Stát po dvou letech začal znovu plánovat investice do nádraží
V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015 se objevila položka o financování první etapy modernizace železničního uzlu Brno ve výši 20,4 mld. Kč, která v něm dva roky chyběla.
Podle plánu se má s výstavbou uzlu s nádražím v odsunuté poloze začít již za tři roky v květnu 2017.
Podle Dětí Země jde ale o zavádějící údaj, neboť nezohledňuje výsledky plánovaného referenda v říjnu a studie proveditelnosti, která posuzuje odsunutou variantu U řeky a variantu v centru Pod Petrovem.
„Jde o přijatelný postup, neboť do zveřejnění výsledku druhého místního referenda o poloze nádraží, které by mělo proběhnout s komunálními volbami letos v říjnu, a do předložení studie proveditelnosti, která bude asi za rok, nelze logicky uvádět žádné reálné náklady tohoto záměru a ani žádné reálné termíny o zahájení modernizace uzlu v květnu 2017 a jeho dokončení v říjnu 2022,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Patrik dále upozorňuje, že brněnský magistrát obdobně v dubnu 2006 rozšířil informace, že první etapa nového osobního železničního nádraží bude hotová do šesti let v září 2012. Podle něho šlo již tehdy o jasně účelově zavádějící tvrzení. Nyní se situace se šířením nepodložených údajů po osmi letech opět opakuje.
Podle návrhu rozpočtu SFDI na rok 2015 bylo na modernizaci železničního uzlu dosud utraceno kolem 595 miliónů korun.
SFDI společně s Brnem se již devět let snaží získat pravomocné územní rozhodnutí. Zatím se jim to nedaří, neboť stavební úřad i magistrát plodí stále chyby a nezákonnosti. Nyní se devět měsíců čeká na třetí rozhodnutí magistrátu o podaných čtyřech odvolání, včetně od Dětí Země a spolku Stará Osada – Židenice.
„Vydání třetího územního rozhodnutí považujeme opět za nezákonné, neboť ve spise chybí krajský územní plán, závazné stanovisko k zásahu do krajinného rázu nebo kvalitnější hluková studie. Navíc o odvolání rozhoduje brněnský magistrát, takže šance uspět u soudu s námitkou o systémové podjatosti úředníků podřízených primátorovi je hodně vysoká,“ upozorňuje dále Patrik na hlavní námitky v odvolání Dětí Země.
Průběh územního řízení pro odsunované nádraží během 9 let:
1) 09.12.2005 = podání žádosti o vydání územního rozhodnutí SŽDC, s. o., a Statutárním městem Brno
2) 27.11.2006 = vydání územního rozhodnutí č. 1 stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed (141 stran, 66 podmínek)
3) 31.05.2007 = brněnský magistrát územní rozhodnutí č. 1 potvrzuje
4) 12.12.2008 = Krajský soud v Brně územní rozhodnutí č. 1 ruší
5) 02.07.2010 = vydání územního rozhodnutí č. 2 stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed (214 stran, 59 podmínek)
6) 28.11.2011 = brněnský magistrát územní rozhodnutí č. 2 ruší a řízení vrací zpět na stavební úřad
7) 18.09.2013 = vydání územního rozhodnutí č. 3 stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed (254 stran, 61 podmínek)
8) 25.10.2013 = Děti Země, spolek Stará Osada – Židenice, jeden občan a jedna firma podávají odvolání
* * * * * * * * * *
Stručná historie diskusí o poloze nádraží v Brně a jeho schvalování
2002 (06. 05.) = usnesení vlády č. 457 o poloze nádraží podle územního plánu Brna
2002 (04. 07.) = smlouva mezi MDS, SM Brnem a JMK o financování nového nádraží
2004 (leden) = studie proveditelnosti č. 1 pro odsunuté nádraží
2004 (11. 03.) = zahájení sběru podpisů za referendum pro nádraží v centru
2004 (20. 04.) = kritické prohlášení 19 expertů k Železničnímu uzlu Brno (1)
2004 (21. 06.) = změna ÚP Brna pro výstavbu odsunutého nádraží
2004 (19. 07.) = předání petice s 24.686 podpisy za referendum s volbami do JmK
2004 (09. 10.) = místní referendum o poloze nádraží (25 % účast / 86 % pro = 67.440 voličů „ano“)
2004 (15.-16. 10.) = volby do zastupitelstva JmK
2005 (13. 01.) = stanovisko SEA pro odsun nádraží: 4 varianty
2005 (14. 10.) = stanovisko EIA pro odsun nádraží: 1 varianta
2005 (09. 12.) = zahájení územního řízení pro odsunuté nádraží (1. etapa = 20,4 mld. Kč)
2006 (duben) = dostavba odsunutého nádraží podle plánu Brna má být v září 2012
2006 (listopad) = studie proveditelnosti č. 2 pro odsunuté nádraží
2007 (březen) = studie OK NvC a externích expertů o nádraží v centru u Nových Sadů
2007 (září) = multikriteriální analýza o výhodnosti nádraží v centru, než odsunutém
2007 (říjen) = kritický expertní posudek CDV o odsunutém nádraží
2007 (01. 11.) = kritické prohlášení 30 expertů k Železničnímu uzlu Brno (2)
2008 (12. 12.) = krajský soud ruší územní rozhodnutí (2 OS + 13 osob)
2011 (březen) = studie proveditelnosti č. 2 pro SJ kolejový diametr
2011 (září) = urbanistická a architektonická studie o nádraží v centru
2011 (listopad) = finanční studie o modernizaci nádraží v centru v 1. etapě za 10 mld. Kč
2011 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 3 pro odsunuté nádraží
2012 (leden) = kritické prohlášení 27 expertů k Železničnímu uzlu Brno (3)
2012 (30. 09.) = termín dostavby odsunutého nádraží podle plánu Brna z dubna 2006
2012 (květen) = zahájení prací na studii proveditelnosti č. 4 pro tři varianty, včetně NvC
2013 (18.09.) = vydání územního rozhodnutí
2013 (25. 10.) = odvolání proti územnímu rozhodnutí, které zkoumá magistrát
2014 (21. 01.) = zahájení sběru podpisů za druhé referendum o poloze nádraží
2014 (01. 08.) = předání petice s 21.083 podpisy na vyhlášení referenda s volbami do obcí
2014 (02.09.) = jednání zastupitelstva Brna, na němž by se mělo vyhlásit referendum
2014 (10.-11.10.) = volby do zastupitelstva obcí (a Brna) společně s referendem o nádraží