
O nutnosti stavby se ví již devatenáct let, její realizace má začít začátkem roku 2026
Již devatenáct let uplynulo od podepsání mezinárodní Deklarace porozumění 3. listopadu 2006 o způsobu výstavby jihokorejské automobilky v Nošovicích, ale přírodní koridor pro velké savce, včetně ekoduktu nad silnicí I/68 u obce Mosty u Jablunkova, stále chybí.
Přitom Moravskoslezský kraj, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí a Správa CHKO Beskydy v Deklaraci uznaly, že jde o důležitou stavbu. Děti Země za hlavního viníka průtahů považují Ředitelství silnic a dálnic, neboť stavba je mimo jeho zájem.
„Připadá nám, že plnit Deklaraci porozumění se týkalo spíše čtyř spolků, včetně Dětí Země, nikoliv státní moci, pro kterou neměla zřejmě žádnou hodnotu. Pokud se automobily začaly vyrábět již za dva roky od jejího podepsání a ekodukt má být funkční až dvaadvacet let po podpisu, tak pro nás je to další důkaz neschopnosti a arogance Ředitelství silnic a dálnic, “ říká nespokojeně předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který zdůrazňuje, že žádný spolek se povolovacích procesů pro ekodukt nijak aktivně neúčastnil.
Podle Dětí Země sice ekodukt patří mezi prioritní stavby podle liniového zákona, ale realita je opačná. O jeho realizaci se totiž rozhodlo až v říjnu 2018, tj. dvanáct let po podpisu Deklarace z roku 2006, a územní a stavební rozhodnutí bylo stavebním úřadem v Mostech u Jablunkova vydáno až v červnu 2023. Nicméně v listopadu 2025 byla jeho platnost prodloužena o další dva roky. Ekodukt se má tak stavět v letech 2026 až 2028.
„V aktuálním stavebním povolení z 12. listopadu 2025 se jeho platnost z června 2023 prodloužila o dva roky do prosince 2027 a současně se má do stejného roku provést náhradní výsadba. Ovšem její rozsah není konkrétně stanoven, takže povolení i prodloužení jeho platnosti jsou za tuto absenci nezákonná,“ upozorňuje dále Patrik.
Kromě průtahů ŘSD, které účinná ochrana přírody příliš nezajímá, se Dětem Země také nelíbí, že pro losy, vlky, medvědy a rysy má být šířka ekoduktu v koruně jen 47 metrů, ačkoliv podle nezávislých posudků by měla být pro jeho funkčnost asi 80 metrů. ŘSD dokonce několik let účelově trvalo jen na 40 metrech.
„Stále slyšíme, jak stát umí rychle připravit a postavit různé dálnice, ale údajně mu v tom brání zákonodárci a spolky. Ale jakmile se objeví naléhavý veřejný zájem ochrany přírody na vybudování jednoduchého ekoduktu za pouhých asi sto čtyřicet pět miliónů korun k podpoře migrace vzácných druhů velkých savců, který ani nemá žádné výrazné a aktivní kritiky, musíme na výsledek čekat více než dvacet let,“ podivuje se Patrik.
* * * * * * * * * * * *
I. Příklady povolovacích procesů pro záměr „I/11 Mosty u Jablunkova, ekodukt“, které probíhají v urychleném režimu podle zákona č. 416/2009 Sb. (tzv. liniový zákon)
1) řízení o povolení výjimky dle ust. § 56 zákona č. 114/1992 Sb. ke škodlivému zásahu do jedinců a biotopů 13 druhů a rodů živočichů, včetně savců jako je los, medvěd, rys, vlk a vydra – řízení trvalo 2 měsíce
26.05.2022 = ŘSD zasílá žádost o vydání rozhodnutí
01.06.2022 = krajský úřad v Ostravě oznamuje zahájení řízení
06.06.2022 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení společně s Hnutím DUHA
27.07.2022 = krajský úřad v Ostravě vydává rozhodnutí s 15 podmínkami
2) společné územní a stavební řízení pro 9 SO i s kácením dřevin, přičemž stavba má být hotova do července 2027 a náhradní výsadba dřevin do 31.12.2027 (s péčí jen tři roky) – řízení trvalo 8 měsíců, druhé 4 měsíce
31.10.2022 = ŘSD zasílá žádost o vydání společného územního a stavebního rozhodnutí
27.06.2023 = ObÚ Mosty u Jablunkova vydává povolení s platností na 2 roky do 25.07.2025
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17.07.2025 = ŘSD zasílá žádost o prodloužení platnosti společného územního a stavebního rozhodnutí
12.11.2025 = ObÚ Mosty u Jablunkova prodlužuje platnost povolení o 2 roky do 10.12.2027
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2024-2025 = výstavba ekoduktu podle letáku ŘSD z 11/2022 (pozn.: zahájení za dva roky)
2026-2027 = výstavba ekoduktu podle letáku ŘSD z 07/2024 (pozn.: zahájení za dva roky)
2025-2028 = výstavba ekoduktu podle letáku ŘSD z 11/2025 (pozn.: zahájení ve stejný rok)
II. Deklarace porozumění uzavřená dne 3. 11. 2006 mezi Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o., Moravskoslezským krajem, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Agenturou na podporu investic a podnikání CzechInvest, Ekologickým právním servisem, Beskydčanem – sdružením pro obnovu a udržení kvality prostředí Moravskoslezských Beskyd, Půdou pro život a Dětmi Země (8 subjektů)
Bod 7.: „Kromě kompenzací, uvedených ve Stanovisku EIA, je na základě Usnesení vlády ČR č. 550 MSK připraven ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, Ministerstvem životního prostředí, Správou chráněné krajinné oblasti Beskydy a Stranami občanských sdružení vyprojektovat, postavit a udržovat mezi Slezskými Beskydami a Moravskoslezskými Beskydami přírodní koridor pro velké savce.“
III. „Silnice I/68: I/11 Mosty u Jablunkova, ekodukt“ – informační leták ŘSD (11/2025): investiční náklady odhadnuty na 145 miliónů Kč (bez DPH) a výstavba v letech 2025-2028
„Silnice I/68 je jednou z hlavních dopravních tras mezi oběma státy. Ke zvýšení dopravních intenzit na silnici I/68 došlo již v minulosti v souvislosti se zprovozněním automobilového závodu v Nošovicích a závodem v Žilině... Zvýšený provoz má za následek ohrožení migrační propustnosti.
Mezinárodní deklarace uzavřená v roce 2006 má zmírnit negativní dopady výstavby závodu v Nošovicích na životní prostředí. Obsahuje mimo jiné závazek postavit a udržovat mezi Slezskými Beskydami a Moravskoslezskými Beskydami přírodní koridor pro velké savce. Území Jablunkovské brázdy je oblastí mimořádného významu z hlediska migrace velkých savců, a to nejen v republikovém, ale i v evropském kontextu...“