O nutnosti stavby se ví již osmnáct let, její realizace má začít až v roce 2026
Již osmnáct let uplyne od podepsání mezinárodní Deklarace porozumění dne 3. listopadu 2006 o způsobu výstavby jihokorejské automobilky v Nošovicích, ale přírodní koridor pro velké savce, včetně ekoduktu nad silnicí I/68 u obce Mosty u Jablunkova, stále chybí.
Přitom Moravskoslezský kraj, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí a Správa CHKO Beskydy v Deklaraci uznaly, že jde o důležitou stavbu. Děti Země za z hlavního viníka průtahů považují Ředitelství silnic a dálnice, které má stavbu na starosti.
„Připadá nám, že plnit Deklaraci porozumění se týkalo spíše čtyř spolků, včetně Dětí Země, nikoliv státní moci, pro kterou neměla zřejmě žádnou hodnotu. Pokud se automobily začaly vyrábět již za dva roky od jejího podepsání a ekodukt má být funkční až jednadvacet let po podpisu, tak pro nás je to další důkaz neschopnosti Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, “ říká nespokojeně předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle Dětí Země ekodukt sice patří mezi prioritní stavby podle liniového zákona, ale realita je opačná. O jeho výstavbě se rozhodlo až v říjnu 2018, tj. dvanáct let po podpisu Deklarace, územní a stavební rozhodnutí bylo stavebním úřadem v Mostech u Jablunkova vydáno v červnu 2023, tj. téměř sedmnáct let po podpisu, přičemž řízení trvalo osm měsíců. Ekodukt se má podle plánu ŘSD z července 2024 stavět až v letech 2026 až 2027.
„Kromě průtahů ŘSD, které účinná ochrana přírody příliš nezajímá, se nám také nelíbí, že pro losy, vlky, medvědy a rysy má být šířka ekoduktu v koruně jen 47 metrů, ačkoliv podle nezávislých posudků by měla být pro jeho funkčnost asi 80 metrů. ŘSD dokonce několik let účelově trvalo jen na 40 metrech,“ upřesňuje dále Patrik, který ještě zdůrazňuje, že žádný spolek se povolovacích procesů pro ekodukt nijak aktivně neúčastnil.
Podle Dětí Země nemůže ŘSD podmínky stavebního povolení splnit, pokud chce ekodukt stavět až od roku 2026. Náhradní výsadba za vykácené dřeviny má být totiž hotová do konce roku 2024, což se spíše nezvládne, a povolení platí jen do července 2025, takže se bude muset prodlužovat. Neschopnost ŘSD je tedy zjevná.
„Stále slyšíme, jak stát umí rychle připravit a postavit různé dálnice, ale údajně mu v tom brání zákonodárci a spolky. Ale jakmile se objeví naléhavý veřejný zájem ochrany přírody na vybudování jednoduchého ekoduktu za pouhých asi sto šedesát tři miliónů korun k podpoře migrace vzácných druhů velkých savců, který ani nemá žádné výrazné a aktivní kritiky, musíme na výsledek čekat více než dvacet let,“ podivuje se Patrik.
* * * * * * * * * * * * *
Umístění ekoduktu nad silnicí I/68
https://mapy.cz/s/nozadupeca
I. Příklady povolovacích procesů pro záměr „I/11 Mosty u Jablunkova, ekodukt“, které probíhají v urychleném režimu podle zákona č. 416/2009 Sb. (tzv. liniový zákon)
1) řízení o povolení výjimky dle ust. § 56 zákona č. 114/1992 Sb. ke škodlivému zásahu do jedinců a biotopů 13 druhů a rodů živočichů, včetně savců jako je los, medvěd, rys, vlk a vydra – řízení trvalo 2 měsíce
26.05.2022 = ŘSD zasílá žádost o vydání rozhodnutí
01.06.2022 = krajský úřad v Ostravě oznamuje zahájení řízení
06.06.2022 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení společně s Hnutím DUHA
27.07.2022 = krajský úřad v Ostravě vydává rozhodnutí s 15 podmínkami
2) společné územní a stavební řízení pro 9 SO i s kácením dřevin, přičemž náhradní výsadba dřevin má být hotova do 31.12.2024 (s péčí jen tři roky) a stavba má být hotova do 25.04.2025 – řízení trvalo 8 měsíců
31.10.2022 = ŘSD zasílá žádost o vydání společného územního a stavebního rozhodnutí
27.06.2023 = ObÚ Mosty u Jablunkova vydává povolení s platností na 2 roky do 25.07.2025
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2024-2025 = výstavba ekoduktu dle letáku ŘSD z 11/2022 (pozn.: za dva roky)
2026-2027 = výstavba ekoduktu dle letáku ŘSD z 07/2024 (pozn.: po dvou letech stále za dva roky)
II. Deklarace porozumění uzavřená dne 3. 11. 2006 mezi Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o., Moravskoslezským krajem, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Agenturou na podporu investic a podnikání CzechInvest, Ekologickým právním servisem, Beskydčanem – sdružením pro obnovu a udržení kvality prostředí Moravskoslezských Beskyd, Půdou pro život a Dětmi Země (8 subjektů)
Bod 7.: „Kromě kompenzací, uvedených ve Stanovisku EIA, je na základě Usnesení vlády ČR č. 550 MSK připraven ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, Ministerstvem životního prostředí, Správou chráněné krajinné oblasti Beskydy a Stranami občanských sdružení vyprojektovat, postavit a udržovat mezi Slezskými Beskydami a Moravskoslezskými Beskydami přírodní koridor pro velké savce.
III. „Silnice I/68: I/11 Mosty u Jablunkova, ekodukt“ – informační leták ŘSD (7/2024): investiční náklady odhadnuty na 163 miliónů Kč (bez DPH) a výstavba v letech 2026-2027
„Silnice I/68 je jednou z hlavních dopravních tras mezi oběma státy. Ke zvýšení dopravních intenzit na silnici I/68 došlo již v minulosti v souvislosti se zprovozněním automobilového závodu v Nošovicích a závodem v Žilině... Zvýšený provoz má za následek ohrožení migrační propustnosti.
Mezinárodní deklarace uzavřená v roce 2006 má zmírnit negativní dopady výstavby závodu v Nošovicích na životní prostředí. Obsahuje mimo jiné závazek postavit a udržovat mezi Slezskými Beskydami a Moravskoslezskými Beskydami přírodní koridor pro velké savce. Území Jablunkovské brázdy je oblastí mimořádného významu z hlediska migrace velkých savců, a to nejen v republikovém, ale i v evropském kontextu.