-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

S Bártou si rozumí, žaloby ale nestáhne

29. listopadu 2010
[Česká republika]

Znělo to jako vtip. Ekoaktivista Miroslav Patrik, který s občanským sdružením Děti Země 15 let blokuje dostavbu dálnice D8, bude ministrovi dopravy radit, jak dokončit stavbu. Po třech měsících si však oba spolupráci pochvalují.

* LN Poradcem Víta Bárty jste už třetí měsíc. Jak vypadá vaše spolupráce?

S panem ministrem intenzivně komunikuji, scházíme se dvakrát až třikrát za měsíc. Za ty tři měsíce jsem byl na ministerstvu dopravy víckrát, než na ministerstvu životního prostředí za poslední čtyři roky. Což je trochu paradoxní.

* LN Jaký je to pocit radit šéfovi resortu, který byl pro vás v minulosti spíše nepřítelem. Ještě teď u soudů leží bezmála třicet vašich žalob vůči ministerstvu dopravy.

Jsem překvapen, že na ministerstvu začala fungovat normální komunikace. Po letech, kdy byl ministrem Řebíček a jemu podobní, se začalo mluvit věcně a skončila taková ta zákopová válka přes média. Na ministrovi Bártovi oceňuji, že ačkoli přišel z byznysu a navíc ze zcela jiné oblasti, už se orientuje v číslování silnic, má přehled, kde jsou, a pomalu ví, i kolik tam jezdí aut. Vypadá, že ho tu dopravní problematiku skutečně baví řešit.

* LN Popisujete to jako naprostou idylku. To si zatím ve všem rozumíte?

Zatím ano. Nenarazili jsme na nějaký střet. To bude teprve zkouška naší spolupráce. Otázka je, kdy to přijde.

* LN Co konkrétně společně řešíte za témata?

Je to celá řada věcí: především ale dostavba dálnice D8. Celá věc je ve fázi, kdy se připravuje vydání nového územního rozhodnutí na zbývající stavební objekty. Já jsem k tomu vypracoval analýzu, jakou cestou se k tomu dá dojít a jaké podklady jsou k tomu potřeba. Jde o to, aby se všichni, kteří se cítí dotčeni, mohli ozvat. Jejich nároky buď budou splněny, nebo jim bude řečeno, proč je splnit nelze. To doteď při výstavbě dálnic neplatilo. Když se toto všechno provede ještě před vydáním územního rozhodnutí, snižuje se riziko, že se ta stavba opět prodlouží.

* LN Kdy by se tedy mohlo začít stavět?

Všichni, kteří se to pokusili odhadnout, se vždycky mýlili. To není jako jízdní řád. Já ale předpokládám, že územní rozhodnutí může být vydáno asi za rok.

* LN Zabýváte se i jinou silnicí?

Příkladem je třeba R55 u Bzence, kde vymýšlíme, jak projít tamní ptačí oblastí, anebo zda se jí úplně vyhnout. V tom místě je totiž nyní navržený osmikilometrový tunel za 13 miliard, což je nesmysl. A to jak ekonomický, tak i ekologický. My jsme tam takový tunel nikdy nechtěli. Vždy jsme volali po jiné trase. Teď se to téma opět otevřelo.

* LN Když je spolupráce s ministerstvem tak pohodová, proč jste nestáhl své žaloby vůči němu?

Žaloby jsou podány a stahovat je nebudu. Teď už rozhodne jenom soud, zda jsme tehdy měli pravdu. Zatím ale není vidět, že by tyto soudní spory nějak kazily naši vzájemnou komunikaci.

* LN Jak se na vás dívají ostatní ekologové?

Zatím jsem od nich nezaznamenal nějaká velká očekávání nebo odsudky. Občas jim ale musím vysvětlovat, že nefunguji jako lobbista a nemůžu na ministerstvu prosazovat názory neziskového sektoru.

AKTIVISTA NA ÚŘADĚ

S nabídkou, aby šéf Dětí Země Miroslav Patrik posílil poradní sbor ministra dopravy, přišel sám Vít Bárta letos v srpnu. Za své rady má Patrik inkasovat odměnu 350 korun na hodinu. Patrik, označovaný za zřejmě nejradikálnějšího tuzemského ekologického aktivistu, má především zlepšit komunikaci mezi úřadem a jednotlivými občanskými sdruženími a jejich požadavky při stavbě silnic. Patrik se podílí i na diskusi, jak dostavět problematickou dálnici D8, nejdůležitější tepnu na severu Čech, která vede z Prahy do Ústí nad Labem a dále se napojuje na síť německých autostrád. Sám přitom prostřednictvím sdružení Dětí Země stavbu několikrát „torpédoval“. Napadal vydávání stavebních povolení na nedokončené úseky v době, kdy se měly začít stavět.

Rozhovor vyšel v Lidových novinách dne 29.11.2010.




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00

 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-