
Ředitelství silnic a dálnic je stále neschopné, neboť měla být hotová do konce roku 2010
Dálnice D8 přes České středohoří „slaví“ rekordních osmnáct let své výstavby, která začala 6. listopadu 2007. Navíc není zřejmé, kdy bude hotová a zkolaudovaná. Podle smlouvy ze září 2007 se měla stavět jen tři roky do prosince 2010.
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavební práce, aniž mělo vykoupené všechny pozemky a mělo všechna stavební povolení. Poslední povolení pro trasu dálnice v délce 4,66 km získalo až v srpnu 2012. Podle Dětí Země je D8 i důkazem nízké odbornosti a manažerských schopností tohoto státního investora.
„Desítky let slyšíme, že je nutné dálnice rychle stavět a že tomu údajně brání účastníci řízení. Realita je ovšem taková, že největší brzdou jejich výstavby je sám státní investor, neboť nezvládá splnit ani své vlastní termíny. Důkazem je nejen dálnice D8 přes České středohoří, ale třeba dálnice D52 z Pohořelic do Mikulova, která se plánuje asi třicet let a měla být zprovozněná do roku 2027. ŘSD ale nyní uvádí rok 2032,“ připomíná předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který se rozhodováním o dálnici D8 přes České středohoří zabývá od roku 1994.
Děti Země také připomínají, že v červnu 2013 spadl na železniční trať a na rozestavěnou dálnici obrovský sesuv, přičemž na toto riziko marně od roku 1995 upozorňovali geologové a od roku 1996 i spolky. Z rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 5 z června 2022 přitom vyplývá, že hlavním viníkem této události bylo ŘSD.
Navíc dálnice ani po téměř devíti letech od svého předčasného užívání 17. prosince 2016 nezískala všechna kolaudační rozhodnutí a souhlasy, neboť ŘSD stále dálnici staví nebo neplní podmínky všech již vydaných stavebních povolení.
„Dalším mýtem, který betonová lobby v čele s ŘSD často u dálnice D8 nepravdivě šířila, je tvrzení, že dobu její výstavby prý prodloužily soudní spory. Všechna tři územní rozhodnutí byla sice v letech 2010 a 2012 soudy zrušené, ale nikdy nedošlo k přiznání odkladných účinků a navíc se nová rozhodnutí ani nevydávala. Podobné to bylo v soudních řízeních proti stavebním povolením, kdy se také souběžně stavělo,“ upozorňuje dále Patrik.
Podle Dětí Země ŘSD od srpna 2020 s řadou nepravdivých tvrzení úmyslně brání povolit obnovení stavebního řízení pro osmdesát šest stavebních objektů na dálnici D8 délky 4,66 km. Soudy přitom již v únoru 2018 a nyní v květnu 2025 rozhodly, že Ministerstvo pro místní rozvoj žádost Dětí Země z dubna 2013 o obnovu řízení zamítá v rozporu se zákonem, neboť od počátku splňuje všechny požadavky, takže obnova má tak být povolena.
Stát při povolování dálnice D8 přes České středohoří prohrál se spolky již osmnáct soudních sporů z celkových třiceti jedna, nejčastěji to byl ústecký krajský úřad. Náklady na výstavbu dálnice D8 délky 16,4 km byly v září 2007 odhadnuty na 9,9 mld. Kč (bez DPH), přičemž ke dni 8. 7. 2025 činily 7,95 mld. Kč (bez DPH).
* * * * * * * * * * * *
I. Výběr mediálních výstupů o zahájení výstavby části dálnice D8-0805 dne 6. listopadu 2007
* ŘSD dnes zahájilo výstavbu posledního úseku dálnice D8 (06.11.2007)
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1465705-rsd-dnes-zahajilo-vystavbu-posledniho-useku-dalnice-d8
„Předpokládám, že už k žádným potížím nedojde a dálnice bude dostavěna do roku 2010 tak, jak je plánované,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka. Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc při zahájení řekl, že kraj čekal na stavbu úseku deset let. „Není rozdíl mezi variantou s delším tunelem, která by byla o dvě miliardy dražší, a tou současnou,“ řekl.“
* Zlom po 10 letech: Stavba D8 přes Středohoří začala (06.11.2007)
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zlom-po-10-letech-stavba-d8-pres-stredohori-zacala/r~i:article:513202
„Po více než deseti letech sporů se začala stavět dálnice přes České středohoří. Silnice s označením D8 se stane první českou dálnicí, která povede přes Chráněnou krajinnou oblast. Pro řidiče se otevře v roce 2010... „V celé řadě případů nesmyslné požadavky ze strany ekologů celou stavbu protáhly až o několik let a prodražily o miliardy korun,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Bruclík...
Sdružení Děti Země, které se v D8 nejvíce angažovalo, se proti tomu ohradilo. „Naopak se ukázalo, že při přípravě dálnice byly porušovány zákony,“ řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí Země...
Odpůrci napřed zcela odmítali, aby chráněné území proťala široká silnice. Pak chtěli prosadit aspoň to, aby se dálnice „ukryla“ do dlouhého, více než tříkilometrového tunelu... Neuspěli, i když před dvěma lety získali mocného spojence – veřejného ochránce práv Otakara Motejla. Ombudsman uznal kritiku odpůrců dálnice a konstatoval, že úřady při povolování dálnice několikrát porušily zákon, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí...“
II. Hlavní rozhodovací procesy o dálnici D8-0805 Lovosice – Řehlovice přes České středohoří
20.04.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 ke studii firmy Valbek Liberec přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
21.12.1995 = MŽP vydává stanovisko SEA s koridorem „C“ dálnice D8 k ÚP VÚC Litoměřicko přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
15.11.1996 = MŽP vydává stanovisko EIA s variantou „C2“ dálnice D8 přes sesuvné území a se dvěma krátkými tunely (620 metrů a 270 metrů)
leden 1998 = Děti Země předkládají MŽP studii s názvem „Studie silnice R28 pro trasu E55 v poloze Most – Freiberg (alternativní návrh k dálnici D8+A17 Lovosice – Pirna) mimo CHKO České středohoří
20.11.1998 = ředitel odboru na MŽP Petr Roth výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří nepovoluje
13.07.2000 = náměstek ministra životního prostředí Josef Běle výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území povoluje
prosinec 2000 = firma CZ-ABP na žádost MŽP předkládá studii D8 s tunelem Kubačka délky 3,35 km mimo sesuvné území
14.02.2001 = ministr životního prostředí Miloš Kužvart povolenou výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. pro průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří přes sesuvné území potvrzuje
26.03.2002 = MěÚ Lovosice vydává územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 délky 16,41 km
05.06.2003 = Krajský úřad v Ústí nad Labem územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 délky 16,41 km potvrzuje
31.07.2003 = veřejný ochránce práv Otakara Motejla předkládá kritické stanovisko o zjištěných nezákonnostech při přípravě a schvalování dálnice D8 přes CHKO České středohoří a přes sesuvné území
16.12.2004 = Česká geologická služba na základě žádosti Dětí Země vydává kladné vyjádření k výstavbě tunelu Kubačka délky 3,44 km v koridoru „C“ mimo sesuvné území
09.03.2005 = 47 zastupitelů Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Jiřím Šulcem podpořilo variantu ŘSD ČR přes sesuvné území s dostavbu dálnice do 12/2008 a zamítlo variantu dálnice D8 s tunelem Kubačka délky 3,44 km mimo sesuvné území, tzn. zamítlo změnu části územního plánu kraje
06.11.2007 = zahájení výstavby dálnice D8 s termínem dokončení v 12/2010
17.06.2010 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 15 Ca 91/2008 na základě žaloby Dětí Země, Společnosti ochránců životního prostředí a 1 osoby ruší územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 délky 16,4 km
27.02.2012 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 15 A 75/2011 na základě žaloby Dětí Země ruší územní rozhodnutí pro část trasy dálnice D8 délky 100 metrů
14.05.2012 = slavnostní zprovoznění úseku D8 od MÚK Lovosice do MÚK Bílinka délky 3,7 km
20.12.2012 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 40 A 4/2012 na základě žaloby spolku Společnost ochránců životního prostředí ruší územní rozhodnutí pro část trasy dálnice D8 délky 4,66 km
2003-2012 = Děti Země a Společnost ochránců ŽP podávají 26 žalob, přičemž stát prohrává 13 soudních sporů
2004-2012 = vydávání asi 30 dílčích stavebních povolení pro asi 390 stavebních objektů
12.04.2013 = Děti Země podávají ke krajskému úřadu žádost o povolení obnovy stavebního řízení pro trasu dálnice D8 délky 4,66 km
07.06.2013 = sesuv o objemu asi 500 tisíc m3 zeminy šířky 200 metrů a výšky 5-10 metrů, který zničil železniční trať a část rozestavěné trasy dálnice D8 v km 56,3-56,5
06.06.2016 = ŘSD a SŽ podávají žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 5 proti firmě KÁMEN Zbraslav, a. s., o náhradu škody ve výši 1,038 miliardy Kč za zničení asi 200 metrů železniční tratě (dosud není obnovená) a asi 200 metrů rozestavěné dálnice D8 (zprovozněná 17.12.2016) sesuvem asi 500 tisíc m3 zeminy dne 07.06.2013
17.12.2016 = slavnostní předčasné zprovoznění úseku dálnice od MÚK Bílinka do MÚK Řehlovice délky 12,5 km přes sesuvné území, včetně úseku délky 3 km s polovinou estakády Prackovice s jízdou 60 km/h
13.02.2017 = Policie ČR v Praze 4 z Odboru obecné kriminality sděluje Dětem Země, že jejich trestní oznámení ze dne 06.06.2016 proti viníkům sesuvu ze dne 07.06.2013, který zničil 200 metrů železniční trati a zasypal stejně dlouhou rozestavěnou dálnici D8, bylo odloženo, neboť nešlo o trestný čin
25.07.2017 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 15 A 21/2024 zamítá žalobu Dětí Země proti rozhodnutí krajského úřadu a MMR o nepovolení obnovy stavebního řízení pro trasu D8 délky 4,66 km
20.09.2017 = zrušení jízdy po dálnici v délce 3 km rychlostí 60 km/h jen po západní části estakády Prackovice
23.02.2018 = Nejvyšší správní soud rozsudkem spis. zn. 1 As 296/2017 na základě kasační stížnosti Dětí Země ruší rozhodnutí krajského úřadu a MMR o nepovolení obnovy stavebního řízení pro trasu D8 délky 4,66 km i rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem spis. zn. 15 A 21/2014 o zamítnutí žaloby Dětí Země
25.05.2020 = MŽP vydává závazné stanovisko EIA pro trasu D8 délky 4,66 km pro nové stavební řízení
28.08.2020 = ŘSD ve svém vyjádření navrhuje žádost Dětí Země z 12.04.2013 o povolení obnovy stavebního řízení pro trasu dálnice D8 délky 4,66 km zamítnout
18.05.2021 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 15 A 47/2019 na základě žaloby Dětí Země ukládá nečinnému krajskému úřadu vydat do 30 dní rozhodnutí o povolení obnovy stavebního řízení pro trasu dálnice D8 délky 4,66 km
07.06.2021 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 15 A 102/2018 na základě žaloby Dětí Země ruší rozhodnutí krajského úřadu o jejich vyloučení z řízení o vydání dodatečného stavebního povolení pro tři zhotovené objekty
29.11.2021 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 15 A 106/2019 ruší rozhodnutí krajského úřadu i MěÚ Lovosice o vyloučení Dětí Země z řízení o vydání dodatečného stavebního povolení pro šest zhotovených objektů
01.06.2022 = Obvodní soud pro Prahu 5 mezitímním rozsudkem spis. zn. 4 C 174/2016 částečně vyhovuje žalobě ŘSD a SŽ proti firmě KÁMEN Zbraslav, a. s., o náhradu škody ve výši 1,037 miliardy Kč za zničení asi 200 metrů železniční tratě (dosud není obnovená) a asi 200 metrů rozestavěné dálnice D8 (zprovozněná dne 17.12.2016) sesuvem o objemu asi 500 tisíc m3 zeminy (dne 07.06.2013), takže firma má státu zaplatit do 10 % žádané částky, tj. 103,7 miliónů Kč, a úroky
23.11.2022 = Městský soud v Praze usnesením spis. zn. 58 Co 324/2022 na základě odvolání ŘSD, SŽ a firmy KÁMEN Zbraslav, a. s., ruší rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 5 spis. zn. 4 C 174/2016, kterým bylo firmě mezitímně uloženo zaplatit ŘSD částku 797.471.118,88 Kč, neboť není stanovena konkrétně a ani přesvědčivě, a SŽ částku 240.000.000 Kč
27.02.2024 = Městský soud v Praze rozsudkem spis. zn. 11 A 109/2023 zamítá žalobu ŘSD proti příkazu Úřadu pro ochranu osobních údajů zaslat Dětem Země informace o stavu schvalování a výstavby dálnice D0805
16.05.2024 = Nejvyšší správní soud rozsudkem spis. zn. 10 As 79/2024 zamítá kasační stížnost ŘSD proti rozsudku Městského soudu v Praze spis. zn. 11 A 109/2023, který zamítl žalobu ŘSD proti příkazu Úřadu pro ochranu osobních údajů zaslat Dětem Země informace o stavu schvalování a výstavby dálnice D0805
21.05.2025 = Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem spis. zn. 16 A 38/2025 na základě žaloby Dětí Země ruší rozhodnutí krajského úřadu a MMR o nepovolení obnovy stavebního řízení pro trasu D8 délky 4,66 km
2014-2025 = Děti Země podávají 6 žalob, přičemž stát prohrává již celkem 18 soudních sporů z 31
06.11.2025 = uplynulo osmnáct let od zahájení výstavby dálnice D8, která se stále staví
17.12.2025 = uplyne devět let od zahájení předčasného užívání dálnice D8, která je stále bez kolaudace