Polovina objektů nemá stále stavební povolení
Děti Země provedly již druhou analýzu s cílem zjistit, v jaké fázi se stavba dálnice D8 přes České středohoří nachází po dvou letech její výstavby. Při výpočtech vycházely z množství povolených stavebních objektů z celkových 220 a z utracených peněz z celkových 9,9 mld. Kč.
Podle prvního hlediska by byl termín dostavby místo prosince 2010 až konec roku 2012, podle druhého už v polovině roku 2012. Ředitelství sinic a dálnic ČR má svou analýzu předložit až na konci listopadu.
„U první analýzy podle plnění harmonogramu prací nám vyšlo dokončení dálnice na konci roku 2012, u této druhé nám to také vychází na rok 2012, což je zpoždění asi o dva roky,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Za netragičtější stav považuje Patrik výstavbu tunelu Radejčín, neboť stavební povolení nemá asi 80 procent objektů, přitom se má stavět dva roky a začalo se až letos v září. Další velké zpoždění je u hlavní trasy dálnice, neboť bez stavebního povolení je asi polovina objektů, nejvíce u Řehlovic.
Dálnice má kolem 220 objektů a dosud má stavební povolení jen asi 100 objektů. U dalších téměř 20 objektů probíhají odvolací řízení. Po uplynutí dvou třetin plánované doby pro výstavbu je tak možné stavět asi polovinu objektů. Děti Země se zatím zúčastnily téměř 30 stavebních řízení, proti 9 stavebním povolením podaly žaloby.
Vydávání staveních povolení tímto tempem by skončilo za dva roky a dálnice by tak mohla být dokončena asi na konci roku 2013. Reálným termínem je ale spíše konec roku 2012, pokud by se rozhodování zrychlilo.
„Vliv účastníků stavebních řízení na rychlosti vydávání stavebních povolení je podle nás 10 procent, investor ovlivní 30 procent času a 60 procent způsobují úředníci svou pomalostí a neodborností,“ odhaduje Patrik.
Druhým hlediskem nové analýzy Dětí Země byly peníze. Ze Zprávy o průběhu stavebních prací na úseku 0805 Lovosice – Řehlovice z října 2009 vyplývá, že vysoutěžená cena stavebních prací bez DPH činí 9,851 mld. Kč.
Za dva roky výstavby dálnice od října 2007 do října 2009 bylo spotřebováno jen 2,063 mld. Kč, což je 21 procent této ceny. Měsíčně se tak utratilo asi 86 mil. Kč. Ale tato částka se má prý zvýšit na 200 mil. Kč/měsíc.
„Z hlediska rychlosti utrácení peněz pro stavbu dálnice odhadujeme, že reálný termín jejího dokončení by byl asi v polovině roku 2012, nikoliv podle stávajícího hlemýždího tempa až v roce 2017,“ vysvětluje ale Patrik.
Ministerstvo dopravy schválilo dne 16. 10. 2008 pod registračním číslem 95/2008-430-PPR žádost pro získání 8,2 mld. Kč na dálnici D8 z Operačního programu Doprava, což je téměř 63 % z možných 13 mld. Kč. Jedním z důvodů poskytnutí dotace Komisí má být snížení nehodovosti na dotčených úsecích o 49 %.
Komise žádost obdržela v lednu 2009, ale doposud žádné peníze České republice neposkytla. Už jí totiž dvakrát upozornila na zásadní výhrady, které musí náš stát vyjasnit, což se ale nestalo. Zda peníze na dálnici D8 dorazí a v jakém množství nelze zatím zaručit. Proti dálnici bylo podáno už 14 žalob, soudy z nich nyní řeší 11.