Důkaz úřednické zlovůle proti veřejnosti
Rychlostní silnice R49 z Hulína na Slovensko patří mezi zbytečné silnice, neboť dopravně a ekonomicky je neefektivní, ekologicky by zničila krajinu Vizovických vrchů a navíc pro ni na dva roky nejsou žádné peníze. Přesto pokračuje její příprava, a to i s použitím různých schválností vůči veřejnosti.
Příkladem může být zahájení třetího stavebního řízení pro úsek R49 Hulín – Fryšták těsně před vánocemi, což podle Dětí Země mohlo ztížit účast občanských sdružení, které se do řízení mohou přihlásit jen do osmi dnů.
„Je to klasická ukázka vrchnostensky smýšlejících úředníků, kdy se důležité informace například zveřejňují před delšími svátky, takže se o nich občané nemusejí dovědět včas,“ konstatuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Důkazem je právě žádost o vydání třetího stavebního povolení pro silnici R49 Hulín – Fryšták, která sice byla podána už 2. října 2009, ale téměř tři měsíce ležela na Ministerstvu dopravy, než se o ní veřejnost právě 23. prosince dověděla z úřední desky. Lhůta pro podání přihlášky do stavebního řízení končí už 31. prosince.
Podle Dětí Země si tak státní investor s Ministerstvem dopravy léčí opakovaně doložená lajdáctví vést stavební řízení pro velké dopravní stavby podle zákona. A právě silnice R49 je toto zářným příkladem. První stavební povolení bylo totiž vydáno už v červenci 2008 a druhé v lednu 2009, ale ministr dopravy o obou rozkladech proti jejich vydání dosud nerozhodl.
„Obě stavební povolení pro R49 jsou prokazatelně nezákonná, protože jinak by už byla ministrem Slamečkou dávno potvrzena a naše rozklady zamítnuty,“ upozorňuje Patrik na jeho nečinnost za hranicí zákona.
Třetí stavební řízení na MD pro úsek R4901 obsahuje 38 stavebních objektů a účastníci řízení se mohou vyjádřit do 27. ledna 2010. Podle Dětí Země ale stavební povolení stejně nelze vydat, neboť stavba nemá výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů 14 zvláště chráněných druhů živočichů. Přitom tato výjimka měla být správně povolena dokonce již před vydáním územního rozhodnutí a až nyní.
„Je už téměř pravidlem, že se dopravní stavby schvalují nezákonně, takže hlavně díky občanským sdružením je možné aspoň u některých z nich proti státnímu investorovi a úředníkům nějak účinně zasáhnout,“ tvrdí Patrik.