
Děti Země uspěly s odvoláním proti povolení jedenácti objektů
Ministerstvo dopravy dne 8. července 2025 na základě odvolání Dětí Země z března 2024 zrušilo stavební povolení pro jedenáct objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták. Důvodem je absence platného závazného stanoviska EIA pro téměř dokončenou dálnici délky 17,3 km, neboť platnost toho původního skončila v prosinci 2021.
Děti Země s postupem souhlasí, neboť je v souladu s rozsudky Městského soudu v Praze z prosince 2024 a Nejvyššího správního soudu z dubna 2025, podle nichž měly být účastníky tohoto řízení.
„V odvolání proti povolení jedenácti objektů, z nichž čtyři jsou již od prosince 2024 v provozu, jsme upozornili, že úřady povolily nejméně dvacet devět objektů na dálnici D49 bez zákonné účasti spolků, aniž došlo k novému posouzení vlivů dálnice na životní prostředí, takže je nutné získat nové závazné stanovisko EIA, jak také upozorňují rozsudky obou správních soudů,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Ministerstvo dopravy v rozhodnutí o zrušení povolení jedenácti objektů pro dálnici uvádí, že „nezbývá, než zrušit stavební povolení a věc vrátit DESÚ k novému projednání, v němž v prvé řadě zajistí nové závazné stanovisko EIA a dále posoudí s ohledem na plynutí času a časové nároky zpracování nového závazného stanoviska EIA, jakož i na jeho obsah, časovou, případně i věcnou relevanci ostatních podkladů pro vydání rozhodnutí“.
Podle Dětí Země je postup ministerstva správný, neboť proti spolkům byla nepřípustně uplatněna tzv. salámová metoda tím, že dvacet devět nepovolených objektů dálnice D49 bylo účelově rozděleno do čtyř řízení, v nichž úřady nezákonně tvrdily, že jde o čtyři stavby bez vazby na dálnici, takže spolky nejsou účastníky těchto řízení.
„Ředitelství silnic a dálnic bude u dálnice D49 na Zlínsku s asi 191 objekty postupovat stejně jako u dálnice D8 přes České středohoří, kde na základě naší žaloby proti neobnovení stavebního řízení pro úsek délky 4,7 km s 86 objekty proběhl nový proces EIA, takže 25. května 2020 bylo vydáno nové závazné stanovisko EIA s novými podmínkami, které bude podkladem pro obnovené stavební řízení, ačkoliv tato dálnice je od prosince 2016 v provozu a asi od ledna 2023 jsou všechny objekty již hotové,“ očekává Patrik další vývoj na dálnici D49.
Dálnice D4901 z Hulína do Fryštáku délky 17,3 km se začala stavět 13. prosince 2021, tj. dvacet let od vydání stanoviska EIA v prosinci 2001. Úsek z Hulína do Martinic délky asi 9,5 km byl zprovozněn 19. prosince 2024. Zbývající úsek délky asi 7,8 km do Fryštáku měl být hotový do konce června 2025. Šlo ale o dezinformace ŘSD.
„Aktuálně podle nás chybí pravomocné stavební povolení pro jedenáct objektů, i když se již čtyři od prosince 2024 užívají, a pravomocné povolení pro retenční nádrž jako objekt 327, i když je dávno postavená, neboť Krajský soud v Brně v dubnu uznal, že spolek Egeria měl být účastníkem odvolací fáze řízení,“ uzavírá Patrik.
* * * * * * * * * * * * *
I. Průběh řízení o povolení 11 stavebních objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták, z něhož byly Děti Země a spolek Egeria nezákonně vyloučeny (zatím 10/2023-7/2025)
24.10.2023 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá žádost
15.11.2023 = Ministerstvo dopravy veřejnou vyhláškou oznamuje zahájení stavebního řízení
11.12.2023 = Děti Země zasílají podle zákona č. 100/2001 Sb. přihlášku do řízení (i spolek Egeria)
19.12.2023 = Ministerstvo dopravy usnesením vylučuje Děti Země ze stavebního řízení (i spolek Egeria)
08.01.2024 = Děti Země zasílají odvolání proti vyloučení ze stavebního řízení (i spolek Egeria)
11.01.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad žádá Děti Země o zaslání důvodů odvolání jejich vyloučení
29.01.2024 = Děti Země zasílají důvody svého odvolání proti vyloučení ze stavebního řízení (i spolek Egeria)
31.01.2024 = Krajský soud v Brně poprvé ruší podkladové územní rozhodnutí (spis. zn. 31 A 10/2023)
08.02.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad vydává nepravomocné stavební povolení, ačkoliv pro 8 SO z celkových 11 SO od 07.02.2024 chybí pravomocné územní rozhodnutí, neboť bylo 31.01.24 soudem zrušeno
26.02.2024 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá odvolání i s tím, že pravomocné územní rozhodnutí je zrušeno
11.03.2024 = Děti Země zasílají přihláškou do řízení i odvolání proti stavebnímu povolení (i spolek Egeria)
21.05.2024 = Nejvyšší správní soud ruší rozsudek Krajského soudu v Brně (spis. zn. 8 As 55/2024)
12.06.2024 = Krajský soud v Brně podruhé ruší podkladové územní rozhodnutí (spis. zn. 31 A 10/2023)
17.06.2024 = Děti Země zasílají vyjádření k odvolání ŘSD s tím, že pravomocné územní rozhodnutí je zrušeno
03.07.2024 = Ředitelství silnic a dálnic stahuje své odvolání
04.07.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad vydává pravomocné stavební povolení, ačkoliv pro 8 SO z celkových 11 SO od 12.06.2024 chybí pravomocné územní rozhodnutí, neboť bylo soudem 12.06.24 zrušeno
16.07.2024 = Ministerstvo dopravy odvolání Dětí Země a spolku Egeria proti stavebnímu povolení zamítá, neboť nejde o navazující řízení, jelikož závazné stanovisko EIA je od 22.11.2021 neplatné, takže nejsou účastníky řízení
05.08.2024 = ministr dopravy Martin Kupka po nečinnosti 4 měsíců ruší usnesení Ministerstva dopravy o vyloučení Dětí Země a spolku Egeria ze stavebního řízení, neboť Ministerstvo dopravy již 16.07.2024 rozhodlo, že jejich odvolání proti stavebnímu povolení jsou nepřípustná, jelikož nejde o navazující řízení i s jejich účastí
18.12.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad povoluje předčasné užívání 4 stavebních objektů, včetně SO 169.3, který byl 04.07.2024 pravomocně povolen bez pravomocného územního rozhodnutí, neboť ho krajský soud 12.06.2024 zrušil (úsek dálnice D4901 z Hulína do Martinic délky asi 9,5 km je 19.12.2024 zprovozněn)
19.12.2024 = Městský soud v Praze ruší rozhodnutí ministra Martina Kupky z 05.08.2024 (spis. zn. 10 A 77/2024), neboť Děti Země měly být účastníky odvolací fáze stavebního řízení
19.02.2025 = Ministerstvo dopravy vyzývá Děti Země, aby své blanketní odvolání doplnily do 15 dní o důvody
10.03.2025 = Děti Země své blanketní odvolání z 11.03.2024 doplňují o osm bodů
24.04.2025 = Nejvyšší správní soud zamítá kasační stížnosti MD a ŘSD (spis. zn. 9 As 1/2025) proti zrušujícímu rozsudku Městského soudu v Praze z 19.12.2024 (spis. zn. 10 A 77/2024)
12.05.2025 = Děti Země své blanketní odvolání z 11.03.2024 doplňují o nové informace
08.07.2025 = Ministerstvo dopravy stavební povolení z 08.02.2024 ruší, neboť podle rozsudků má pro celou trasu dálnice D4901 délky 17,3 km s asi 191 SO proběhnout nový proces EIA
II. Průběh soudního a kasačního řízení o zákonnosti rozhodnutí Ministerstva dopravy o přípustnosti účasti Dětí Země v odvolací fázi v řízení o povolení 11 stavebních objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták (8/2024 až 4/2025)
23.08.2024 = Děti Země zasílají žalobu proti zamítnutí se účastnit odvolací fáze řízení (spis. zn. 10 A 77/2024)
19.12.2024 = Městský soud v Praze ruší rozhodnutí Ministerstva dopravy o nepřípustnosti odvolání Dětí Země a spolku Egerie proti stavebnímu povolení, neboť měly být účastníky řízení, jelikož těchto 11 SO úspěšně prošlo procesem EIA jako součást D49
02.01.2025 = Ministerstvo dopravy zasílá kasační stížnost (spis. zn. 9 As 1/2025)
13.01.2025 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá kasační stížnost
24.04.2025 = Nejvyšší správní soud kasačním stížnostem obě kasační stížnosti zčásti zamítá, neboť uznává jen to, že účastníkem odvolací fáze stavebního řízení není spolek Egerie, neboť nezaslala správní žalobu
III. Výtah ze zamítavého rozsudku Nejvyššího správního soudu spis. zn. 9 As 1/2025 a ze zrušujícího rozsudku Městského soudu v Praze spis zn. 10 A 77/2024 o účasti Dětí Země v odvolací fázi řízení o povolení 11 stavebních objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták
Nejvyšší správní soud ve svém zamítavém rozsudku ze dne 24. 4. 2025, spis. zn. 9 As 1/2025 mj. uvádí toto:
[40] (...) Bez provedení těchto jedenácti stavebních objektů tedy nelze dálnici technicky provozovat bez negativních vlivů na životní prostředí. Též je nutné zohlednit vyloučení dotčené veřejnosti z procesu vydávání prioritního závazného stanoviska. Je proto žádoucí, aby se navazujícího řízení o povolení staveb prospěšných pro životní prostředí účastnila i dotčená veřejnost, která může namítat nedostatky v provedení těchto staveb neboli zda odpovídají požadavkům z prioritního závazného stanoviska a skutečně napomáhají chránit veřejné zdraví a životní prostředí... Nejvyšší správní soud proto činí dílčí závěr, že stavební řízení mělo být vedeno jako navazující řízení podle § 3 písm. g) bodu 1. zákona EIA.
[49] (...) Pro posouzení je pak rozhodující, že záměr jako celek (stavba dálnice D49 Hulín – Fryšták) posouzení podle zákona EIA podléhal, uplynutí platnosti prioritního stanoviska nemá na tuto skutečnost vliv. V opačném případě by byla dotčená veřejnost vyloučena z projednávaní staveb funkčně souvisejících se stavbou tělesa dálnice, a pro její provoz nezbytných, což by vedlo k absurdnímu závěru, který by byl též v rozporu s citovanými nálezu Ústavního soudu. Ani tato kasační námitka tedy není důvodná.“
* * * * * * * * * * *
Městský soud v Praze ve svém zrušujícím rozsudku ze dne 19. 12. 2024, spis. zn. 10 A 77/2024 mj. uvádí toto:
„25. Stejného názoru byl zjevně také zákonodárce, jenž v důvodové zprávě k zákonu č. 413/2021 Sb., jímž doplnil do § 23a odst. 3 zákona EIA podmínku platnosti stanoviska EIA v době vydání prvostupňového rozhodnutí, popsal jako důvod přijetí nové úpravy obavy se situace, že pokud by platnost stanoviska byla vázána na právní moc navazujících rozhodnutí a bylo by třeba získat pravomocná povolení k celé stavbě, neukončení řízení o některých dílčích stavebních objektech by založilo povinnost zpracovat nové stanovisko k celému záměru: „... V důsledku této skutečnosti bude třeba (pro případ, že by závazné stanovisko vázalo svoji platnost na právní moc navazujícího rozhodnutí) nechat zpracovat nové stanovisko EIA, a to samozřejmě pro celý záměr, nikoliv jen pro chybějící (tj. dosud nepovolené) stavební objekty...“