Odborné srovnání silnic R52 na Mikulov a R55 kolem Břeclavi se jeví bezcenné
Na základě objednávky Ředitelství silnic a dálnic ČR vypracovala firma DHV CR, s. r. o. na konci srpna studii srovnávající silnici R52 Pohořelice – Mikulov s R55 jako obchvat Břeclavi v úseku dálnice D2 - státní hranice.
Z výsledků vyplývá, že z ekologických, dopravních i finančních hledisek má být výhodnější silnice R52. Podle Dětí Země nelze ale tyto výsledky považovat za důvěryhodné, neboť ze studie je vidět urputná snaha, aby R52 zvítězila snad ve všech myslitelných kritériích.
„Od počátku jsme tušili, že stát zbytečně vyhazuje peníze za studii s předem jasným výsledkem, neboť jako zastánci R55 jsme se ani my a ani naši odborníci nepodíleli na definování zadávacích podmínek a dokonce nebyly využity ani naše podkladové odborné studie,“ uvádí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Firma DHV CR, s. r. o. nepoužila jak studii o posouzení vlivů R52 a R55 na chráněná území evropské soustavy NATURA 2000, která vyhodnotila nižší vlivy na přírodu u R55, tak i dopravní studii, která předpokládá vyšší přesun dopravy na R55 než na R52. Obě studie si u odborníků objednal Ekologický právní servis a byly pak zaslány kompetentním státním institucím.
„Jasná manipulace s daty je patrná při ekologickém porovnání, v němž má být R52 lepší v devíti z jedenácti kritériích, ale jaksi se zapomnělo, že jednak každé kritérium má jinou důležitost a jednak se u R52 nezapočítaly vlivy dvoupruhového obchvatu, který jakoby neexistoval,“ dokládá Patrik další chyby.
Děti Země ale jako snad záměrný podvod vnímají započítání vlivů hluku z trasy R55 na 33 obyvatel obce Hrušky, i když se tato obec ve sledovaném úseku mezi dálnicí D2 a státní hranicí vůbec nenalézá a leží až za D2 těsně vedle trasy R55 navržené ŘSD ČR.
Podezřele také vypadají nové údaje o nákladech. Silnice R52 délky 23 km už nestojí dle údajů ŘSD ČR 10 mld. Kč, ale jen 6,9 mld. Kč, a obchvat I/55 délky 10 km cca 1,5 mld. Kč, ale jen 1,1 mld. Kč. Naopak vzrostly náklady pro R55 délky 12 km. Už nestojí dle odhadu VUT Brno cca 7,5 mld. Kč, ale 8,4 mld. Kč.
„I když index stavebních prací stále roste, tak starší odhady nákladů vládní trasy klesají o 30 %, kdežto letošní odhady nákladů nevládní trasy rostou, což je známá finta betonářů, protože za několik let se určitě dočkáme obvinění, že kvůli nám cena R52 najednou vzrostla, třeba zrovna o 30 %,“ upozorňuje Patrik.
To, že se dá snadno manipulovat s údaji dokazuje i předkládací zpráva ministra dopravy Aleše Řebíčka pro jednání vlády 22. září 2008 s harmonogramem přípravy R55.
Na MD totiž vůbec netuší, že R55 je už dávno vyprojektovaná, neboť zpráva tvrdí, že „pro napojení rychlostní silnice R55 na rakouskou silniční síť bude nezbytné vyhledat nový koridor vedení této pozemní komunikace v úseku mezi dálnicí D2 a státní hranicí s Rakouskem, včetně obchvatu Břeclavi, a to ve čtyřpruhovém uspořádání, s parametry odpovídajícími rychlostní silnici, a tedy i v jiné trase“.