Ministr dopravy Ťok má od roku 2015 k řešení už celkem pět rozkladů
Děti Země začátkem prosince podaly hned dva obsáhlé rozklady proti dvěma stavebním povolením k modernizaci dálnice D1 v úsecích č. 16-17 u Velkého Beranova a v úseku č. 23 u Devíti Křížů. Děti Země letos podaly celkem tři rozklady, ten v srpnu se týká úseku č. 2 u Mirošovic.
V obou aktuálních rozkladech mají hlavně připomínky k nejméně třiceti dvěma závazným stanoviskům, z nichž některé navrhují změnit či zrušit a vydat nové. Podle zákona by se mělo o rozkladu rozhodnout asi do 4 měsíců.
„V rozkladech například žádáme, aby se na tělese dálnice sázely jen místně původní druhy rostlin a aby protihlukové stěny byly z materiálu, který budou ptáci dobře vidět, a navíc byly osázeny popínavými rostlinami. Současně navrhujeme upřesnit podmínky u více než třicítky závazných stanovisek, aby lépe chránily veřejné zájmy a byly přesnější,“ vysvětluje obsah obou rozkladů předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Připomínkovat podkladová závazná stanoviska, která většinou nahradila správní rozhodnutí, je podle zákona možné pouze s podáním rozkladu. Tímto postupem se přesto povolování staveb výrazně urychluje, neboť investoři nemusejí zdlouhavě čekat na vydání různě navazujících podkladových správních rozhodnutí.
„Výjimečně rozsáhlý je rozklad proti modernizaci úseku č. 16-17, neboť připomínkujeme více než dvacet závazných stanovisek, z nichž například čtyři se týkají ochrany před hlukem, stejný počet stanovisek se týká ochrany okraje lesa, tři ochraňují významné krajinné prvky a krajinný ráz a podobně,“ upřesňuje dále Patrik.
Nadřízené orgány mají o připomínkách k závazným stanoviskům rozhodnout do třiceti dní od doručení žádosti, takže rozkladové řízení by mělo probíhat nejdéle čtyři měsíce. Nicméně ministr Ťok stále nerozhodl o pěti rozkladech Dětí Země, přičemž nejstarší byl podaný v prosinci 2015 a týká se úseku č. 11 u Koberovic.
„Evidujeme již vydání dvanácti pravomocných stavebních povolení z celkových jednadvaceti. Děti Země se zatím účastní jedenácti stavebních řízení, v nichž ověřují dodržování zákona a hájí veřejné zájmy. V deseti řízeních podaly rozklady, v nichž hlavně navrhují doplnění nebo zpřesnění podmínek závazných stanovisek na ochranu přírody a krajiny, lesa, vod nebo veřejného zdraví,“ dodává ještě Patrik.
Podle plánu se na modernizaci dálnice D1 má utratit asi 22 miliard korun a má skončit kolem roku 2021. Děti Země přitom od roku 2014 kritizují vybraný způsob modernizace, který může být až třikrát dražší a řidiči budou obtěžování dvakrát delší dobu, než kdyby se použila metoda fragmentace a frézování povrchu. Stejný názor mají i odborníci, jak vyplývá z reportáže České televize s názvem „Přesolená dálnice“ z 9. března 2014.
* * * * * * * * * * * *
1) Průběh 5 neukončených stavebních řízení na modernizaci dálnice D1 s účastí Dětí Země
úsek 16-17: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
29.07.2016 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
17.07.2017 = námitky Dětí Země
31.10.2017 = MD vydává stavební povolení
01.12.2017 = rozklad Dětí Země
výstavba = 07/2018 až 12/2020 (2,5 roku), náklady = 2,030 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 16-17 trvalo 15 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 23: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 168 Devět Křížů – EXIT 178 Ostrovačice
31.05.2017 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
02.10.2017 = námitky Dětí Země
08.11.2017 = MD vydává stavební povolení
08.12.2017 = rozklad Dětí Země
výstavba = 03/2018 až 07/2020 (2,3 roku), náklady = 1,447 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 23 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 11: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
27.02.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
07.07.2015 = námitky Dětí Země
02.11.2015 = MD vydává stavební povolení
19.11.2015 = rozklad K. Mošnové
30.11.2015 = rozklad J. Kroupy
03.12.2015 = rozklad Dětí Země
výstavba = 03/2018 až 12/2021 (3,8 roku), náklady = 812 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 11 trvalo 8,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 02: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
03.08.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
05.02.2016 = námitky Dětí Země
10.07.2017 = MD vydává stavební povolení
09.08.2017 = rozklad Dětí Země
výstavba = 03/2018 až 12/2020 (2,3 roku), náklady = 1,455 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 02 trvalo 23,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 12-13: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
09.03.2016 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
24.04.2016 = námitky Dětí Země
16.11.2016 = MD vydává stavební povolení
16.12.2016 = rozklad Dětí Země
výstavba = 07/2016 až 12/2019 (3,4 roku), náklady = 2,050 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 12-13 trvalo 8 měsíců, místo 2 měsíců.
2) Průběh 6 ukončených stavebních řízení o modernizaci dálnice D1 s účastí Dětí Země
úsek 03: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
04.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
18.12.2013 = námitky Dětí Země
24.01.2014 = MD vydává stavební povolení
24.02.2014 = rozklad Dětí Země
18.12.2014 = ministr dopravy mění dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2014 až 12/2015 (1,5 roku), náklady = 505 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 03 trvalo 6,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 18: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 124 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí západ
19.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
04.12.2013 = námitky Dětí Země
17.01.2014 = MD vydává stavební povolení
16.02.2014 = rozklad Dětí Země
11.12.2014 = ministr dopravy mění dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2014 až 12/2016 (2,5 roku), náklady = 860 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 18 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 06: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
21.01.2014 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
06.05.2014 = námitky Dětí Země
19.09.2014 = MD vydává stavební povolení
20.10.2014 = rozklad Dětí Země
29.10.2015 = ministr dopravy vypouští dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2015 až 12/2016 (1,6 roku), náklady = 993 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 06 trvalo 8 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 10: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
26.03.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
24.08.2015 = námitky Dětí Země
09.12.2015 = MD vydává stavební povolení
07.01.2016 = rozklad Dětí Země
10.01.2017 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 03/2016 až 12/2019 (3,8 roku), náklady = 860 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 10 trvalo 8,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 20: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 146 Velké Meziříčí.východ – EXIT 153 Lhotka
10.04.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
31.08.2015 = námitky Dětí Země
11.02.2016 = MD vydává stavební povolení
14.03.2016 = rozklad Dětí Země
19.01.2017 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 09/2016 až 12/2018 (2,3 roku), náklady = 787 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 20 trvalo 10 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 04: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
16.06.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
14.09.2015 = námitky Dětí Země
13.05.2016 = MD vydává stavební povolení, které se stalo současně pravomocným
výstavba = 06/2017 až 12/2019 (2,5 roku), náklady = 930 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 04 trvalo 11 měsíců, místo 2 měsíců.
3) Průběh 6 ukončených stavebních řízení o modernizaci dálnice D1 bez účasti Dětí Země
úsek 05: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
20.04.2012 = MD vydání stavební povolení
výstavba = 07/2012 až 12/2013 (1,5 roku), náklady = 692 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 05 trvalo 3 měsíce, místo 2 měsíců.
úsek 09: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
13.06.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 1.004 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 09 trvalo 5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 14: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
28.06.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 900 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 14 trvalo 5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 21: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
22.03.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 07/2012 až 12/2013 (1,5 roku), náklady = 798 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 21 trvalo 2 měsíce.
úsek 22: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
18.07.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 526 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 22 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 25: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka
18.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
07.02.2014 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 08/2014 až 12/2015 (1,2 roku), náklady = 478 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 25 trvalo 7 měsíců, místo 2 měsíců.