Saská televizní stanice MDR vyhrála za reportáž „Miliardy pro dálnici v hrobě“
Cenu Česko-německých žurnalistů za rok 2016 v kategorii „Multimedia DE“ získali redaktoři televizní stanice MDR Arndt Ginzel a Martin Kraushaar, kteří ve své reportáži ze 14. listopadu 2015 s názvem „Milliardengrab Autobahn“ (Miliardy pro dálnici v hrobě) upozornili na vysoké korupční prostředí při přípravě a výstavbě dálnice D8 z Prahy do Drážďan a jedné dálnice ze Saska do Polska. Ceny v šesti kategoriích udělil v neděli 29. ledna 2017 Česko-německý fond budoucnosti ve Veletržním paláci v Praze.
„Byl jsem jejich úspěchem příjemně překvapen, neboť jsem reportáž viděl už asi před dvěma měsíci a svým pojetím má blízko k „naším“ Reportérům ČT. Sice trvá jen čtvrt hodiny, ale přesně popisuje, jak při přípravě dálnice D8 přes České středohoří mělo převahu spíše politické rozhodování, před odborným, takže její trasování a průběh výstavby mohla negativně ovlivnit i korupce,“ říká předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Česko-německá novinářská cena se uděluje písemným, rozhlasovým a televizním příspěvkům, které přispěly k lepšímu porozumění mezi oběma státy. Zájem o 1. ročník mělo více než 90 nominací.
Udílení cen se zúčastnil např. český ministr kultury Daniel Herman a německý ministr zemědělství a spolupředseda Česko-německého diskusního fóra Christian Schmidt. V úvodu vystoupil bývalý český předseda vlády Petr Pithart.
„Úspěch autorů reportáže o dálnici D8 potvrdil, že téma korupce je stále živé a tíživé, neboť obrovské finanční prostředky se ztrácejí také při výstavbě dálnic,“ glosuje úspěch obou reportérů geolog Vladimír Cajz z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR, který se vyhlášení cen zúčastnil a který od roku 1995 opakovaně upozorňoval, že schválená trasa dálnice je riziková, protože prochází přes sesuvné území.
Za českou stranu v reportáži kromě Vladimíra Cajze vystupuje ještě Petr Šourek z protikorupční cestovní kanceláře Corrupt tour a Martin Komárek z protikorupčního spolku Oživení. Potíže dálnice D8 se sesuvy ukázala také Česká televize, a to v prosinci 2016 v rámci cyklu Reportéři ČT v díle s názvem Miliardový zářez, dále v dubnu 2014 v cyklu Nedej se v díle s názvem Dálnice v háji a v září 2000 v díle s názvem Dálnice D8.
„Nezákonný výběr koridoru a trasy dálnice D8 přes České středohoří potvrdila stanoviska Ministerstva životního prostředí z roku 1999 a 2012, Nejvyššího kontrolního úřadu z roku 2000 a veřejného ochránce práv z roku 2003 a také tři rozsudky z roku 2012, které zrušily dílčí územní rozhodnutí,“ připomíná ještě Patrik.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 15 mld. Kč (bez DPH) a termín dostavby z prosince 2010 se posunul na 2017-8: předčasné užívání je od 17. 12. 2016.