-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Vlaky se v Brně vrátily od „řeky“ zpět do centra

11. září 2017
[Jihomoravský kraj]

Tisková zpráva občanské aliance Referendum 2016, tj. Dětí Země - Brno, Hnutí DUHA Brno a Masarykovy Demokratické Akademie - pobočka Brno.

Občanská aliance Referendum 2016 vítá, že včera skončila tříměsíční výluka provozu vlaků na tratích do Prahy a do Břeclavi, během které probíhala rekonstrukce stávajícího hlavního nádraží.

Cestující si tak mohli vyzkoušet, co by znamenal odsun nádraží o kilometr na jih až k řece Svratce. Podle ohlasů je přitom zřejmé, že nádraží v centru je pro lidi výhodnější.

Navíc se stále marně čeká na výsledky studie proveditelnosti, která měla být v listopadu 2016, a na pravomocné územní rozhodnutí pro odsun nádraží, které mělo být vydáno cca na jaře 2014.

„Je dobře, že proběhla další etapa rekonstrukce stávajícího hlavního nádraží, neboť do modernizace železničního uzlu v Brně se zvýší pohodlí cestujících. Současně si každý mohl vyzkoušet, jaké by to bylo, kdyby se hlavní nádraží natrvalo přestěhovalo až o kilometr od stávajícího, kamsi za Dolní nádraží. Věřím, že tento ostrý test politikům jasně ukázal, jaký by byl přesun nádraží nesmysl,“ říká zástupce občanské aliance Referendum 2016 Radek Kubala.

Podle něho mohla rekonstrukce stávajícího nádraží proběhnout již dávno, stejně jako přednádražního prostoru, která se ve velkém teprve připravuje, neboť sliby bývalého vedení Brna z dubna 2006, že se brněnské nádraží odsune do září 2012, byly jen politickou demagogií.

Občané Brna navíc stále čekají na výsledky studie proveditelnosti za asi 17 miliónů korun, na které v květnu 2015 začalo pracovat konsorcium firem SUDOP Brno, s. r. o., Moravia Consult Olomouc, a. s., a AF-CityPlan, s. r. o., a která měla být hotová již v listopadu 2016.

Studie měla být zveřejněná až po druhém referendu o poloze nádraží, jehož se zúčastnilo téměř 24 procent voličů, z nichž kolem 81 procent souhlasilo s nádražím v centru. Referendum tak není platné.

„Snad se výsledků studie proveditelnosti, která posuzuje odsunuté nádraží a variantu v centru, konečně dočkáme aspoň s ročním zpožděním letos v listopadu, i když neočekáváme, že se dovíme něco zásadně nového, než co je známo,“ myslí si dále Radek Kubala.

Podle něho lze totiž logicky očekávat, že obě varianty budou realizovatelné a budou podobně drahé. Studie tedy jen zopakuje, že odsun nádraží je v souladu s územním plánem a je více připraven, nicméně způsobí chaos ve veřejné dopravě v Brně i v kraji.

Nádraží v centru na tom bude obráceně, ale navíc bude mít tu výhodu, že ho bude možné stavět po funkčních částech podle množství peněz.

„Větší zpoždění má ale vydání třetího pravomocného územního rozhodnutí pro odsun nádraží, neboť o odvolání Dětí Země a spolku Židenice – Stará Osada a jedné osoby z října 2013 se nerozhodlo ani po téměř čtyřech letech, ačkoliv podle právní analýzy z roku 2014, za kterou Brno zaplatilo asi 900 tisíc korun, mělo být bez problému potvrzené,“ upozorňuje ještě Miroslav Patrik z občanské aliance.

Občanskou alianci Referendum 2016 založily v roce 2014 brněnské pobočky Dětí Země, Hnutí Duha a Masarykovy Demokratické Akademie a podporují ji i další významné spolky a jednotlivci.


* * * * * * * * * * *


Historie diskusí o poloze nádraží v Brně a jeho schvalování


1987 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 1 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2002 (06.05.) = usnesení vlády č. 457 o poloze nádraží podle územního plánu Brna

2002 (04.07.) = smlouva mezi MDS, SM Brnem a JMK o financování nového nádraží

2004 (leden) = studie proveditelnosti č. 2 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2004 (11.03.) = zahájení sběru podpisů za referendum pro nádraží v centru

2004 (20.04.) = kritické prohlášení 19 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (1)

2004 (21.06.) = změna ÚP Brna pro výstavbu odsunutého nádraží

2004 (19.07.) = předání petice s 24.686 podpisy za referendum s volbami do JmK

2004 (09.10.) = místní referendum č. 1 o poloze nádraží (25 % účast, 86 % pro nádraží v centru= 67.440 voličů)

2004 (15.-16. 10.) = volby do zastupitelstva JmK

2005 (13.01.) = stanovisko SEA pro odsun nádraží: 4 varianty

2005 (14.10.) = stanovisko EIA pro odsun nádraží: 1 varianta

2005 (09.12.) = zahájení územního řízení pro odsunuté nádraží (1. etapa = 20,4 mld. Kč)

2006 (duben) = dostavba odsunutého nádraží podle plánu Brna má být v září 2012

2006 (listopad) = studie proveditelnosti č. 3 (aktualizace č. 2) ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2007 (březen) = studie OK NvC a externích expertů o nádraží v centru u Nových Sadů

2007 (září) = multikriteriální analýza o výhodnosti nádraží v centru, než odsunutém

2007 (říjen) = kritický expertní posudek CDV o odsunutém nádraží

2007 (01.11.) = kritické prohlášení 30 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (2)

2008 (12.12.) = Krajský soud v Brně ruší územní rozhodnutí č. 1 (žalobci: 2 občanská sdružení a 13 osob)

2011 (březen) = studie proveditelnosti č. 2 pro SJ kolejový diametr

2011 (září) = urbanistická a architektonická studie o nádraží v centru

2011 (listopad) = finanční studie o modernizaci nádraží v centru v 1. etapě za 10 mld. Kč

2011 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 4 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2012 (leden) = kritické prohlášení 27 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (3)

2012 (30.09.) = termín dostavby odsunutého nádraží podle plánu Brna z dubna 2006

2012 (květen) = zahájení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5

2013 (18.09.) = vydání územního rozhodnutí č. 3

2013 (25.10.) = odvolání proti územnímu rozhodnutí č. 3, o němž má rozhodnout Magistrát města Brna

2014 (21.01.) = zahájení sběru podpisů za referendum č. 2 o nádraží

2014 (březen) = dokončení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5

2014 (01.08.) = předání petice s 21.083 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014

2014 (01.09.) = předání petice s dalšími 5.813 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014

2014 (17.10.) = Krajský soud v Brně prohlašuje návrh na vyhlášení referenda č. 2 za bezvadný

2014 (22.10.) = Rada města Brna doporučuje svolat referendum č. 2 na sobotu 24. 1. 2015 od 8 do 22 hodin

2014 (25.11.) = Zastupitelstvo města Brna vyhlašuje referendum č. 2 společně s volbami do zastupitelstva JmK

2015 (20.05.) = smlouva mezi SŽDC, s. o., a firmami SUDOP Brno, s.r.o., Moravia Consult Olomouc, a.s., a AF-CityPlan, s.r.o., o vypracování studie proveditelnosti č. 5 o nádraží v Brně (vyřazenou firmou je HELIKA, a. s.)

2016 (červen) = kritické prohlášení 24 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (4)

2016 (07.-08.10) = volby do zastupitelstva JmK společně s referendem č. 2 o poloze nádraží a o způsobu výběru varianty (24 % účast, 81 % pro nádraží v centru= 59.211 voličů)

2017 (31.08.) = konec lhůty pro přerušení odvolacího řízení, které rozhodne o odvolání proti územnímu rozhodnutí č. 3

2017 (říjen?) = termín dokončení studie proveditelnosti č. 5 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně




 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-