Rozhovor ústecké redakce MF Dnes s předsedou Dětí Země Miroslavem Patrikem o dálnici D8 na Ústecku a o jeho poradenské činnosti pro ministra dopravy Víta Bárty.
* * * *
S hnutím Děti Země dokázal přehrát draze placené právníky státu. Nyní za 350 korun na hodinu radí ministru dopravy Vítu Bártovi. Už zpracoval analýzu, jak dostavět dálnici D8, aby stát neprohrával soudy s ekology. Miroslav Patrik. Roky Severočeši čekají na dostavbu nejdůležitější tepny krajem, na dálnici D8. Marně.
Přes České středohoří chybí postavit posledních 16,4 kilometru autostrády, která by rázem vyřešila několik problémů s kolonami u Lovosic a Ústí, oddechly by si stovky lidí podél nevhodných objízdných tras. Peníze na dálnici by byly, jenže stavět se nemůže, protože pro všechny úseky zvolené „salámové“ metody stavby nejsou stavební povolení. Postup jejich vydávání už roky napadá Miroslav Patrik.
Pro řadu Severočechů hlavní odpůrce dálnice a dopravní škůdce. V září se poněkud překvapivě stal poradcem ministra dopravy Víta Bárty. Z úhlavního nepřítele číslo jedna by nyní měl být ten, kdo s dokončením dálnice pohne. „Mým prvním úkolem v roli poradce ministra bylo udělat analýzu, jak získat nové územní rozhodnutí pro dálnici D8, které soud zrušil. Tu jsem už dokončil,“ řekl MF DNES šéf Dětí Země Miroslav Patrik.
* Pracujete tak vlastně na něčem, co soud zrušil právě kvůli vašim žalobám. Jak to jde?
Dá se to tak říci. V analýze píšu o tom, jak z mého pohledu je možné nové územní rozhodnutí získat, jaké podklady musí Ředitelství silnic a dálnic sehnat. V další fázi mám připravit analýzy právních a věcných rizik výstavby silnic na jižní Moravě, tedy silnice R52 Brno -Mikulov a silnice R55 přes ptačí oblast na Slovácku. Opět upozorním na problémy vládních plánů na rozdíl od těch alternativních, které předkládají občanská sdružení.
* Vraťme se k D8. Trváte ve vaší analýze nového územního rozhodnutí, že celá trasa autostrády je špatná, měla se stavět s tunelem Kubačka, nebo že by ji stavitel měl zbourat?
Diskuze o variantách skončila v březnu roku 2005. Nechápu, proč se otvírá, protože já o ní nemluvím. Tehdy zastupitelstvo kraje odmítlo změnit územní plán Litoměřicka, který by umožnil posoudit variantu s dlouhým tunelem Kubačka. Od března 2005 je tedy naším cílem kontrolovat vydávání správních rozhodnutí, dodržování zákonů a požadování nadstandardních ekologických opatření pro dálnici se špatnou variantou. Ve stávající analýze o nějaké jiné variantě není ani slovo.
* Při našem rozhovoru v červnu jste říkal, že varianta s tunelem Kubačka byla lepší a v roce 2005 při jejím zamítnutí skončila jakákoli šance na kompromis. Mluvil jste o tom, že stát umí bourat černé stavby. Proto se na to ptám.
Ano, bylo by pěkné, kdyby se načerno postavené kusy D8 zbouraly, ale to byla spíše nadsázka. Nyní je pro nás nejdůležitější, aby se soudně přezkoumalo, zda v letech 1994 až 1996 opravdu došlo k pochybení státu. Soudní spory nemají až tak velký vliv na stávající situaci na stavbě nebo při získávání stavebních povolení. Obecně žádná žaloba neměla vliv na délku výstavby, kromě té proti vydání územního rozhodnutí.
* Pro ministra Bártu je prý dostavba D8 prioritou. Hovořili jste spolu, jak vše urychlit?
Možnost urychlení je v tom, že názory Dětí Země budou vyslyšeny. Předtím se s námi nikdo nebavil, naše názory byly úředníky prostě paušálně zamítány. Snaha ministra i má je, abychom si dopředu řekli, kde jsou rozpory a jak se dají řešit, aby se předešlo nedorozumění. Schvalování dálnice lze urychlit intenzivní komunikací mezi mnou, respektive Dětmi Země, ministerstvem dopravy a ŘSD tak, aby zbývající části dálnice byly stavěny podle zákona a také se zohledněním našich návrhů.
* Může fungovat spojení Děti Země - stát - ŘSD?
Překvapení nebo šok je to pro ty, kdo detailně nevidí do problému a spoléhají se na zprostředkované informace místních politiků nebo lokálních médií, která je nekriticky přebírají. Mělo by být totiž standardní, aby i názory nevládního sektoru jakýkoli investor a státní úředníci vnímali s daleko větší vážností, než se u dálnice D8 stalo. V jiných částech republiky jsem se nesetkal s tím, že by naše námitky byly až tak dalece paušálně zamítány. Nám proto nezbylo nic jiného než se bránit a podat tak obrovské množství žalob. Neexistuje žádná jiná stavba v Česku, na kterou by bylo podáno kolem dvaceti žalob. Je to jen důsledek toho, že ŘSD, úředníci v severních Čechách i na ministerstvu dopravy se v minulosti odmítali našimi námitkami zabývat. Ministr Bárta zřejmě usoudil, že je třeba se vrátit ke standardní komunikaci, která je v demokracii běžná.
* Vaše analýza je tedy hotová, kdy podle vás D8 dostane nové územní rozhodnutí?
Nechci říkat termín. Zaznamenal jsem totiž v médiích, že by to mělo být do čtyř měsíců. Zřejmě to vypustil někdo z krajského úřadu. Nyní uběhly už dva měsíce od doručení rozsudku, takže za dva měsíce by tedy mělo být rozhodnutí vydáno. Na sto procent nebude. Tyto poplašné zprávy z krajského úřadu mě nechávají klidným, protože to říká někdo, kdo tomu nerozumí. Termín bude v řádech měsíců. Závisí to na tom, jak rychle se investorovi podaří sehnat nové podklady a ty staré znovu obnovit.
* Jak se vám spolupracuje s ministrem Bártou?
Zatím je spolupráce korektní, scházíme se zhruba každých 10 dní a uvidíme, jak budou naše názory reflektovány. Obě strany jednají otevřeně a snažíme se problémy řešit, hlavně u D8. Zájem ministra je samozřejmě, aby dodatečné schvalování proběhlo rychle, nicméně musí to být i podle zákona. To ale nemůže být vnímáno tak, že naše názory budou umlčeny a pojede se starým způsobem.
* Pokud nemáte mlčenlivost ve smlouvě, můžete prozradit, jaký je plat poradce ministra?
Je to 350 korun na hodinu, přičemž já už několik let jsem ekologický poradce s průměrnou hodinovou sazbou 150 korun. Mám prostě dalšího klienta, který má zájem o moje služby. A každý klient platí, jak může. Já radím lidem skoro z poloviny zdarma, v případě pana ministra za 350 korun. Závisí to na klientovi, kolik má peněz a jak si cení mé informace. Pokud to mám srovnat s externími advokátními kancelářemi, které si ministerstvo dopravy v minulosti na spory o dálnici D8 najalo, tak ty si účtovaly kolem 4 000 korun na hodinu. Takže v každém případě jsem daleko levnější a podobně kvalifikovaný jako tyto kanceláře.
* Sehnat vás na rozhovor nebývá lehké, dopoledne člověk nemá šanci se vám vůbec dovolat. Nemáte s tím problém na ministerstvu?
Jsem radikální sova, pracuji v noci a dopoledne nefunguji. Zatím výrazné problémy nemám. Každý už si zvykl, že mne sežene po obědě.
* Nevyčítají vám vaši kolegové, že jste nyní na druhé straně barikády?
Spíše naopak. Řada kolegů uvítala, že mám blízko k „silovému“ ministerstvu dopravy a že je nyní možné informace o alternativních řešeních říkat přímo.
* Překvapila vás nabídka dělat poradce?
Samozřejmě, ale stále sedím v Brně a do Prahy dojíždím na jednání. Bylo to pro mě překvapení, že nový ministr dopravy projevil zájem o služby zástupce ekologického sdružení, protože naše působení má blíže k ministerstvu životního prostředí. Paradoxně je to nyní tak, že ministr životního prostředí Drobil dává najevo, že nemá zájem o komunikaci nebo spolupráci s ekologickými sdruženími, takže nám nezbývá než hledat partnery spíše u jiných ministerstev.
* Kdy podle vás už konečně budou moci lidé jezdit po D8?
Už v roce 1993 vláda tvrdila, že D8 bude v roce 2000. Od té doby se skoro každé dva roky říká, že bude za dva roky. Dálnice D8 je především psychologický problém. Lidé stále čekají, kdy bude, protože jim to stále slibuje investor i stát. A ono nic! Takže chápu jejich naštvanost, ale chyba není v Dětech Země, které žádné termíny neslibovaly a co slíbily, to plní, třeba důslednou kontrolu každého řízení. Chyba je spíše u těch, kteří manipulují s veřejným míněním. Mohu klidně říci, že to bude za dva roky, ale může být za čtyři roky.
Ekologická varianta D8 je passé
Miroslav Patrik vložil 15 let energie do prosazování varianty D8 s několikakilometrovým tunelem Kubačka. Variantu se Dětem Země prosadit nepodařilo. Patrik nyní mluví o stavbě dálnice smířlivě. „Kompromis, která trasa se má stavět, udělat už nelze, protože cesta, která se rozhodla a která je podle nás špatnou variantou bez tunelu, je rozestavěná ze dvou třetin,“ říká o současné podobě D8. „Samozřejmě můžu požadovat, ať se část toho zbourá. Předpokládám ale, že tento extrémní názor je v současné době mimo hru. Náš cíl je, aby se dálnice schválila a dostavěla podle zákona a aby tam byla možná dílčí ekologická opatření,“ vysvětluje. Podle Patrika musejí být ekologická opatření finančně nenáročná a jednoduchá. „Například aby se v okolí dálnice sázely pouze místní druhy dřevin, a ne cizokrajné,“ nastiňuje další možnost, jak se při stavbě dálnice angažovat.
Myslíte si, že dvojice Patrik a Bárta urychlí dostavbu dálnice D8 přes Středohoří? Pište na redul@mfdnes.cz
Rozhovor pod názvem "Stavbu D8 zdržel, teď radí ministrovi, jak ji dokončit" vyšel v MF DNES-severní Čechy dne 16.10.2010 (Andrea Angermannová).