Ředitelství silnic a dálnic způsobilo průtahy řízení a odborně a manažersky selhalo
Dnes uplynul již jeden rok, kdy Děti Země dne 25. září 2023 během tří týdnů doplnily svůj rozklad proti stavebnímu povolení pro dálnici D1109 Trutnov – státní hranice s Polskem o čtyři námitky.
Ovšem s její výstavbou se stále nezačalo, ačkoliv Ředitelství silnic a dálnic již tehdy demagogicky tvrdilo, že se tak stane do konce roku 2023 a že za průtahy řízení mohou Děti Země. Realita je ale taková, že ŘSD svou vadnou žádostí prodloužilo řízení asi o sedm měsíců a navíc manažersky nezvládlo výstavbu dálnice dosud zahájit.
„Stavební řízení dálnice D11 u hranic začalo v červenci 2022 zasláním tzv. blanketní žádosti, neboť nebyla úplná. Vinou ŘSD tak řízení postupně nabralo asi sedm měsíců zpoždění. Po vydání stavebního povolení v srpnu 2023 pak pan generální ředitel ŘSD Radek Mátl začal šířit bizarní tvrzení, že se dálnice začne stavět do konce roku, ačkoliv neměl v ruce pravomocné povolení a ani jejího jasného zhotovitele. A po zaslání našeho rozkladu nastala proti naší účasti silná dezinformační kampaň,“ popisuje loňský podzim předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Děti Země dále připomínají, že loni 25. září svůj rozklad doplnily o čtyři námitky, z nichž ministr dopravy Martin Kupka ve svém rozhodnutí ze dne 30. listopadu 2023 tři uznal. Do stavebního povolení totiž uložil dvě nové podmínky o zavedení ekologického deníku a o měření intenzity hluku do dvou let od zahájení zkušebního provozu a dále doplnil chybějící požadavky závazného stanoviska EIA. Děti Země tedy byly vysoce úspěšné.
„Je zarážející, že k zahájení výstavby dálnice D1109 dosud stále nedošlo, takže jsme se loni rozhodli správně, že jsme rozklad za agresivního nátlaku nestáhli. V Polsku se tak jistě musejí radovat, že na dálnice nemají instituci typu ŘSD, která klade spíše důraz na ovládání mediálního prostoru, nikoliv na svou odbornost,“ uvádí dále Patrik.
Podle Patrika se dálnice v Polsku nebo v Rakousku stavějí zřejmě rychleji proto, že u nich nemají ŘSD. Dalším důvodem může být to, že v Polsku je ekologické hnutí slabé, takže se dálnicemi nezabývá, kdežto v Rakousku je naopak silné, takže se jimi zabývat nemusí. V ČR je ekologické hnutí sice slabé, ale dálnicemi se důkladně zabývá.
„Často se účelově opomíjí, že hlavními viníky zdlouhavých řízení bývají sami investoři, kteří úřadům zasílají tzv. blanketní žádosti, které mají mnoho vad, takže účastníci řízení se o zahájení řízení dovědí třeba až několik let po zaslání takové žádosti. Nebo se během řízení projekt mění, takže se řízení opět přerušuje,“ uzavírá Patrik.
Ředitelství silnic a dálnic ve svém letáku ze září 2023 uvádí, že investiční náklady na dálnici D1109 délky téměř 21,2 km mají být kolem 13,1 mld. Kč a k zahájení její výstavby by mělo dojít již v roce 2023. V letáku ze srpna 2024 pak ŘSD uvádí, že k zahájení její výstavby má dojít již v roce 2024.
* * * * * * * * * * * *
I. Průběh řízení o povolení dálnice D1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR délky 21,175 km se 44 objekty během 2 let (7/2022 až 10/2024), přičemž ŘSD způsobilo průtahy asi 7 měsíců
01.07.2022 = ŘSD zasílá neúplnou či jinak vadnou („blanketní“) žádost o vydání stavebního povolení
26.01.2023 = MD sděluje veřejnou vyhláškou zahájení řízení (průtahy ŘSD = asi 6 měsíců)
27.02.2023 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení a vyjádření
12.04.2023 = MD stavební řízení přerušuje, neboť ŘSD má zaslat chybějící podklady
14.06.2023 = MD sděluje, že účastníci řízení mohou do 10 pracovních dní zaslat vyjádření (průtahy ŘSD = asi 1 měsíc)
03.08.2023 = MD vydává stavební povolení se 47 podmínkami
04.09.2023 = Děti Země zasílají tzv. blanketní rozklad
05.09.2023 = MD zasílá Dětem Země výzvu k doplnění rozkladu do 5 dní o důvody
25.09.2023 = Děti Země zasílají rozklad s důvody (doplněny do 21 dní od zaslání tzv. blanketního rozkladu)
26.09.2023 = MD sděluje, že účastníci řízení mohou do 10 dní zaslat k rozkladu vyjádření
23.10.2023 = Děti Země zasílají upřesnění svého rozkladu
30.11.2023 = ministr dopravy Martin Kupka stavební povolení mění tak, že uznává tři námitky Dětí Země ze čtyř
II. Výběr z antieokologických výroků do ankety Zelená perla 2023 zaslaných veřejností
1. Ivan Adamec, zastupitel Trutnova a Královéhradeckého kraje a poslanec (ODS)
„Podat blanketní odvolání po lhůtě na stavební povolení, to je fakt prasečina. A bohužel náš právní řád to umožňuje. To je na tom to nejhorší.“
(z diskuse o zaslání odvolání spolkem proti stavebnímu povolení pro dálnici D1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR v zákonné lhůtě bez odůvodnění, které bylo po výzvě Ministerstva dopravy v uložené lhůtě doplněno)
z jednání Hospodářského výboru o pozměňovacích návrzích zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, 21.09.2023
https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=235548 (2:04:13-2:04:51 hodina)
2. Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic
„Často se tak pro urychlení procesů předkládají neúplné žádosti z důvodu chybějících stanovisek dotčených orgánů, aby se úřady mohly s rozsáhlým spisem dostatečně seznámit a případně si vyžádat doplnění spisu dle vlastního uvážení. V krátkosti lze říct, že co nám NKÚ vyčítá, jsou naopak kroky vedoucí ke zrychlení přípravy staveb.“
(z odpovědi na otázku, zda ŘSD uznává zjištění NKÚ, že průtahy při povolování dálnice D35 na Pardubicku způsobily chybějící povinné přílohy k žádostem o vydání rozhodnutí nebo vady předložených dokumentací)
z článku Mátl k závěrům NKÚ: Příprava dálnice D35 se v posledních letech výrazně zrychlila, 13.11.2023
https://zdopravy.cz/matl-k-zaverum-nku-priprava-dalnice-d35-se-v-poslednich-letech-vyrazne-zrychlila-183957