( ! ) Warning: Use of undefined constant LOCALHOST - assumed 'LOCALHOST' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/www/htdocs/detizeme.cz/denbezaut/rocnik2002/opendb.php on line 2
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0002353040{main}( ).../ukaz.php:0
20.0010353632require( '/data/www/htdocs/detizeme.cz/denbezaut/rocnik2002/opendb.php ).../ukaz.php:23

Na hlavní stránku
        Domů


AKTUALITA
[ 21. 09. 2002 ]
Tisícovka signatářů výzvy Dětí Země
všechny aktuality


JAK SE PŘIPOJIT

PŘEHLED AKCÍ

SMYSL DNE BEZ AUT

AUTEM NEPOJEDOU...

TISKOVÉ ZPRÁVY

MINULÉ ROČNÍKY

DBA VE SVĚTĚ



Děti Země
Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 48/50, 602 00 Brno
tel/fax: 05/45 21 03 93
mobil: 0603 57 42 89
e-mail: dz.brno@ecn.cz

Den bez aut v ČR - 20. září 2002

Desátý ročník vyhlašují Děti Země ve spolupráci s Narodní sítí Zdravých měst ČR,
Českými drahami a Ministerstvem životního prostředí


Má smysl podpořit Den bez aut a nepoužít ke své přepravě automobil?

Úvod

Děti Země na pátek 20. září vyhlásily již 10. ročník celostátní akce DEN BEZ AUT. Letošní motto je "Budoucnost patří šetrné dopravě!".

Hlavním cílem Dne bez aut je aspoň jednou v roce systematicky, masově a mediálně upozornit na trvalé poškozování našeho zdraví a života automobilovou dopravou ve městech. K tomuto cíli pak směřuje řada připravovaných veřejných akcí občanských sdružení, městských úřadů a státních institucí. Zejména zajištění jízdy v prostředcích MHD jednou v roce zdarma s nabídkou doprovodného programu, je nutné zvláště ocenit.

Kvantitativní přehled výsledků Dne bez aut v České republice
Termíny Dne bez aut 15. 11.
1991
15. 11.
1993
15. 11.
1995
7. 11.
1996
14. 11.
1997
6. 11.
1998
5. 11.
1999
3. 11.
2000
21. 9.
2001
Počet zúčastněných organizací5 3 8 16 40 46 62 109168
 - z toho pobočky Dětí Země3 2 4 4 9 7 9 1212
 - z toho pobočky Hnutí DUHA1 1 1 1 3 4 3 35
 - z toho pobočky Nesehnutí- - - - 1 1 1 44
 - z toho skupiny ČSOP0 0 0 0 2 3 4 37
 - z toho města nebo obce0 0 0 0 1 0 3 1736
Počet míst, kde aktivity proběhly 2 2 6 11 18 18 23 4572
Počet měst s MHD zdarma0 0 0 0 0 0 3 915
Počet signatářů výzvy
"Nechte auto doma!"
- - - - - - 100 171501
 - z toho zastupitelé měst a krajů
a pracovníci veřejné správy
- - - - - - 39 90147
Počet web stránek o DBA- - - - - - - - 43
Počet vydaných tiskových zpráv3 2 8 12 25 22 29 2840
Počet článků v archívu12 9 57 36 131 90 192 225 274

Poznámka:
1991 - motto = Zastavme kamiónovou lavinu!
1993 - motto = Města pro lidi, ne pro auta!
1995 - motto = Stop masivní výstavbě dálnic!
1996 - motto = Větší podporu veřejné dopravě!
1997 - motto = Zachraňme železnici!
1998 - motto = Za zdravý život ve městech!
1999 - motto = Ve městě bez automobilu!
2000 - motto = Za zdravé a bezpečné město!
2001 - motto = Den pro chodce a cyklisty - den pohody!
2002 - motto = Budoucnost patří šetrné dopravě!


Historie Dne bez aut v Evropě

Letos politikové Evropské komise na 22. září vyhlásili již třetí druhý evropský Den bez aut. K lonské výzvě se připojilo 985 měst ve 33 státech (podepsaly Chartu s řadou opatření proti autům, včetně řady vrcholových politiků, kteří jeli do zaměstnání na bicyklu nebo veřejnou dopravou. Dalších 626 měst v 18 státech uspořádalo své akce bez podpisu Charty.

Vzorem DBA byla stejná akce ve 35 francouzských městech v roce 1998 a následně v roce 1999 v 66 francouzských a 92 italských městech (dále se připojila také města v Nizozemí a v Belgii). V Itálii šli letos dokonce tak daleko, že od 6. února probíhá v desítkách městech každé čtyři týdny "Neděle bez aut". Bohužel s kolísavým úspěchem, neboť některá města k této akci přistoupila pouze formálně bez nějakého zajímavého programu. Akci si však oblíbili turisté.

Evropská komise také jako novinku podpořila iniciativu evropských nevládních i vládních organizací na vyhlášení "Evropského týdne mobility", který proběhne od pondělí 16. do neděle 22. září 2002. V rámci těchto dní se města musejí pod Chartu ETM písemně zavázat, že uspořádají celkem čtyři akce - 16. září Den veřejné dopravy, 18. září Den cyklistů, 20. září Den dětí a pěší chůze a 22. září Den bez aut.

Krátký přehled Dnů bez aut v Evropě
15. 11. 1991První Den bez aut v České republice ve dvou městech
červen 1996První Den bez aut v hlavním městě Islandu Reykjavíku
11. 06. 1996První Den bez aut ve Velké Británii
09. 08. 1997Den bez aut ve francouzském La Rochelle
21. 06. 1998První Den bez aut v celém Německu (v NDR byl již v roce 1981)
22. 09. 1998První Den bez aut ve Francii v 35 městech
19. 09. 1999První Den bez aut v Nizozemí
22. 09. 1999První Den bez aut v Itálii v 92 městech
26. 09. 1999První Den bez aut v Belgii
05. 11. 1999Sedmý Den bez aut v České republice ve 23 městech
21. 09. 2000První celosvětový Den bez aut ve 20 státech (v ČR v Praze a v Českých Budějovicích)
22. 09. 2000První Den bez aut na Slovensku v 8 městech
22. 09. 2000První evropský Den bez aut v 822 městech (v ČR v Třebíči, Kroměříži a v Olomouci)
03. 11. 2000Osmý Den bez aut v České republice ve 45 městech
20. 09. 2001Druhý světový Den bez aut
21. 09. 2001Devátý Den bez aut v České republice v 72 městech
21. září 2001Druhý slovenský Den bez aut
22. září 2001Druhý evropský Den bez aut
13.-27. září 2002Třetí světový Den bez aut
16.-22. září 2002První Evropský týden mobility
20. září 2002Desátý Den bez aut v ČR
22. září 2002Třetí evropský Den bez aut

Vůbec první Den bez aut v ČR proběhl 15.11.1991 na základě výzvy nizozemské Evropské mládežnické organizace pro les (EYFA). Akce zorganizovalo pět ekologických sdružení v Praze a v Brně. EYFA Dny bez aut vyhlašovala až do roku 1993. V letech 1992 a 1994 byly přestávky. Od roku 1995 iniciativu v ČR (a vlastně i v Evropě) převzaly Děti Země. Letos tedy probíhá 10. ročník.


Příkladný Den bez aut proběhl i na jižní polokouli

Na čtvrtek 24. února 2000 vyhlásil a doslova musel Den bez aut v hlavním městě Kolumbie Bogotě (6,4 milionů obyvatel) protlačit zdejší starosta Enrique Penalosa. Bogota je mj. zvláštní tím, že zde ještě není vybudováno metro, autobusovou dopravu zajišťuje mnoho soukromých firem a ne jeden dopravní podnik, přičemž v autobusech je velké množství kapesních krádeží.

Proti Dnu bez aut se zvedla silná vlna odporu. Dokonce proběhla soudní pře s cílem akci zakázat, neboť prý porušuje základní vlastnická práva, svobodu pohybu a právo na práci obyvatel města a okolních oblastí. Naštěstí se to nepodařilo. Akci také silně kritizovali obchodníci, kteří se obávali velké ekonomické ztráty. To se však nepotvrdilo. Přesto starosta musel částečně ustoupit a vydat několik výjimek: vjezdu do města bylo umožněno motocyklům, kamiónům a opancéřovaným osobním autům, které používá politická a podnikatelská elita.

Jak to vše dopadlo? V době od 6.30 do 19.30 hodin mělo 832 000 osobních aut zakázaný vjezd na území města, 85 % lidí použilo veřejnou dopravu, 1,5 milionů lidí jelo na kole, několik na koních či na bruslích. Přestože ten den hustě pršelo, řidiči autobusů byli podráždění a autobusy leckde nestačily zájmu lidí, většina Bogoťanů si den pochvalovalo.

A jaké jsou konkrétní výsledky? Nemocnice ohlásily snížení počtu ošetřených lidí o 20 až 30 %, počet dopravních nehod poklesl ze 100 za den na 27, došlo pouze ke 24 zraněním ve srovnání s 70 až 80 a nikdo nebyl poprvé po třech letech usmrcen (obvykle to jsou dva až tři lidé za den). Dále došlo ke snížení obsahu oxidů dusíku v ovzduší o 8 %, oxidu uhelnatého o 22 % a množství prachových částic o 21 %.


Závěr

Letošní Den bez aut v ČR bude pravděpodobně ještě úspěšnější, než ten loňský. Jde o zásluhu nejen občanských sdružení, jejichž devizou je vysoká motivace a efektivita práce, ale také pracovníků řady městských úřadů astátních institucí, kteří zřetelně vnímají, že doprava je jedním z hlavních problémů jejich měst. Ty však lze účinně řešit zejména účastí a zájmem veřejnosti a Den bez aut je tak velkou příležitostí, jak vytvořit a udržovat komunikační a informační platformu.

Ještě několik údajů a úvah na závěr. Kdo z nás vlastně ví, kolik emisí vyfukují automobily na ulici, kde bydlí, jaká je intenzita hluku apod.? Už jenom to, že v roce 1999 došlo v obcích a městech ke 170 234 dopravním nehodám, což je až 75 % všech nehod v silniční dopravě v ČR, a že při nich bylo zabito 507 lidí, tj. 38 % mrtvých z celkového počtu 1 322 v celé republice, není pro naše města a obce nijak příznivé. Řidiči by tak měli skutečně zvážit, zda jejich jízda autem je po městě nezbytná. Určitě ne zase tolik, aby Den bez aut museli opět "prožít" se svým automobilem.

Zkusme proto aspoň jednou za rok si programově naplánovat celý den tak, abychom ke své jízdě nepotřebovali automobil. Naplňme tak letošní motto "Budoucnost patří šetrné dopravě!" a nechejme své auto doma.

RNDr. Miroslav Patrik, vyhlašovatel Dne bez aut
červenec 2002


Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 48/50, 602 00 Brno, tel/fax: 05/45 21 03 93
mobil: 0603 57 42 89, e-mail: dz.brno@ecn.cz


3fingers 2002