Děti Země: Obvyklá šikana při vyřizování žádostí o informace
Jihomoravský kraj zvolil zcela nepřátelsky postup při vyřizování žádosti Dětí Země o zaslání dopravní studie firmy SUDOP Praha, a. s., o výstavbě železniční trati Brno – Přerov na území kraje, neboť za ní chce zaplatit šest korun.
Přitom Děti Země požadovaly, aby jim byla studie zaslána zdarma e-mailem či přes internet nebo byla uložena na přinesené DVD. To ale kraj odmítnul. Tento absurdní spor tak zaměstná nejen úředníky na kraji, ale i na Ministerstvu vnitra, kam směřují dvě stížnosti Dětí Země.
„Vyřizování žádostí o informace v tomhle státě je pro nás již více než deset let mnohdy zábavou, neboť se setkáváme s panoptikem absurdit úředníků a politiků, kteří dokážou vymyslet úžasné důvody k zatajování nebo pro obstrukci, takže jde o skryté kreativce. A tohle je další případ, kdy se raději utratí stovky a tisíce korun, jen aby se dokázalo, kdo tady nad občany vládne,“ usmívá se předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Děti Země na konci září požádaly Jihomoravský kraj o zaslání smlouvy z roku 2004 s firmou SUDOP Praha o vypracování studie o nové železniční trati Brno – Přerov, která souvisí s výstavbou odsunutého nádraží v Brně, i o samotnou studii. Kraj jim ale po zákonné lhůtě žádnou smlouvu neposlal a za studii chce na účet poslat šest korun. Dětem Země totiž zakázal přinést si vlastní DVD, na kterou by byla studie uložena.
„Nezbývá nám, než na Ministerstvo vnitra proti nečinnosti Jihomoravského kraje zaslat nám žádanou smlouvu podat stížnost a druhou stížnost proti vymáhání šesti korun za DVD, které nám kraj s uloženými daty prodá, ačkoliv jsme v žádosti jasně uvedli, že si DVD doneseme sami,“ popisuje další postup Patrik.
Děti Země přitom doufají, že v krajských volbách za dva roky Michal Hašek (ČSSD) vypadne z vedení kraje podobně jako Roman Onderka (ČSSD) z vedení Brna po letošních komunálních volbách, neboť oba trpí arogancí a elitářstvím vůči občanům, kteří si je platí ze svých daní.
V případě hejtmana Haška jde nejen o tento aktuální případ obstrukčního vyřizování žádosti o informace, ale také o prosazování Zásad územního rozvoje bez ohledu na legitimní požadavky obcí, které by byly negativně dotčeny nadlimitním znečištěním ovzduší a hlukem z automobilové dopravy na plánovaných trasách silnic R52 na Mikulov a R43 přes Bystrc a jihozápadní tangenty pod Brnem.