Děti Země se svými připomínkami uspěly ve čtyřiceti procentech
Děti Země se již více než dva roky neúčastní povolování modernizace dálnice D1 z Prahy do Brna, přesto se rezort dopravy, který od ledna 2014 patří hnutí ANO, stále demagogicky vymlouvá, že byly hlavní brzdou.
Přitom Děti Země se účastnily jen jedenácti stavebních řízení z dvaceti a podaly jen deset rozkladů, v nichž se svými připomínkami uspěly čtyřikrát.
Viníky pomalosti bylo přitom samo Ředitelství silnic a dálnic ČR, které nemělo v pořádku své žádosti, nevlastnilo všechny pozemky a vstřícně nejednalo s obcemi a s majiteli pozemků. Významnými viníky byly i různé státní úřady, které opakovaně nedodržovaly zákonné lhůty.
„Předseda vlády Andrej Babiš i současný ministr dopravy Karel Havlíček se vědomě mýlí, pokud tvrdí, že Děti Země se svými připomínkami ani jednou neuspěly, neboť bývalý ministr dopravy Dan Ťok na základě deseti podaných rozkladů musel tři stavební povolení změnit a jedno povolení dokonce zrušit, takže úspěšnost naší činnosti na ochranu životního prostředí dosáhla čtyřiceti procent,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik, podle kterého Děti Země navíc ještě odhalily řadu chyb a nezákonností státního investora i ministerstva.
Příkladem je podle něho úsek 11 z Koberovic do Humpolce, jehož povolování vinou ŘSD ČR i Ministerstva dopravy trvalo čtyři roky.
Tehdejší ministr dopravy Dan Ťok sice rozklad Dětí Země z prosince 2015 i dvou osob dne 25 února 2019 zamítl, nicméně rozkladové řízení místo asi 4 měsíců trvalo 39 měsíců. Ministerstvo totiž vydalo povolení i na pozemek, který ŘSD ČR nevlastnilo, takže dodatečně probíhalo vyvlastňovací řízení.
„Průběh stavebního řízení pro úsek 11 je klasickou ukázkou arogance a neschopnosti rezortu dopravy, které má od ledna 2014 v rukou hnutí ANO, neboť ŘSD ČR získalo od ministerstva stavební povolení, aniž mělo všechny potřebné pozemky. A tehdejší ministr dopravy Dan Ťok místo toho, aby stavební povolení zrušil, tak v tichosti rozkladové řízení na více než tři roky přerušil, než byly pozemky vykoupeny,“ připomíná Patrik.
Děti Země se od prosince 2013 do prosince 2017 účastnily jedenácti stavebních řízení z celkových dvaceti, v nichž žádaly zohlednit vlivy na životní prostředí. Přitom podaly deset rozkladů, z nich čtyři byly uznány, neboť pro úseky 3, 6 a 18 došlo ke změně podmínek povolení a pro úsek 23 bylo stavební povolení zrušeno.
„Musím také odmítnout demagogické tvrzení ministra Havlíčka, že jsme svou účastí v jedenácti řízeních údajně blokovali povolování D1 v průměru asi 444 dní, neboť všechny lhůty jsme dodrželi, což se o různých úřadech říci nedá, takže pan ministr by s premiérem měli jít plakat jinam,“ uzavírá ještě Patrik, podle kterého povolování úseku 2 z Mirošovic do Hvězdonic v délce tří let zavinila i nekomunikace ŘSD ČR při jednání s občany.
Děti Země za svůj další úspěch považují i dohodu s ŘSD ČR ze dne 10. září 2018 o důsledné ochraně ptáků před zbytečnými nárazy do průhledných protihlukových stěn na úseku 2 z Mirošovic do Hvězdonic, neboť státní orgány ochrany přírody nezajistily provedení účinné povrchové úpravy těchto stěn.
Přípravu a povolování modernizace D1 v minulosti kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad, který ve své tiskové zprávě ze dne 30. ledna 2017 mj. uvádí následující:
„19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum... Modernizace dálnice měla být původně dokončena v roce 2018, v současnosti se počítá s dokončením v roce 2020... Srovnání více variant modernizace nechalo ( ŘSD ČR) zpracovat až v roce 2013... Toto posouzení... neporovnává například náklady na údržbu možných povrchů dálnice, náklady jednotlivých variant jsou v něm zase neporovnatelné...“
* * * * * * * * * * * *
Přehled 21 stavebních řízení o modernizaci dálnice D1
I. Průběh 11 stavebních řízení (včetně úseku 23) o modernizaci D1 s účastí Dětí Země
úsek 03: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
04.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
18.12.2013 = námitky Dětí Země
24.01.2014 = MD vydává stavební povolení
24.02.2014 = rozklad Dětí Země
18.12.2014 = ministr dopravy mění dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2014 až 12/2015 (1,5 roku), náklady = 505 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 03 trvalo 6,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 18: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 124 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí západ
19.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
04.12.2013 = námitky Dětí Země
17.01.2014 = MD vydává stavební povolení
16.02.2014 = rozklad Dětí Země
11.12.2014 = ministr dopravy mění dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2014 až 12/2016 (2,5 roku), náklady = 860 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 18 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 06: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
21.01.2014 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
06.05.2014 = námitky Dětí Země
19.09.2014 = MD vydává stavební povolení
20.10.2014 = rozklad Dětí Země
29.10.2015 = ministr dopravy vypouští dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2015 až 12/2016 (1,6 roku), náklady = 993 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 06 trvalo 8 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 10: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
26.03.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
24.08.2015 = námitky Dětí Země
09.12.2015 = MD vydává stavební povolení
07.01.2016 = rozklad Dětí Země
10.01.2017 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 03/2016 až 12/2019 (3,8 roku), náklady = 860 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 10 trvalo 8,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 20: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 146 Velké Meziříčí.východ – EXIT 153 Lhotka
10.04.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
31.08.2015 = námitky Dětí Země
11.02.2016 = MD vydává stavební povolení
14.03.2016 = rozklad Dětí Země
19.01.2017 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 09/2016 až 12/2018 (2,3 roku), náklady = 787 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 20 trvalo 10 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 04: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
16.06.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
14.09.2015 = námitky Dětí Země
13.05.2016 = MD vydává stavební povolení, které se stalo současně pravomocným
výstavba = 06/2017 až 12/2019 (2,5 roku), náklady = 930 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 04 trvalo 11 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 02: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
03.08.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
05.02.2016 = námitky Dětí Země
10.07.2017 = MD vydává stavební povolení
09.08.2017 = rozklad Dětí Země
25.07.2018 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 03/2018 až 12/2020 (2,3 roku), náklady = 1,455 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 02 trvalo 23,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 12-13: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
09.03.2016 = ŘSD ČR podává žádost č. 1 o vydání stavebního povolení
24.04.2016 = námitky Dětí Země
16.11.2016 = MD vydává stavební povolení
16.12.2016 = rozklad Dětí Země
20.12.2017 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 07/2016 až 12/2019 (3,4 roku), náklady = 2,050 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 12-13 trvalo 8 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 16-17: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
29.07.2016 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
17.07.2017 = námitky Dětí Země
31.10.2017 = MD vydává stavební povolení
01.12.2017 = rozklad Dětí Země
07.11.2018 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 07/2018 až 12/2020 (2,5 roku), náklady = 2,030 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 16-17 trvalo 15 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 23: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 168 Devět Křížů – EXIT 178 Ostrovačice (řízení č. 1)
31.05.2017 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení č. 1
02.10.2017 = námitky Dětí Země
08.11.2017 = MD vydává stavební povolení č. 1
08.12.2017 = rozklad Dětí Země
05.04.2018 = ŘSD ČR žádost o vydání stavebního povolení č. 1 stahuje
20.04.2018 = MD rozkladové řízení zastavuje a stavební povolení č. 1 ruší
výstavba = 03/2018 až 07/2020 (2,3 roku), náklady = 1,447 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 23 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 11: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
27.02.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
07.07.2015 = námitky Dětí Země
02.11.2015 = MD vydává stavební povolení
19.11.2015 = rozklad K. Mošnové
30.11.2015 = rozklad J. Kroupy
03.12.2015 = rozklad Dětí Země
27.03.2018 = ministr dopravy přerušuje rozkladové řízení do 31.10.18, neboť ve spisu chybí pravomocné rozhodnutí o vyvlastnění pozemků K. Mošnové, které začalo 08.11.16 a nebylo dokončeno
07.11.2018 = ministr dopravy přerušuje rozkladové řízení do 31.01.19, neboť ve spisu stále chybí pravomocné rozhodnutí o vyvlastnění pozemků K. Mošnové, které začalo 08.11.16 a nebylo dokončeno
22.02.2019 = ministr dopravy rozklady K. Mošnové, J. Kroupy a Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 03/2018 až 12/2021 (3,8 roku), náklady = 812 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 11 trvalo 8,5 měsíců, místo 2 měsíců.
II. Průběh 10 stavebních řízení (včetně úseku 23) o modernizaci D1 bez účasti Dětí Země
úsek 05: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
20.04.2012 = MD vydání stavební povolení
výstavba = 07/2012 až 12/2013 (1,5 roku), náklady = 692 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 05 trvalo 3 měsíce, místo 2 měsíců.
úsek 09: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
13.06.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 1.004 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 09 trvalo 5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 14: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
28.06.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 900 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 14 trvalo 5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 21: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
22.03.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 07/2012 až 12/2013 (1,5 roku), náklady = 798 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 21 trvalo 2 měsíce.
úsek 22: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
18.07.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 526 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 22 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 25: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka
18.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
07.02.2014 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 08/2014 až 12/2015 (1,2 roku), náklady = 478 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 25 trvalo 7 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 15: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 112 EXIT Jihlava – EXIT 119 Velký Bernov
02.06.2014 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
10.10.2014 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 03/2016 až 08/2017 (1,6 roku), náklady = 529 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 15 trvalo 4 měsíce, místo 2 měsíců.
úsek 7: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket
27.02.2018 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
22.06.2018 = MD vydává stavební povolení
04.07.2018 = rozklad obce Hulice
08.11.2018 = ministr dopravy rozklad obce Hulice zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 03/2019 až 11/2020 (1,7 roku), náklady = 1.531 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 07 trvalo 4 měsíce, místo 2 měsíců.
úsek 19: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 141 Velké Meziříčí-západ – EXIT 146 Velké Meziříčí-východ
11.04.2018 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
31.05.2018 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 03/2019 až 03/2021 (2,0 roku), náklady = 1.422 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 19 trvalo 1,5 měsíce, místo 2 měsíců.
úsek 23: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 168 Devět Křížů – EXIT 178 Ostrovačice (řízení č. 2)
30.05.2018 = ŘSD ČR podává žádost č. 2 o vydání stavebního povolení
21.08.2018 = MD vydává stavební povolení č. 2
10.09.2018 = rozklad Marty Konečné
19.12.2018 = ministr dopravy rozklad Marty Konečné zamítá a stavební povolení č. 2 potvrzuje
výstavba = 03/2019 až 10/2021 (2,6 roku), náklady = 1,447 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení č. 2 pro úsek 23 trvalo 3 měsíce, místo 2 měsíců