Pomozme cyklistice v Praze
V našem hlavním městě je bohužel zcela podceňován potenciál, kterým může tíživé dopravní situaci pomoci cyklistická doprava. Vedle přínosů pro naše zdraví a kondici a nulových ekologických dopadů jsou jízdní kola v mnoha částech města rychlejší než auta i MHD. Jízdní kolo zabere také podstatně méně místa než automobil - na jednom parkovacím místě může pohodlně stát až 12 bicyklů. Navíc cyklisté představují zanedbatelnou hrozbu pro chodce a v mnoha evropských i našich městech vede zlepšení možností pro cyklistiku ke zvýšení obratu obchodů.
I přes předvolební sliby však město cyklistickou dopravu dlouhodobě podporuje nedostatečně. Na základě objednávky magistrátu provedla agentura GfK v listopadu 2008 průzkum zájmu o různé druhy cyklistiky mezi tisícem Pražanů. Z nich 18 % odpovědělo, že by na kole jezdili do práce a do školy, kdyby k tomu měli podmínky. Tím, že pražští zastupitelé cyklistiku systémově a koncepčně nepodporují, se Praha velmi rychle vzdaluje moderním evropským městům, kde cyklistika plní důležitou úlohu při přepravě osob. I mnohá česká a moravská města si potenciál cyklistické dopravy uvědomují a cyklistiku významně podporují.
|
|
[foto Děti Země] | [foto Děti Země] |
V naší kampani se snažíme zlepšovat otřesné podmínky pražských cyklistů. Za úspěch lze považovat, že se od roku 2003 podařilo zvýšit rozpočet na cyklistickou dopravu z nuly na několik desítek milionů korun ročně a po letech vytrvalého tlaku začínají nesměle vznikat i nějaká skutečná a užitečná řešení, která by mohla cyklistům pomoci. Na základě našich požadavků také v roce 2003 vznikla magistrátní pracovní skupina pro cyklistickou dopravu (v roce 2007 byla konečně transformována v regulérní Komisi pro cyklistickou dopravu), v níž mají od počátku zástupce i Děti Země, a na magistrátu byla zřízena funkce cyklistického koordinátora, s jehož pomocí se nám snad podaří přesvědčit úředníky a politiky, že cyklistická doprava není jen rekreace a nesmyslné žluté cedulky podél silnic, ale doprava jako každá jiná, jen nesrovnatelně bezpečnější a naprosto ekologická.
Město však zatím raději staví nové silnice a parkoviště a cyklistiku nepovažuje za možné řešení špatné dopravní situace. Přitom je dnes v Praze nejvyšší poměr počtu automobilů na osobu v celé Evropě (!) a také nejhorší vzduch v zemi, způsobený právě přebujelým automobilismem (zdroj: analýza magistrátu). |