V Pohořelicích 17. prosince proběhne ještě ústní jednání
Stavební úřad v Mikulově na rok přerušil územní řízení pro úsek silnice R52 Pohořelice – Ivaň, neboť Nejvyšší správní soud 25. listopadu 2009 zrušil územní plán velkého územního celku Břeclavsko.
Nicméně ve čtvrtek 17. prosince od 9 hodin proběhne na Městském úřadě v Pohořelicích ústní jednání, které už nebylo možné odvolat.
Podle Dětí Země a Ekologického právního servisu měl stavební úřad ale žádost Ředitelství silnic a dálnic ČR zamítnout, nikoliv řízení přerušovat. Spor možná bude řešit i soud.
„Jelikož jsou zde rozpory silnice R52 s územně plánovacími podklady, tak jde o tak zásadní chybu, kterou podle nás nemůže investor sám odstranit a stavební úřad tak měl žádost o vydání územního rozhodnutí zamítnout a ne řízení na rok přerušovat,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Investor pro úsek silnice R5204 Pohořelice – Ivaň podal žádost o vydání územního rozhodnutí už před dvěma půl lety v květnu 2007. Po celou dobu bylo řízení přerušeno, neboť neměl výjimky k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů organismů. Nyní zase chybí územní plán Břeclavska.
Podobně je na tom i úsek silnice R5206 Perná – státní hranice, u kterého byla žádost podána až v únoru 2009. Nicméně v tomto případě bylo územní řízení přerušeno rovnou do prosince 2010.
„Z hlediska přípravy je na tom nejhůře prostřední úsek R5205 Ivaň – Perná, který se potýká s technickými problémy plánovaného dlouhého mostu přes vodní nádrž Nové Mlýny a navíc protíná ptačí oblast, takže jde o nejkritičtější část silnice,“ upozorňuje dále Patrik na potíže, o nichž se doposud mlčelo.
Kdy územní řízení začnou ovšem závisí na schválení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, v nichž se plánuje výstavba jak silnice R52 z Brna na Mikulov, tak silnice R55 kolem Břeclavi.
Podle Dětí Země by bylo nejvhodnější nejdříve vybudovat právě silnici R55 a zajistit tak přesun tranzitní dopravy mimo Břeclav. Až daleká budoucnosti by pak podle nich ukázala, zda je nutné také stavět silnici R52.
„Pokud se má v Jihomoravském kraji nějaká kapacitní silnice někde stavět, tak ať je to R55, která zničí méně přírody, než R52 kolem CHKO Pálava,“ myslí si Patrik.