Ochránit ptačí oblast u Bzence lze o deset miliard levněji
Děti Země a Česká společnost ornitologická vítají doporučení vládní odborné skupiny vybudovat silnici R55 tak, aby ochránila Ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví, neboť stávající projekt Ředitelství silnic a dálnic ČR je pro ptáky likvidační.
Řešením musí být buď hloubený tunel délky 11 km přes celou oblast nebo obejití této oblasti. O variantě je ale nutné rozhodnout podle zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí na základě podrobných argumentů a za účasti veřejnosti, nikoliv politicky.
„Doporučení expertů nelze nadřazovat nad zákon a ten stále není naplněn, protože v probíhajícím hodnocení variant R55 je předložený tunel krátký a chybí posouzení trasy mimo ptačí oblast, což je ornitology žádáno už od roku 2004,“ upozorňuje na očekávané nesnáze při další fázi rozhodování Miroslav Patrik z Dětí Země.
Nové hodnocení R55 začalo v říjnu 2009, ale přes ptačí oblast je zatím plánována trasa se dvěma zahloubenými tunely celkové délky téměř 8 km. Dalších 20 procent trasy v lese má být v nepřijatelném plastovém tubusu a zbývajících 10 procent není zakryto vůbec. Téměř třetina trasy je tak pro život ptáků zcela nepoužitelná.
„V květnu 2007 jsme Evropské komisi poslali stížnost proti porušování evropské legislativy, podle které je nutné nejprve prokázat, že skutečně nelze silnici R55 postavit mimo ptačí oblast a pak uvažovat o drahém a složitém tunelu přes celou tuto oblast, což se ale neděje,“ upozorňuje Tomáš Brinke z České společnosti ornitologické.
Z nových studií přitom vyplývá, že nejvhodnějším řešením je stále varianta R55 mimo ptačí oblast po levé straně řeky Moravy v úseku Rohatec – Staré Město – Napajedla se dvěma krátkými tunely v celkové délce 1,4 km, než varianta přes ptačí oblast s tunely (8 km) a s tubusem (2 km), která je asi o 10 miliard korun dražší.
Nyní je proces hodnocení v rukou MŽP, které musí rozhodnout, zda variantu R55 mimo ptačí oblast nechá posoudit, nebo půjde opět rizikovou cestou jako v roce 2006 a přistoupí na alibistickou taktiku ŘSD ČR, které stejně nemá zájem silnici R55 s dlouhými tunely přes ptačí oblast stavět. 1)
Podobný problém vedení dálnice přes evropsky chráněné území NATURA 2000 řešila Evropská komise již v Polsku, kde byl naplánován obchvat města Augustów dálnicí VIA BALTICA délky 17 km spojující Varšavu s Helsinkami přes údolí s cenným mokřadem řeky Rospuda. Nakonec pod hrozbou podání žaloby a zastavení finačních dotací Polsko raději ustoupilo a obchvat se bude stavět v jiné variantě. 2)