Ředitelství vodních cest ČR v bitvě o stavbu nadále pokračuje
Pardubická pobočka Krajského soudu v Hradci Králové na základě žaloby Dětí Země a Svobody zvířat Hradec Králové zrušila pravomocné územní rozhodnutí pro stavbu „Nový plavební stupeň Přelouč“. Důvodem byla prokázaná nezákonnost, neboť chybí důležité podkladové rozhodnutí o výjimce ze zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů třicítky kritických a silně ohrožených druhů živočichů a rostlin.
Investorovi Ředitelství vodních cest ČR to ale nijak nevadí, neboť nadále od úředníků získává stavební povolení i bez výjimky.
„Je to takové zvláštní vítězství, neboť soud se překvapivě žádným ze sedmi našich bodů žaloby nezabýval, stačilo mu, že územní rozhodnutí je nezákonné, neboť chybí podkladové rozhodnutí o výjimce k zásahu do biotopů, čímž si tak ale dost ulehčil práci,“ podivuje se Miroslav Patrik z Dětí Země.
Obě sdružení, které u soudu zastupoval Ekologický právní servis, sice v žalobě namítala absenci výjimek pro řadu chráněných druhů živočichů a rostlin, ale nemohla předpokládat, že den po jejím podání 27. února 2006 Městský soud v Praze zruší výjimku ministra Libora Ambrozka z listopadu 2003 pro třicítku chráněných živočichů a rostlin a ministr Martin Bursik pak v březnu 2007 tuto výjimku už znovu nepovolí. Soud ale tyto skutečnosti použil pro své rozhodování, nikoliv námitky obou žalobců.
Podle Dětí Země zřejmě krajský úřad v Pardubicích jako odvolací úřad zruší územní rozhodnutí vydané stavebním úřadem v Přelouči a celý spis mu vrátí k dalšímu řízení.
Zde asi dojde k přerušení tohoto nového územního řízení do doby, než ŘVC ČR předloží chybějící výjimku, o kterou požádalo Správu CHKO Železné hory již dne 5. května 2008 a rozhodnutí lze očekávat do konce července.
„Doufáme, že výjimka nebude opět povolena, neboť nedošlo k žádným podstatným změnám v projektu, jak tvrdí investor, který se splavnění Labe touto variantou zatím nevzdal,“ uvádí dále Patrik.
To, že ŘVC ČR za státní peníze stále pokračuje ve schvalovacím procesu na stavbu, která je v příkrém rozporu s veřejným zájmem ochrany přírody a krajiny dokládá to, že úředníci na základě jeho žádostí postupně vydávají stavební povolení a je jim jedno, že stavbu nelze bez výjimky realizovat.
„Už jsme podali žaloby proti dvěma stavebním povolením, jedno nepodstatné jsme nežalovali a tři stavební řízení jsou stále v běhu,“ shrnuje aktuální stav schvalování stavby Patrik
Stavbu za nejméně dvě miliardy korun má realizovat konsorcium firem Skanska DS, a. s. a OHL ŽS, a. s. Avšak v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2008 žádné peníze pro tuto stavbu nebyly vyčleněny, takže není zřejmé, z jakých peněz se financuje činnost ŘVC ČR a najaté pražské advokátní kanceláře JUDr. Jiří Stránský a z jakých peněz by se měla plavební komora stavět.