-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Obchvat? Za průtahy můžou chyby a nečinnost ŘSD a ministerstva

22. května 2018
[Moravskoslezský kraj]

Krátký rozhovor Novin Region Frýdecko-Místecko s předsedou Dětí Země Miroslavem Patrikem o povolování obchvatu Frýdku-Místku dálnicí D48, resp. o významu účasti spolků při rozhodování úřadů (22.5.2018).

Ekologické sdružení Děti Země v čele s předsedou Miroslavem Patrikem je trnem v oku některých politiků, kteří tvrdí, že ekologičtí aktivisté jen zbytečně blokují stavby včetně obchvatu Frýdku-Místku.

Zástupci spolku podali v minulých letech úřadům řadu výtek - mimo jiné ale také odhalili, že ministerští úředníci v některých krocích pochybili. Miroslav Patrik říká, že rozhořčení obyvatel Frýdku-Místku chápe. Zároveň ale dodává, že vina není na straně jeho organizace a jejích aktivit.


* Od komunálních politiků i ŘSD občas zazní, že za zdržení výstavby obchvatu Frýdku-Místku mohly aktivity Dětí Země. Jak se k těmto výtkám stavíte?

Jde podle nás jen o účelovou politickou demagogii s cílem zastrašovat spolky, aby nevyužívaly svých práv připomínkovat různé stavby. Spolky mají přesně stanovené krátké lhůty pro vyjádření, takže jen stěží mohou nějaké řízení účinně blokovat. V tomto případě mohou za průtahy chyby a nečinnost Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstva dopravy. Důkazem je skutečnost, že sedmdesát procent trasy obchvatu Frýdku-Místku má stavební povolení již od roku 2013 a stavět se má až letos.


* Stavební řízení pro druhou část obchvatu Frýdku-Místku, která zahrnuje i trasu přes přírodní památku Profil Morávky, stále běží. V čem tkví vaše výhrady k této části stavby?

Stavební řízení pro část obchvatu v délce 2,3 kilometru je rovněž typickou směsí chyb a porušování zákona ze strany investora a státu, takže řízení probíhá více než čtyři roky. Děti Země ve svých dvou rozkladech například upozornily na absenci některých podkladů ve spise a dále požádaly o přezkum zákonnosti závazných stanovisek jako je zásah do přírodní památky Profil Morávky a stanoviska EIA, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také upozornily, že jižní trasa není vhodná, proto doporučily zvážit průtah městem s tunelem a severní trasu.


* Jak citelný zásah do přírody bude podle vás znamenat jižní varianta obchvatu Frýdku-Místku?

Podle multikriteriální analýzy firmy VIAPONT Brno z roku 1994 má jižní trasa více střetů v území, takže jako výhodnější vyšla severní trasa. Politici ve Frýdku-Místku se ovšem rozhodli pro rizikovější trasu, která navíc prochází přes dvě evropsky významné lokality - Profil Morávky a Kamenec. Hlavním problémem je narušení celistvosti těchto cenných území a také škodlivé zásahy při výstavbě obchvatu. Takže až budoucnost ukáže, zda tyto zásahy byly přijatelné a uložené podmínky reálné a správné.








Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00

 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-