Na jižní Moravě je prioritou odsun nádraží, nikoliv rozestavěný velký městský okruh.
Česká republika chce příští rok za dopravní stavby utratit téměř 85 mld. korun a ještě si půjčit dalších 35,5 mld. korun. Přitom se ale pokračuje v bezkoncepční praxi, neboť chybí stanovení pořadí prioritních staveb, takže se financuje vše, co se hodí.
Peníze jdou i nadále do nových staveb, aniž se řádně zkoumá jejich dopravní potřebnost a společenská účelnost. Na ty již rozestavěné se pak berou další půjčky a dluhy tak narůstají. Navíc dvě třetiny rozpočtu má jít do nových silnic a jen třetina do modernizace železnice.
„Jde o typickou ukázku nelogičnosti a infantilnosti dopravních plánovačů, neboť děti také chtějí po svých rodičích koupit všechny hračky, které někde uvidí, a je jim jedno, že na některé nemají ještě věk a že rodiče se už topí v dluzích, prostě chtějí bez rozmyslu všechno a hned,“ ironizuje návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2010 Miroslav Patrik z Dětí Země.
Důkazem této absurdity může být Brno, kde by měla být hlavní prioritou urychlená dostavba velkého městského okruhu s tunely, který pomůže jeho obyvatelům od negativních vlivů silniční dopravy, a dále již příští rok dokončení téměř hotové první části odstavného nádraží, které navíc nikdo nerozporuje.
Na obě stavby ale nejsou peníze, takže si stát musí vzít na okruh půjčku ve výši 2,1 mld. Kč a na odstavné nádraží 760 mil. Kč. Naopak zcela nepřipravené a veřejností a odborníky ostře kritizované odsunované nádraží je zařazeno mezi „základní stavby“ a na nezjistitelné výdaje se na příští rok našlo 560 mil. Kč.
„O penězích zcela nepokrytě rozhoduje tvrdý lobbyismus a klientelismus, neboť například soud letos pro odsunované nádraží zrušil územní rozhodnutí, takže pro příští rok sebrat více než půl miliardy korun na dostavbu odstavného nádraží a dát je na nějaké papírování projektantů je opravdu cynické,“ myslí si Patrik
Podle návrhu rozpočtu SFDI na rok 2010 je nepokryto 35,5 mld. Kč. Z nich 90 % tvoří silniční a dálniční stavby a jen 10 % železniční, přestože řada těchto staveb je už dávno připravená k realizaci. Na léta 2011-12 chybí dalších 59 mld. Kč a na dostavbu všech rozestavěných silničních a železničních staveb pak 95 mld. Kč.
Z nepokryté částky na rok 2010 má být 11,65 mld. Kč určeno jen na dálnici D47, ale vlivem krize dostane pouhých 1,6 mld. Kč, neboť zbytek má jít na jiné silniční stavby. Na zbývajících 23,85 mld. Kč chce stát neplánovaně vydat další dluhopisy, z nichž ale 4,3 mld. Kč má jít zase na dostavbu dálnice D47.
„Je to totální chaotismus, který zřejmě úředníkům SFDI a Ministerstva dopravy zcela vyhovuje, neboť plánované dluhopisy pro prioritní dálnici D47 se použijí na jiné a dokonce nové stavby a chybějící peníze na tuto dálnici se získají vydáním dalších dluhopisů, přitom ze seznamu zcela vypadla silnice R35 přes Pardubický kraj, která by měla odlehčit nevyhovující a nebezpečné dálnici D1,“ podivuje se dále Patrik.
Podle názoru Dětí Země chce stát příští rok také za 1,7 mld. Kč rozestavět dopravně zcela zbytečnou a ekologicky nevhodnou silnici R4901 Hulín – Fryšták na Zlínsku, přestože stavební povolení je v nedohlednu.
Největší kuriozitou je snaha v době krize utrácet peníze pro bezvýznamné vodní stavby, jako je vodní cesta z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou, splavnění Berounky v Radotíně, lodní zdvihadlo na Slapech či jez v Děčíně na Labi. Na tyto stavby se má příští rok utratit 200 mil. Kč, avšak celkem mají stát 9,4 mld. Kč.