Dálnice je bez druhého stavebního povolení
Na základě žaloby Dětí Země z března 2009 zrušil Městský soud v Praze dne 13. listopadu 2012 stavební povolení pro výstavbu zařízení staveniště na most Vchynice na dálnici D8 Lovosice – Řehlovice, které vydalo Ministerstvo dopravy a potvrdil ho bývalý ministr dopravy Petr Bendl.
Podle soudu ministr rozhodoval nezákonně, neboť se řádně nevypořádal s námitkou o převzetí podmínek stanoviska EIA. Rozsudek by neměl mít vliv na termín dostavby D8, neboť chybějící objekty lze do dvou let dostavět.
„Máme tak v ruce první rozsudek, že dálnice D8 se nezákonně povolovala nejen v Lovosicích či na krajském úřadu v Ústí nad Labem, ale i na Ministerstvu dopravy,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Viníkem nezákonně povoleného staveniště je ředitel Odboru infrastruktury Josef Kubovský, který stavební povolení se třemi objekty dne 2. 9. 2008 povolil, aniž přesně podle zákona vysvětlil, proč některé podmínky stanoviska EIA nebyly převzaty.
Druhým viníkem je pak bývalý ministr dopravy a současný ministr zemědělství Petr Bendl, který toto zjevně nezákonné jednání svým rozhodnutím ze dne 28. 1. 2009 potvrdil.
„Kuriózní v této kauze je, že městský soud naší žalobě přiznal v září 2009 odkladný účinek, takže po celé ty roky až dosud nebylo toto povolení pro zařízení staveniště na most ve Vchynicích pravomocné, nicméně přesto se tento most postavil a byl dokonce již 14. května 2012 dočasně zprovozněn,“ uvádí dále Patrik.
Nyní bude muset Ministerstvo dopravy stavební řízení zastavit a zahájit řízení o odstranění stavby, jehož výsledkem bude dodatečně vydané stavební povolení, což by ovšem zřejmě nemělo ohrozit plánovaný termín dokončení dálnice D8 v prosinci 2014, neboť se chybějící stavební objekty stihnou realizovat.
Ministerstvo dopravy za napsání dvou vyjádření k žalobě na celkových 12 stranách zbytečně utratilo nejméně 350 tisíc Kč, které zaplatilo advokátní kanceláři Kříž a Bělina, s. r. o. Podle výpočtů Dětí Země tak 1 strana takového vyjádření stála občany kolem 29 tisíc Kč (s DPH), ačkoliv povolení mělo ministerstvo obhajovat samo.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 12,3 mld. Kč (bez DPH), tzn. o 24 procent, a termín dostavby z prosince 2010 se posunul až na prosinec 2014.
Přehled soudního sporu o stavební povolení pro 3 objekty zařízení staveniště na most Vchynice (část „B“):
30.06.2008 = Ředitelství silnic a dálnic ČR podává žádost o stavební povolení
02.09.2008 = Ministerstvo dopravy vydává stavební povolení
28.01.2009 = ministr dopravy Petr Bendl stavební povolení potvrzuje
30.03.2009 = Děti Země podávají žalobu k Městskému soudu v Praze
02.09.2009 = Městský soud v Praze přiznává žalobě odkladný účinek, nicméně zařízení staveniště slouží pro stavbu mostu
13.11.2012 = Městský soud v Praze žalobu uznává a ruší rozhodnutí ministra dopravy
31.12.2014 = předpokládaný termín dostavby celé dálnice D8-0805