Krajský soud začal řešit žalobu Dětí Země proti zamítnutí obnovit stavební řízení
Téměř rok trvalo úřadům, než zamítly žádost Dětí Země z dubna 2013 o obnovu stavebního řízení pro část trasy dálnice D8 v Českém středohoří v délce 4,7 km u Řehlovic. Jde o úsek, který v srpnu 2012 jako poslední získal stavební povolení.
Od té doby se staví, i když územní rozhodnutí bylo zrušeno v prosinci 2012. Děti Země nyní proti Ministerstvu pro místní rozvoj podaly žalobu, v níž se domáhají stavební řízení obnovit. Rozsudek lze očekávat v roce 2016, trasa má být ale hotova již v roce 2015.
„Výsledek soudního sporu zřejmě do výstavby dálnice nijak nezasáhne, nicméně bude velmi důležitý do budoucna pro další kauzy, neboť chceme získat rozsudek, který se zabývá stavem, kdy se různé stavby staví, ačkoliv nemají žádné platné územní rozhodnutí,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země důvody k podání další žaloby proti dálnici D8. Podat žádost o obnovu stavebního řízení jim totiž poradili sami soudci.
Podle Dětí Země je jejich celoroční snaha obnovit stavební řízení také důkazem, jakou moc mají „zdivočelé“ státní úřady nad veřejností, neboť krajský úřad v Ústí nad Labem dokázal svou obstrukční a účelovou nečinností, kterou mu Ministerstvo pro místní rozvoj důrazně vytklo, protáhnout toto správní řízení na dvojnásobnou dobu.
Krajský úřad je také hlavním viníkem, že dálnice nemá žádné platné územní rozhodnutí, takže Česká republika přišla o evropské peníze ve výši osmi miliard korun.
„Jde o dvacátou sedmou žalobu proti dálnici přes České středohoří, což je asi český rekord proti jedné stavbě. Spolky přitom většinu žalob vyhrály, čímž dokázaly, že stát systematicky porušoval své vlastní zákony, aby si prosadil svou. Možná proto si teď neví rady s obrovským sesuvem z června 2013,“ připomíná dále Patrik.
Spolky proti schvalování dálnice D8 podaly v letech 2003 až 2012 rekordních dvacet šest žalob, z nichž zatím většinu vyhrály. Nicméně Nejvyšší správní soud v Brně ještě řeší pět kasačních stížností, z nichž čtyři se týkají vydání dílčích stavebních povolení. Konečné rozhodnutí NSS lze očekávat nejdříve na konci roku 2014.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 14,5 mld. Kč (bez DPH), tzn. o 46 procent, a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na červen 2016.
Roční snaha Dětí Země o obnovu stavebního řízení pro 4,7 km dálnice D8-0805 u Řehlovic:
1) 12.04.2013 = Děti Země podávají žádost o obnovení stavebního řízení
2) 27.08.2013 = Ministerstvo pro místní rozvoj vytýká krajskému úřadu v Ústí nad Labem nečinnost
3) 25.09.2013 = Krajský úřad Ústeckého kraje žádost o obnovení stavebního řízení zamítá
4) 14.10.2013 = Děti Země podávají odvolání
5) 05.03.2014 = Ministerstvo pro místní rozvoj odvolání zamítá
6) 07.05.2014 = Děti Země podávají ke Krajskému soudu v Ústí nad Labem žalobu proti MMR