Brno podepsalo Memorandum se společnostmi Karlín Development II a RANDORA (tisková zpráva aliance "Občané pro nádraží v centru")
Radní města Brna dne 9. ledna 2018 schválili Memorandum „o spolupráci v souvislosti s projektem Dostavba prostoru Opuštěná Trnitá v Jižním centru – Brno“.[1] Jeho cílem je zajistit přípravu zástavby lokality blízko prosazované stavby odsunovaného nádraží u řeky Svratky.
Aliance „Občané pro nádraží v centru“ podepsání Memoranda považují za unáhlené, neboť o poloze nádraží má rozhodnout vláda až asi v květnu. Navíc pro rozvoj města a pro cestující veřejnost je výhodnější nechat nádraží v centru.
Původně mělo jít jen o dohodu s vlastníkem sousedních pozemků firmou Karlín Development II, s. r. o., která požádala Brno o spolupráci při přípravě urbanistické studie zástavby. Avšak radní Brna k podpisu Memoranda přizvali i firmu RANDORA, a. s., kterou ovládá bývalý vlivný politik, lobbista a podnikatel Brna Milan Dočkal (Unie svobody).
Zajímavé ovšem je, že členem dozorčí rady firmy RANDORA, a. s., byl Jiří Hromada, který byl do roku 2016 členem představenstva firmy Brno New Station Development, a. s., která má od Českých drah, a. s., na čtyřicet let pronajaté pozemky pod stávajícím nádražím.
„Touhu spekulantů s pozemky Jižního centra po zisku zaplatí zejména lidé, kteří nádraží využívají každý den, neboť pokud vláda schválí odsun nádraží, tak se cestujícím prodlouží doby jízdy do Brna i po městě v MHD, přičemž pro Brno půjde o rizikovou investici. Město by přitom mělo hájit zájmy lidí, nikoliv developerské a stavební lobby,“ kritizuje postup radních Miroslav Patrik z aliance Občané pro nádraží v centru.
Důvodem přizvání společnosti RANDORA, a. s., k podpisu Memoranda je fakt, že je vlastníkem důležitého pozemku v Jižním centru.[2] Paradoxní je, že podle veřejných zdrojů tento pozemek firma získala právě z majetku města.
V druhé polovině devadesátých let jej městská společnost Jižní centrum Brno, a. s., netransparentně převedla na firmu CHAMPION CITY, a. s. Z této firmy se přes řetězec firem ovládaných Dočkalem, Hromadou či Radkem Konečným, který byl do roku 2016 předsedou představenstva firmy Brno New Station Development, a. s.,[3] postupně dostal až do vlastnictví firmy RANDORA, a. s.
Firma CHAMPION CITY, a. s., jako prvotní nabyvatel důležitého pozemku v Jižním centru ho získala v druhé polovině 90. let minulého století (1996-8), a to od městské firmy Jižní centrum Brno, a. s.
V představenstvu městské firmy Jižní centrum Brno, a. s, přitom tehdy byli třeba náměstek primátora Jiří Pánek (ODS) a zastupitel František Kania (ODS) a od června 1997 do dubna 1999 náměstek primátora a pozdější senátor Rostislav Slavotínek (KDU-ČSL).
V dozorčí radě firmy Jižní centrum Brno, a. s., byl zase mj. vlivný brněnský podnikatel Michal Štefl, jenž byl do roku 2016 generálním ředitelem a předsedou představenstva OHL ŽS, a. s. Nyní je mj. předsedou Krajské hospodářské komory jižní Moravy. Přitom je známo, že Regionální hospodářská komora Brno odsun nádraží silně prosazuje.[4]
Pokud Brno na konci února schválí odsun nádraží, tak schváleným Memorandem ze dne 9. ledna 2018 s firmou RANDORA, a. s., paradoxně pomůže zhodnocovat pozemky někomu, kdo je před dvaceti lety od města za nejasných okolností získal. Spekulanti s pozemky Jižního centra při odsunu nádraží tak získají vysoké, až miliónové, zisky.[5]
Podrobnosti k odkazům v tiskové zprávě:
[1] viz. bod č. 44 zde: https://www.brno.cz/sprava-mesta/dokumenty-mesta/zapisy-z-rady-mesta-brna/?cislo=3417&rok=2018&dokument=2&platnost=1
[2] konkrétně se jedná o pozemky 828/1, 829, 830, v k. ú. Trnitá
[3] kompletní majetkové vztahy v místě plánovaného odsunu nádraží v Jižním centru jsou na internetové stránce spolku Brnění: http://www.osbrneni.cz/jizni-centrum/komu-patri-jizni-centrum
[4] viz článek o stanovisku RHK Brno ze dne 7. 12. 2017 pro odsun nádraží v Brně zde: https://www.ibrno.cz/brno/62469-rhk-brno-doporucuje-mestu-odsunute-nadrazi-bude-levnejsi-a-rychleji.html
[5] Podle ekonomického posudku, který si nechala zpracovat Kancelář architekta města Brna, by hodnota pozemku firmy RANDORA, a. s., při zachování nádraží v centru Brna ve variantě Petrov byla 11,5 milionů Kč a při odsunu nádraží ve variantě Řeka až 16,9 milionů Kč, viz. str. 20: https://kambrno.cz/wp-content/uploads/2018/01/KAM_%C5%BEub-ea_Makovsk%C3%BD_180112.
* * * * * * * * * *
Alianci „Občané pro nádraží v centru“ založily 1. listopadu 2017 spolky Děti Země – Brno a Hnutí DUHA Brno. Cílem Aliance je prosazovat modernizaci železničního uzlu Brno s novým moderním nádražím v centru Brna ve variantě „Petrov“ a navázat tak na občanskou alianci „Referendum 2014“, která o poloze nádraží vyvolala místní referendum, které se konalo ve dnech 7. a 8. října 2016. Nádraží v centru podpořilo 59,2 tisíc voličů Brna. Alianci podporuje také NESEHNUTÍ Brno.
* * * * * * * * * *
Proč je výhodně mít dalších nejméně 100 let nádraží v Brně stále v centru, ale modernější?
1) Výrazně kratší cestovní doby (vnitroměstská, regionální i dálková)
2) Nižší provozní náklady na veřejnou dopravu, než má odsun
3) Nižší investiční náklady pro Brno (o 1,6 mld. Kč), než má odsun
4) Zlepšuje dopravu v Brně ve srovnání s dneškem
5) Nezhoršuje pohyb po městě těm, kteří ani nádraží nepotřebují, což odsun ano
6) Centrum je dostupné pěšky v řádu minut: celé historické centrum do 15ti minut a stejně tak budoucí město v Jižním centru
7) Při výstavbě vysokorychlostních tratí pod městem jsou výrazně nižší územní dopady a výrazně kratší jízdní časy, než má odsun
8) Více než 80 % účastníků dvou referend v Brně a nadpoloviční většina ve výzkumech veřejného mínění chce mít nádraží v centru
9) Nádraží v centru ve var. Petrov může fungovat, aniž bude nutné před tím investovat velké částky do dalších staveb, jako je zapuštění ulice Opuštěné a zbourání části města u Koliště pro Novou městskou třídu