Příští rok může být hotový jen most Oparno, zbytek dálnice nejdříve v roce 2012.
Ještě před třemi týdny veřejnosti slibovaná odborná analýza Ředitelství silnic a dálnic ČR o termínu dostavby dálnice D8 přes České středohoří nebude nakonec vypracována. Zjistily to Děti Země.
Podle prvních plánů z roku 1993 měla být dálnice hotova v roce 2000, nyní investor uvádí prosinec 2010. Státní fond dopravní infrastruktury zase počítá s červnem 2012 a Děti Země spíše ještě o další půl roku později.
„Sami jsme překvapeni, že analýza nebude, ale asi by jen potvrdila náš odborný názor, že faktorů ovlivňujících termín dostavby dálnice je příliš mnoho a že na konci příštího roku rozhodně nebude celá zprovozněna,“ uvádí Miroslav Patrik z Dětí Země a připomíná taktiku betonářů každé dva roky posunout termín o stejnou dobu.
Informace tiskové mluvčí ŘSD ČR Martiny Vápeníkové pro Českou televizi dne 18. září 2009, že by mohla být taková analýza již na podzim, je tak zcela mylná. Dětem Země to potvrdila kancelář generálního ředitele. 1)
Děti Země se proto samy pokusily určit termín dostavby dálnice D8. Využily podrobného harmonogramu prací a aktuálního stavu rozestavěnosti dílčích staveb a pak mechanicky vypočítaly dobu výstavby. Z výsledků vyplynulo, že do konce roku 2010 může být hotový jen most Oparno, zbytek dálnice nejdříve v roce 2012.
Jako nejpomalejší se zatím jeví tunel Prackovice, který se měl stavět asi 3,5 roku. Po 1,5 roce práce je jeho rozestavěnost ale jen 17 procent. Pokud se bude pokračovat tímto tempem, pak by byl hotový až na konci roku 2016, což je ale nepravděpodobné. Spíše lze čekat urychlení prací, ovšem s dokončením nejdříve v roce 2011.
Nízká rozestavěnost kolem 35 procent po 1,5 roce prací je také u mostu Dobkovičky. Dokonce tunel Radejčín s plánovanou dobou výstavby 2 roky je teprve na začátku, podobně jako samotná trasa dálnice.
Děti Země již v březnu 2005 upozornily, že dostavba dálnice v případě prokázaných nezákonností při jejím schvalování může být nejdříve na konci roku 2012. Jejich odhad se tak blíží pravdě více, než tvrzení investora.
„Divím se, že ještě někdo může věřit tomu, že se u nás staví dálnice a silnice podle zákona, rychle a levně, jak se stále opakuje v různých komplikovaných tabulkách pro uspokojení ega politiků,“ tvrdí dále Patrik
Hlavními viníky zpoždění jsou podle něho špatné a pomalé projektování, složité a pomalé vypořádání pozemků, pomalost a nezákonnosti úředníků a asi jen z desetiny účast občanských sdružení v řízeních.
Novým vlivem na délku dostavby jsou dva rozsudky, které pro nezákonné rozhodování Ministerstva životního prostředí zrušily výjimky k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů organismů. Nyní probíhají nová řízení.
Doposud soudní spory délku přípravy a výstavby dálnice D8 ještě výrazně neovlivnily. Zatím bylo podáno rekordních 16 soudních žalob, Děti Země ještě žádný soudní spor o dálnici D8 neprohrály.