ŘSD ČR je již rok a půl bez stavebního povolení pro deset objektů
V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015 se uvádí, že dálnice D8 přes České středohoří má být hotová v prosinci 2015 za cca 14,2 mld. Kč, přičemž kvůli sanaci obrovského sesuvu z června 2013 se termín může posunout až na prosinec 2016 a náklady zvýšit o 1,2 mld. Kč.
Děti Země ovšem při své pravidelné kontrole prací na dálnici nezaznamenaly žádný velký stavební ruch. Ředitelství silnic a dálnice ČR přitom od března 2013 nemá stále stavební povolení pro deset objektů.
„Při kontrole jsme zaznamenali pracovní činnost jen u Řehlovic, kde se staví dva mosty, před tunelem Radejčín, kde se dělají terénní úpravy, a u obce Dobkovičky, kde se pokládá asfalt. Jinak je na stavbě v podstatě mrtvo. Například se stále ještě nestaví most mezi oběma tunely,“ popisuje „pracovní poklid“ na staveništi dálnice D8 Miroslav Patrik z Dětí Země, které její výstavbu pravidelně kontrolují od zahájení v říjnu 2007.
Podle harmonogramu firmy Pragoprojekt Praha z dubna 2007 se měla dálnice stavět od října 2007 do prosince 2010 a most mezi dvěma tunely délky 133 m od března 2008 do září 2010. Most ale stavební povolení dostal až v srpnu 2012, neboť ŘSD ČR poslední pozemek pro dálnici získalo v roce 2011. Časový plán je tak jen fikcí.
„Zajímalo by nás, kdo nebo co tak úspěšně blokuje výstavbu mostu mezi oběma tunely nad Uhelnou strouhou, pokud stavební povolení bylo vydáno už před dvěma lety a nic se tam neděje,“ podivuje se Patrik.
ŘSD ČR je navíc od března 2013 bez stavebního povolení pro devět různých silničních objektů a pro objekt budovy šaten FC Vchynice, neboť Krajský soud v Ústí nad Labem tato povolení zrušil. Od té doby se ŘSD ČR nepodařilo stavební povolení dodatečně získat, neboť je neschopné sehnat potřebné podklady.
V letech 2003 až 2014 podaly spolky proti schvalování dálnice D8 celkem dvacet sedm žalob, z nichž zatím většinu vyhrály. Nejvyšší správní soud v Brně stále ještě řeší pět kasačních stížností, z nichž čtyři se týkají vydání stavebních povolení. První rozhodnutí NSS lze čekat nejdříve na konci roku 2014.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 14,2 mld. Kč (bez DPH) a termín dostavby z prosince 2010 se kvůli sanaci sesuvu posouvá na prosinec 2016.