-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Tisková zpráva Dětí Země
V trase dálnice D8 je několik rizikových sesuvů

9. června 2013
[Ústecký kraj]

Děti Země: Ujetý svah v km 56,5 je aktivní nejméně od dubna 2010

Páteční obrovský sesuv svahu dálnice D8 v okolí km 56,5 nad obcí Litochovice nad Labem v CHKO České středohoří se podle Dětí Země dal dávno očekávat, zvláště při vytrvalém dešti.

Děti Země pohyb půdy v těchto místech sledují již od dubna 2010, stejně tak i snahu stavební firmy opakovaným menším sesuvům bránit sypáním drceného kamene a zpevňováním betonem. Další aktivní sesuv na dálnici D8 je u estakády nad Prackovicemi nad Labem, kde k výraznému posunu zeminy došlo před rokem 2011.

„Už tři roky sledujeme, jak se stavebníci snaží opakovaným sesuvům nad Litochovicemi bránit kamením a betonem, takže o problémech v těchto místech všichni dávno vědí. Potvrzují se tak dřívější obavy geologů o vysoké rizikovosti povrchové trasy dálnice D8 v Českém středohoří, proto doporučovali se jim dlouhým hlubinným tunelem raději vyhnout, což se ale bohužel nestalo,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho je kromě oblasti dálnice v okolí km 56,5 nad Litochovicemi dalším rizikovým sesuvným místem i území těsně u estakády Prackovice v km 57,5, kde k velkému mělkému sesuvu půdy došlo již před rokem 2011 a který je dosud také patrný, takže o něm stavebníci a Ředitelství silnic a dálnic ČR také dávno vědí.

Děti Země na rizikovost sesuvů upozornily již v prosinci 2004 v tiskové zprávě „Dálnici D8 ve Středohoří mohou ohrozit sesuvy“: „Výstavba uvažované varianty dálnice D8 s tunelem Kubačka délky 3,35 km v Českém středohoří je podle vyjádření odborníků z České geologické služby reálná... U schválené povrchové varianty dálnice pak upozorňují na rozsáhlé sesuvné území v její trase kolem lomu Prackovice, které si vyžádá náročné technické řešení a vysoké finanční náklady...“

„V roce 2001 v ideovém souboji o trasování dálnice přes České středohoří vyhrál potvrzením výjimky ministrem Milošem Kužvartem (ČSSD) názor, že rychlejší a levnější bude podstoupit všechna rizika, včetně výskytu sesuvů, a postavit D8 bez dlouhého tunelu. Tyto argumenty byly podle očekávání účelové, neboť dálnice bude hotová v podobné lhůtě, jako kdyby se tehdy schválil tunel Kubačka,“ upozorňuje ještě Patrik.

Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 12,3 mld. Kč (bez DPH), tzn. o 24 procent, a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na červen 2015.


V příloze fotografie sesuvů z let 2010-2 v km 56,5 (5 ks) a z let 2011-2 v km 57,5 (2 ks) – archív Dětí Země






Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Tunel pro České středohoří (dálnice D8)

Související odkazy: 

Stavbu posledního úseku dálnice D8 zavalil půlkilometrový sesuv půdy (07.06.2013)

Dálnici D8 ve Středohoří mohou ohrozit sesuvy (TZ, 28.12.2004)

Dálnice D8 se stává symbolem obrany práv občanů (22.12.2012)
[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-