-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

D8: vláda zákona neskončila!

27. května 2010
[Ústecký kraj]

Reakce předsedy Dětí Země Miroslava Patrika na článek Martina Bursíka ze dne 25. května 2010 pod názvem „D8: Paroubkovo máslo na hlavě".

* * * * * *

V rámci předvolebního zápolení v Ústeckém kraji se na přetřes dostala pochopitelně i dálnice D8. Martin Bursík jako lídr Strany zelených má pravdu, že o její variantě rozhodla vláda ČSSD díky oposmlouvě s ODS, resp. v únoru 2001 tehdejší ministr životního prostředí Miloš Kužvart se svým náměstkem a Ropákem 2000 Josefem Bělem.

Za dosavadní potíže s ostudnou přípravou a kolabující výstavbou skutečně Strana zelených nemůže. Viníkem je jednak investor Ředitelství silnic a dálnic ČR, který se za státní peníze nevěnuje pečlivé přípravě a férovému jednání se všemi stranami, ale spíše mediálním aktivitám, a jednak státní úředníci, kteří s lehkostí srdce porušují zákony. Zatím to je Správa CHKO České středohoří a Ministerstvo životního prostředí.

Je proto od Martina Bursíka poněkud nešťastné, když se domnívá, že kritiky porušování občanských práv už bylo dost a stejně jako jiní politici vyzývá Děti Země, aby se vzdaly svého práva podávat žaloby proti selhávání státu vůči vlastním občanům. Možná, že od března 2005 trasu dálnice D8 už nelze změnit, avšak jen díky soudním sporům bude možné aspoň ukázat na viníky nezákonného rozhodování a žádat jejich potrestání.

Bez rozsudků nelze očekávat pozitivní změny při schvalování jiných staveb. V demokratickém právním státě je však nutné kategoricky odmítnout úvahu, že o soudní ochraně a obraně kohokoliv rozhodnou politici svými populistickými výzvami či dokonce průzkumy veřejného mínění. Mnohaleté spory o dálnici D8 tak naopak mohou pomoci získat větší úctu k zákonům a do budoucna i účinněji chránit životní prostředí.

Miroslav Patrik, předseda Dětí Země

- - - - - - - - - - - - -

D8: Paroubkovo máslo na hlavě
25.05.2010 Mladá fronta Dnes-severní Čechy Martin Bursík

Minulý týden se konalo setkání svazu měst a obcí Českého středohoří, na kterém byla hlavním bodem dostavba dálnice D8. Doslechl jsem se, že účastníci svalovali vinu za zablokování výstavby dálnice na mne a Stranu zelených. To je absolutní nesmysl, který lze lehce vyvrátit.Dostavbu dálnice blokují žaloby několika ekologických aktivistů, kteří se soudí o to, kdo má formálně pravdu při povolování průchodu D8 Českým středohořím. Jejich boj přitom už dávno přestal dávat smysl. Samoúčelné bránění dostavbě dálnice "netrestá" chybující úředníky, ale obyvatele obcí, kterými provizorně projíždějí tisíce osobních automobilů a kamionů. Rozhořčení obyvatel Ústeckého kraje je naprosto oprávněné.

Bohužel se obrací i proti všem ostatním, kteří usilují o zlepšení životního prostředí a s uvedenou kauzou nemají nic společného. Strana zelených není Děti Země a Martin Bursík není Miroslav Patrik. Komicky působí Jiří Paroubek, když hřímá na náměstích o tom, že dálnici blokuje Bursík. Byl to ministr životního prostředí Miloš Kužvart, který 26. listopadu 1998 neudělil výjimku pro vedení D8 v úseku Lovosice-Řehlovice. Kužvart nebyl ministrem za Stranu zelených, ale za ČSSD! Vlastní gól, pane Paroubku.

Mimochodem, dva roky nato rozhodl tentýž ministr za ČSSD, že se na dálnici nebude stavět další tunel. Od té doby podávají aktivisté jednu žalobu za druhou. Ministr Kužvart pravda sice nejprve požadoval předložení ekologicky šetrnější tzv. tunelové varianty. Když ji ale ŘSD nedodalo, odsouhlasil prostě v odvolacím řízení variantu bez tunelu. Nápadně to připomíná nedávné rozhodnutí ministryně Bízkové o elektrárně Prunéřov, když "vybrala" a odsouhlasila variantu se zastaralou technologií elektrárny, protože ČEZ jinou variantu prostě nepředložil.

Aby bylo jasno, nezpochybňuji formální oprávněnost podaných stížností a žalob - to potvrdil i veřejný ochránce práv Otakar Motejl a za pravdu mu dávají i soudy. Formálně mají aktivisté pravdu, jenže z té jejich bitvy za pravdu se jaksi vytratil původní cíl - prosadit šetrnější variantu dálnice.

Poslední pokus o dohodu mezi aktivisty, staviteli dálnice, ministerstvem dopravy a hejtmanem Ústeckého kraje probíhal od října 2004 do března 2005. Zastupitelé kraje zamítli svedení trasy v nejcitlivějším úseku do tunelu Kubačka.

Nejpozději od této chvíle postrádá podávání žalob jakékoliv oprávnění. Předkladatelé žalob přeci musí vědět, že deset let staré rozhodnutí Zemanovy vlády a pět let staré rozhodnutí krajského zastupitelstva už změnit nemohou.

Proto touto cestou opět vyzývám stěžovatele, aby své žaloby stáhli. Pomohou tím obyvatelům Ústeckého kraje a v konečném důsledku i ochraně životního prostředí.

A Jiřího Paroubka vyzývám, aby si nechal prověřit, jak dlouho zdržoval rozhodnutí o výjimce vedení dálnice přes České středohoří jeho ministr životního prostředí Kužvart (ČSSD).

Martin Bursík, lídr kandidátky Strany zelených v kraji.




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Tunel pro České středohoří (dálnice D8)

 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-