Stavební řízení bez ovlivnění Dětí Země trvá již dva roky
Téměř dva roky musely Děti Země trpělivě čekat, než Ministerstvo dopravy dne 10. července 2017 vydalo stavební povolení pro rekonstrukci dálnice D1 v úseku č. 2 Mirošovice – Hvězdonice a než mohly poprvé připomínkovat desítky závazných stanovisek ve svém rozkladu ze dne 9. srpna 2017.
Délku řízení zavinilo především Ředitelství silnic a dálnic ČR, neboť nepředložilo všechny podklady a dlouho se dohadovalo s obcí Hvězdonice a s místními obyvateli. Podle zákona by se mělo o rozkladu rozhodnout asi do 4 měsíců.
„V rozkladu především namítáme zbytečnou výsadbu místně nepůvodní druhů rostlin na dálnici D1, dále absenci výjimky k zásahu do biotopů cenných druhů organismů a také všechna závazná stanoviska, z nichž nás nejvíce zajímá devět, takže u nich žádáme doplnit nové podmínky,“ říká předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něho jsou zákony nyní nastavené tak, že ve spisu už nejsou podkladová správní rozhodnutí na ochranu přírody, ale jen závazná stanoviska, která jsou vydávána bez účasti spolků. Jedinou možností, jak jejich vydání a obsah připomínkovat, je podat rozklad a žádat jejich změnu či zrušení.
Tento postup má délku územního nebo stavebního řízení podle politiků, který tento koncept prosadili, zkrátit až polovinu.
„Jestliže tedy chce spolek připomínkovat nějaké závazné stanovisko, tak musí povinně podat rozklad nebo odvolání, o němž má pak nadřízený orgán rozhodnout do 30 dní, čímž dojde ke značné úspoře času. Pokud se tento postup vedení ŘSD ČR a ministru dopravy Ťokovi nelíbí, neměli ho prosazovat,“ vysvětluje dále Patrik.
Patrik také připomíná, že v demokratickém právním státě nemůže žádný politik a ani žádná státní instituce určovat spolkům, čím se budou zabývat, jakou dálnici budou třeba připomínkovat a proti jakému rozhodnutí podají rozklad nebo odvolaní či dokonce žalobu.
Děti Země proto odmítají, aby stát řídil spolky jako firmu!
„Dosud bylo vydáno dvanáct pravomocných stavebních povolení z celkových jednadvaceti. Děti Země se zatím účastní desíti řízení, v nichž ověřují dodržování zákona a hájí veřejné zájmy. V osmi řízeních jsme podali osm rozkladů, v kterých hlavně žádáme o přezkum závazných stanovisek a případně navrhujeme doplnění jejich podmínek o nové, které se týkají ochrany přírody a krajiny, lesa či veřejného zdraví,“ dodává ještě Patrik
Podle plánu se na modernizaci dálnice D1 má utratit asi 22 miliard korun a má skončit kolem roku 2021. Děti Země přitom od roku 2014 kritizují vybraný způsob modernizace, který může být až třikrát dražší a řidiči budou obtěžování dvakrát delší dobu, než kdyby se použila metoda fragmentace a frézování povrchu.
Stejný názor mají i odborníci, jak vyplývá z reportáže České televize s názvem „Přesolená dálnice“ z 9. března 2014.
* * * * * * * * * * *
1) Průběh 4 neukončených stavebních řízení na modernizaci dálnice D1 s účastí Dětí Země
úsek 02: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
03.08.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
05.02.2016 = námitky Dětí Země
10.07.2017 = MD vydává stavební povolení
09.08.2017 = rozklad Dětí Země
výstavba = 03/2018 až 12/2020 (2,3 roku), náklady = 1,455 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 02 trvalo 23,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 11: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
27.02.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
07.07.2015 = námitky Dětí Země
02.11.2015 = MD vydává stavební povolení
19.11.2015 = rozklad K. Mošnové
30.11.2015 = rozklad J. Kroupy
03.12.2015 = rozklad Dětí Země
výstavba = 03/2018 až 12/2021 (3,8 roku), náklady = 812 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 11 trvalo 8,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 12-13: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
09.03.2016 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
24.04.2016 = námitky Dětí Země
16.11.2016 = MD vydává stavební povolení
16.12.2016 = rozklad Dětí Země
výstavba = 07/2016 až 12/2019 (3,4 roku), náklady = 2,050 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 12-13 trvalo 8 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 16-17: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
29.07.2016 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
17.07.2017 = námitky Dětí Země
výstavba = ??/???? až ??/???? (?,? roku), náklady = ??? mil. Kč
2) Průběh 6 ukončených stavebních řízení o modernizaci dálnice D1 s účastí Dětí Země
úsek 03: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
04.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
18.12.2013 = námitky Dětí Země
24.01.2014 = MD vydává stavební povolení
24.02.2014 = rozklad Dětí Země
18.12.2014 = ministr dopravy mění dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2014 až 12/2015 (1,5 roku), náklady = 505 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 03 trvalo 6,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 18: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 124 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí západ
19.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
04.12.2013 = námitky Dětí Země
17.01.2014 = MD vydává stavební povolení
16.02.2014 = rozklad Dětí Země
11.12.2014 = ministr dopravy mění dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2014 až 12/2016 (2,5 roku), náklady = 860 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 18 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 06: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
21.01.2014 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
06.05.2014 = námitky Dětí Země
19.09.2014 = MD vydává stavební povolení
20.10.2014 = rozklad Dětí Země
29.10.2015 = ministr dopravy vypouští dvě podmínky stavebního povolení a zbytek potvrzuje
výstavba = 07/2015 až 12/2016 (1,6 roku), náklady = 993 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 06 trvalo 8 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 10: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
26.03.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
24.08.2015 = námitky Dětí Země
09.12.2015 = MD vydává stavební povolení
07.01.2016 = rozklad Dětí Země
10.01.2017 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 03/2016 až 12/2019 (3,8 roku), náklady = 860 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 10 trvalo 8,5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 20: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 146 Velké Meziříčí.východ – EXIT 153 Lhotka
10.04.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
31.08.2015 = námitky Dětí Země
11.02.2016 = MD vydává stavební povolení
14.03.2016 = rozklad Dětí Země
19.01.2017 = ministr dopravy rozklad Dětí Země zamítá a stavební povolení potvrzuje
výstavba = 09/2016 až 12/2018 (2,3 roku), náklady = 787 mil. Kč
Pozn.: Vydání nepravomocného stavebního povolení pro úsek 20 trvalo 10 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 04: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
16.06.2015 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
14.09.2015 = námitky Dětí Země
13.05.2016 = MD vydává stavební povolení, které se stalo současně pravomocným
výstavba = 06/2017 až 12/2019 (2,5 roku), náklady = 930 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 04 trvalo 11 měsíců, místo 2 měsíců.
3) Průběh 6 ukončených stavebních řízení o modernizaci dálnice D1 bez účasti Dětí Země
úsek 05: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
20.04.2012 = MD vydání stavební povolení
výstavba = 07/2012 až 12/2013 (1,5 roku), náklady = 692 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 05 trvalo 3 měsíce, místo 2 měsíců.
úsek 09: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
13.06.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 1.004 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 09 trvalo 5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 14: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
28.06.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 900 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 14 trvalo 5 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 21: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
22.03.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 07/2012 až 12/2013 (1,5 roku), náklady = 798 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 21 trvalo 2 měsíce.
úsek 22: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů
16.01.2012 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
18.07.2012 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 09/2012 až 12/2014 (2,3 roku), náklady = 526 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 22 trvalo 6 měsíců, místo 2 měsíců.
úsek 25: D1 Mirošovice – Kývalka, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka
18.07.2013 = ŘSD ČR podává žádost o vydání stavebního povolení
07.02.2014 = MD vydává stavební povolení
výstavba = 08/2014 až 12/2015 (1,2 roku), náklady = 478 mil. Kč
Pozn.: Vydání stavebního povolení pro úsek 25 trvalo 7 měsíců, místo 2 měsíců.