Varianta mimo ptačí oblast je už pět let odmítána
Minulý týden poslala Česká společnost ornitologická a Děti Země na Ministerstvo životního prostředí svá ostrá vyjádření k dokumentaci EIA, která nově doporučuje výstavbu dvou zahloubených tunelů délky 8,4 km na silnici R55 přes část Ptačí oblasti Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví.
Podle obou sdružení ovšem opět chybí posouzení varianty R55 mimo tuto oblast. Navíc není zřejmé, proč i zbývajících 40 % trasy s tunelem není zakryto pod zemí. Podle Dětí Země začal nový proces posuzování bohužel fraškou.
„Celé nám to od Ředitelství silnic a dálnic ČR připadá jako špatný vtip, když brněnskou firmu HBH Projekt, s. r. o., nechá povrchně vypracovat již druhou dokumentaci EIA, která opět neobsahuje variantu silnice R55 mimo ptačí oblast,“ diví se Miroslav Patrik z Dětí Země.
O toto posouzení se občanská sdružení a ornitologové snaží už pět let, ale stále narážejí na lhostejnost českých betonářů a projektantů. Přitom na tento požadavek Českou republiku již v říjnu 2007 důrazně upozornila také Evropská komise, která má dodržování příslušných směrnic o ptácích a o stanovištích na starosti.
„Zatím to vypadá na hroznou frašku, neboť v prvním hodnocení byla doporučena varianta přes ptačí oblast v dlouhém tubusu, teď je to zase varianta posunutá o sto metrů vedle a se dvěma dlouhými tunely, přestože obě zbytečně likvidují biotopy kolem stovky zvláště chráněných druhů organismů,“ upozorňuje dále Patrik. 1)
Nyní je proces hodnocení v rukou MŽP, které musí rozhodnout, zda variantu R55 mimo ptačí oblast nechá posoudit, nebo půjde opět rizikovou cestou jako v roce 2006 a přistoupí na alibistickou taktiku ŘSD ČR, které stejně nemá zájem silnici R55 s dlouhými tunely přes ptačí oblast stavět, neboť by neobhájilo obrovské náklady.
Z nových studií přitom vyplývá, že nejvhodnějším řešením je stále varianta R55 mimo ptačí oblast po levé straně řeky Moravy v úseku Rohatec – Staré Město – Napajedla se dvěma krátkými tunely v celkové délce 1,4 km, než varianta přes ptačí oblast se dvěma tunely v délce 8,4 km, která může být až o 8 miliard korun dražší.
Podobný problém vedení dálnice přes evropsky chráněné území NATURA 2000 řešila Evropská komise již v Polsku, kde byl naplánován obchvat města Augustów dálnicí VIA BALTICA délky 17 km spojující Varšavu s Helsinkami přes údolí s cenným mokřadem řeky Rospuda. Nakonec pod hrozbou podání žaloby a zastavení finačních dotací Polsko raději ustoupilo a obchvat se bude stavět v jiné variantě. 2)