
Zlínský krajský úřad rozhodnutí ministra blokoval 19 měsíců
Ministr dopravy Antonín Prachař na základě rozkladů Dětí Země, Unie pro řeku Moravu a jedné osoby z ledna 2009 podle očekávání zrušil dne 3. dubna 2014 nezákonně vydané stavební povolení Ministerstva dopravy z prosince 2008 pro část silnice R4901 z Hulína do Fryštáku délky 5,5 km.
Ministr uznal názor Městského soudu v Praze, který v prosinci 2011 svým rozsudkem zrušil potvrzující rozhodnutí tehdejšího ministra dopravy Gustava Slamečky, že stavební povolení nelze vydávat bez potřebných podkladů a správného vypořádání námitek účastníků řízení. Nové povolení lze čekat nejdříve v prosinci.
„Pikantní je, že toto rozhodnutí ministra dopravy devatenáct měsíců blokovali sami úředníci Krajského úřadu Zlínského kraje, neboť v rozporu se zákonem nevydali do jednoho měsíce stanovisko, zda stavba splňuje podmínky územního rozhodnutí,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země na hlavní příčinu tak dlouhého čekání na zrušení stavebního povolení, k němuž mohlo podle zákona dojít již v dubnu 2012.
Stavební řízení na střední část silnice R4901 z Hulína do Fryštáku začalo před šesti lety v červnu 2008. Viníkem průtahů je investor Ředitelství silnic a dálnic ČR, který společně se žádostí o vydání stavebního povolení nepředložil výjimku k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů organismů, a Ministerstvo dopravy, které účelově porušilo správní řád, stavební zákon a zákon o ochraně přírody a krajiny.
„Od vedení Zlínského kraje i od investora již několik let slýcháme, že s výstavbou úseku z Hulína do Fryštáku se začne brzy, ale pravda byla taková, že investorovi by vůbec nevadilo stavět v rozporu se zákonem. Krajským politikům zase jejich úředníci zatajili, že téměř dva roky blokovali stavební řízení na Ministerstvu dopravy,“ vysvětluje dále Patrik, který nezákonné postupy ŘSD ČR a úředníků krajského úřadu považuje za obvyklé.
Na Ministerstvu dopravy nyní probíhají tři stavební řízení pro úsek silnice R4901 z Hulína do Fryštáku a podle Dětí Země nelze odhadnout, kdy budou dokončena, neboť každé z nich se potýká s různými potížemi. Stavební náklady na celý první úsek silnice R49 z Hulína do Fryštáku mají být asi 9,3 mld. Kč.
Ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu silnice R49 z Hulína až ke státní hranici na Púchov jsou podle Dětí Země navíc nízké, zvláště když byla již dokončena čtyřpruhová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic, takže Zlínský kraj je na dálniční síť ČR napojen i bez silnice R49. Ekologickým rizikem může být i průchod silnice R49 přes Přírodní park Vizovické vrchy, takže nějaká reálná trasa není zatím zcela jasná.
Průběh stavebního řízení pro střední část silnice R4901 Hulín – Fryšták v km 5,4 – 10,9:
01) 15. 11. 2004 = MěÚ Holešov vydává územní rozhodnutí pro silnici R4901 délky 18 km
02) 11. 06. 2008 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
03) 17. 12. 2008 = Ministerstvo dopravy vydává stavební povolení pro 16 stavební objektů
04) 20. 01. 2009 = Děti Země, Unie pro řeku Moravu a jeden občan z Třebětic podávají rozklad
05) 03. 05. 2010 = ministr dopravy Gustav Slamečka všechny tři rozklady zamítá
06) 07. 06. 2010 = Děti Země a Unie pro řeku Moravu podávají správní žalobu (s pěti žalobními body)
07) 14. 12. 2011 = Městský soud v Praze rozhodnutí ministra dopravy ruší (uznává čtyři žalobní body)
08) 14. 05. 2012 = ministr dopravy žádá krajský úřad ve Zlíně o stanovisko k územnímu rozhodnutí
09) 08. 01. 2014 = Krajský úřad Zlínského kraje ve stanovisku potvrzuje platnost územního rozhodnutí
10) 03. 04. 2014 = ministr Antonín Prachař stavební povolení ruší a věc vrací na Ministerstvo dopravy