-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Odsun nádraží: Primátor Onderka klame Brňany

14. prosince 2009
[Jihomoravský kraj]

Už téměř rok se čeká na nové územní řízení

Brněnský primátor, stínový ministr dopravy a bývalý železničář Roman Onderka nedodržel předvolební závazek prosazovat modernizaci železničního uzlu s novým nádražím v centru. 1) A stejně jako jeho předchůdci v této funkci také klame Brňany nereálnými termíny.

Když Krajský soud v Brně v letos v lednu pro odsunované nádraží zrušil územní rozhodnutí, 2) tak tvrdil, že za sedm měsíců tu hravě bude nové. 3) V srpnu ale Správa železniční dopravní cesty, s. o., slibuje, že rozhodnutí bude na konci roku, 4) nicméně nyní je opět změna, neboť prý až někdy začátkem roku 2010 má územní řízení teprve začít. 5)

Bohužel politici a z veřejných rozpočtů placené firmy u podobně velkých dopravních staveb stále lživě informují veřejnost, že stavební náklady budou nízké, termíny dostavby krátké a ještě se tváří, že správní řízení proběhnou hladce bez námitek jejich účastníků,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země a připomíná, že už v únoru 2007 Nejvyšší kontrolní úřad zjistil, že studie proveditelnosti o variantách nádraží byl velký švindl. 6)

Podle původního harmonogramu brněnské radnice z dubna 2004 pod vedením ODS a KDU-ČSL se nová městská infrastruktura měla začít stavět v lednu 2007 a samotné odsunované nádraží v červnu 2008. Nic z toho se ale nestalo. Zpoždění je tak prakticky čtyři roky, takže termín dostavby lze očekávat až kolem roku 2019.

„Primátor nerespektuje nejen výsledky referenda, ale dokonce i vlastní volební sliby, když odsunuté nádraží nadále podporuje v rozporu s odbornými analýzami a navíc i po zrušení územní rozhodnutí soudem,“ vypočítává člen zastupitelstva městské části Brno-střed Svatopluk Bártík možnosti, kdy mohl Onderka „přehodit výhybku“ a zasadit se o kvalitní řešení brněnského uzlu.

Šance, že odsun nádraží získá asi 8 miliard korun z Operačního programu Doprava je už jen hypotetická, neboť projekt nesplňuje ani ty nejzákladnější podmínky. Přitom existuje levnější a pro cestující výhodnější varianta s moderním nádražím v centru, která má i velkou podporu veřejnosti. Důkazem je multikriteriální analýza ze září 2007 a referendum z října 2004 s účasti 25 % voličů, kteří z 86 % hlasovali pro nádraží a uzlu v centru.

Odkazy na internetové stránky:

4) Studie: Rychlodráha bude stát přes 3 miliardy korun (článek = 19.08.09)
http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/studie-rychlodraha-bude-stat-pres--miliardy-korun.html

5) časopis Brno staví nové město (09.12.09)
http://www.europointbrno.cz/index.php?nav01=6299&nav02=8049&nav03=17628

6) NKÚ: O přesunu nádraží rozhodl švindl (článek = 07.02.2007)
http://hn.ihned.cz/c1-20355370-nku-o-presunu-nadrazi-rozhodl-svindl




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Ekoporadna

Související odkazy: 

1) Programový dokument strategického charakteru k rozvoji města Brna z pohledu MěO ČSSD

2) S nezákonným umístěním nádraží pomohly i názory investora (TZ = 15.01.2009)

3) Přestavba brněnské železnice: velké vlakové zpoždění (článek = 20.01.09)
[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-