Nejvyšší správní soud usnesením ze dne 22. ledna 2015 odmítl dvě kasační stížnosti přípravného výboru za vyhlášení referenda v Brně o poloze železničního nádraží, neboť se podle něho staly bezpředmětnými.
Zastupitelé Brna totiž již 25. listopadu 2014 vyhlásili referendum společně s krajskými volbami na podzim 2016. Podle soudu je tak zbytečně zkoumat zákonnost postupu Krajského soudu v Brně.
Právní zástupce přípravného výboru Pavel Uhl nicméně vyjádřil zklamání, že se NSS vyhnul řešení řady sporných otázek, jako je způsob kontroly správnosti podpisů pod peticí.
„Smysl podaných kasačních stížností byl především judikatorní, neboť jsme například chtěli vědět, jak by měly úřady postupovat při kontrole správnosti podpisů pod petici, aby v budoucnu nedocházelo ke sporům s přípravnými výbory, jako se to stalo opakovaně a šikanózně nám,“ komentuje odmítavé usnesení Nejvyššího správního soudu člen přípravného výboru za vyhlášení referenda Miroslav Patrik.
Přípravný výbor totiž musel na podzim 2014 svůj návrh na vyhlášení referenda a podpisové archy s podpisy předkládat hned dvakrát, neboť magistrát odmítnul uznat 8,8 tisíc podpisů. V posledním rozhodnutí ze dne 10. září 2014 pak magistrát tvrdil, že chybí ještě 414 podpisů.
O bezvadnosti návrhu nakonec rozhodl až rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 17. října 2014, což bylo ale již po komunálních volbách.
„Podle nás šlo o obstrukci brněnského magistrátu, neboť tehdejší primátor Roman Onderka z ČSSD a jeho náměstek Robert Kotzian z ODS si prostě nepřáli, aby o tak obrovské investici rozhodovali občané města,“ připomíná Josef Patočka z občanské aliance Referendum 2014, která sběr podpisů organizovala.
„Pro nás je nyní podstatný příslib brněnské čtyřkoalice, že končí jednostranná propagace odsunu nádraží, bude existovat vstřícnost k zapojení široké odborné i občanské veřejnosti a ochota akceptovat jako metodu výběru definitivního řešení architektonické soutěže podle metodiky České komory architektů,“ doplňuje ještě zmocněnec přípravného výboru Jakub Patočka.
Přípravný výbor předložil dne 1. srpna 2014 celkem 21,1 tisíc podpisů, nicméně magistrát jich 7,8 tisíc vyškrtnul. Následně výbor dne 1. září 2014 předložil dalších 5,9 tisíc podpisů, vyškrtnut byl ale další 1 tisíc podpisů.
Magistrát pak s ignorování názoru soudu dne 10. září 2014 zaslal přípravnému výboru stanovisko, že ke splnění limitu 18.508 platných podpisů ještě chybí předložit 414 podpisů.
Ovšem reálný stav byl zcela opačný, neboť návrh byl bezvadný již od 1. září 2014. Konstatoval to totiž Krajský soud v Brně ve svém rozsudku ze dne 17. října 2014, spis. zn. 65A 8/2014, který tak potvrdil splnění zákonného počtu podpisů.
Nové zastupitelstvo Brna v čele se čtyřkoalicí složenou z hnutí ANO, Žít Brno s podporou ČPS, KDU-ČSL a Strany zelených pak 25. listopadu 2014 podpořilo doporučení přípravného výboru a vyhlásilo místní referendum o poloze železničního nádraží a o způsobu výběru vhodné varianty společně s volbami do krajských zastupitelstev na podzim 2016.
Proti tomu usnesení pak v polovině ledna 2015 podalo několik politiků z ČSSD a ODS žalobu a ústavní stížnost, neboť podle nich mohlo být referendum vyhlášeno jen do 90 dní.
Pro vyhlášení referenda o poloze nádraží vznikla v Brně v lednu 2014 občanská aliance Referendum 2014, kterou založily brněnské pobočky Dětí Země, Hnutí DUHA a Masarykovy Demokratické Akademie. Alianci podporují i další významné spolky jako je Greenpeace, Hnutí Brontosaurus či NESEHNUTTÍ.
Navržené otázky pro referendum o poloze nádraží v Brně:
1. Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanice „Brno-hlavní nádraží“ v dosavadní poloze podél ulice Nádražní?
2. Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti s cílem prosadit, aby se nejlepší řešení modernizace železniční stanice „Brno-hlavní nádraží" určilo prostřednictvím soustavy otevřených návrhových soutěží?
* * * * * * * * * * *
Přehled aktivit za vyhlášení referenda o poloze nádraží v Brně od 1. srpna 2014
01.08.2014 = předání petice s 21.101 podpisy na vyhlášení referenda s volbami do obcí
15.08.2014 = magistrát návrh na vyhlášení referenda vrací, neboť chybí odhad nákladů a 5.251 platných podpisů
21.08.2014 = podání žaloby ke krajskému soudu proti zamítnutí návrhu na vyhlášení referenda
01.09.2014 = předání petice s dalšími 5.813 podpisy na vyhlášení referenda s volbami do obcí
02.09.2014 = zastupitelstvo Brna zamítá návrh Strany zelených jednat o vyhlášení referenda
03.09.2014 = podání žaloby ke krajskému soudu proti odmítnutí vyhlásit referendum
08.09.2014 = výzva primátoru Romanu Onderkovi za svolání mimořádného jednání zastupitelů o referendu
10.09.2014 = Krajský soud v Brně rozhodl, že návrh na vyhlášení referenda ze dne 01.08.2014 není bezvadný
10.09.2014 = protestní happening „Lidský řetěz za dodržování občanských práv v Brně“
10.09.2014 = magistrát dodatek k návrhu ze dne 01.09.2014 vrací, neboť chybí 414 platných podpisů
12.09.2014 = Krajský soud v Brně návrh na vyhlášení referenda s komunálními volbami odmítá jako předčasný
19.09.2014 = podání žaloby ke krajskému soudu proti zamítnutí návrhu s dodatkem na vyhlášení referenda
10.-11.10.2014 = volby do zastupitelstva obcí (a Brna): brněnskou koalici sestavily ANO, Žít Brno s ČPS, KDU-ČSL a Strana zelených
17.10.2014 = Krajský soud v Brně prohlašuje návrh na vyhlášení referenda za bezvadný
22.10.2014 = odstupující Rada města Brna složená z ČSSD a ODS doporučuje svolat referendum o poloze a způsobu modernizace železničního nádraží na sobotu 24. ledna 2015 od 8 do 22 hodin
23.10.2014 = přípravný výbor zasílá brněnské koalici dopis se dvěma způsoby svolání referenda
06.11.2014 = nové koaliční vedení Brna svolává pracovní jednání s přípravným výborem o termínu vyhlášení referenda
25.11.2014 = zastupitelstvo Brna vyhlašuje referendum o poloze železničního uzlu v Brně a o způsobu výběru její varianty společně s volbami do zastupitelstva krajů na podzim roku 2016
22.01.2015 = Nejvyšší správní soud odmítá dvě kasační stížnosti přípravného výboru, který jimi brojil proti neurčení bezvadnosti návrhu ze dne 1. srpna 2014 na vyhlášení referenda a proti nevyhlášení referenda dle návrhu ze dne 1. září 2014, neboť zastupitelé Brna již referendum vyhlásili