Investor ŘSD ČR a úředníci nezvládají stavební řízení
Děti Země při prosazování vyšších ekologických parametrů dálnice D8 na území CHKO České středohoří a při provádění veřejné kontroly dodržování zákonů u probíhajících stavebních řízení opakovaně zjišťují, že schvalování probíhá chaoticky a mnohdy i nezákonně.
Investor ŘSD ČR nepředkládá všechny nutné podklady a úředníci pak musejí řízení prodlužovat nebo narychlo vydávaná stavební povolení nejsou v souladu se zákony. Navíc nejsou vykoupeny všechny pozemky.
„Nezákonnosti a zmatky při přípravě D8 spojené s planými sliby o termínech dostavby jen dokazují, že stát nemá dálnici pod kontrolu a neví, jak z toho ven, takže hledá viníky u občanských sdružení, které na rizika vybrané varianty jen opakovaně upozorňují a nezákonnosti úspěšně odhalují,“ komentuje poslední vývoj na D8 Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ministerstvo dopravy sice už vydalo stavební povolení pro most Oparno, most Dobkovičky a ražený tunel Prackovice, ale například stavební řízení na most Vchynice s plastovým tubusem muselo vinou ŘSD ČR o měsíc prodloužit, neboť nijak aktivně neřešilo námitky hygieniků a nepředložilo stanovisko hasičů.
Potíže jsou i na Městském úřadě v Lovosicích, kde se vydávají dílčí stavební povolení. Některá z nich už ale musel krajský úřad zrušit, neboť byly zmatečné a v rozporu se zákony. Až v odvolacím řízení se totiž zjistilo, že ŘSD ČR mělo na některé stavební objekty podat žádost jinam, např. na Ministerstvo dopravy či na Drážní úřad, nebo dokonce některé objekty vůbec stavební povolení nepotřebovaly.
„Nejhorší ale je, že městský úřad vydával stavební povolení bez vykoupených pozemků či dokonce v rozporu s územním rozhodnutím, takže až díky krajskému úřadu se potvrdili naše námitky o porušování zákonů,“ upozornil dále Patrik, který připomíná i nezákonně vydané územní rozhodnutí.
Na nízkou kvalitu úředníků stavebního úřadu v Lovosicích si Děti Země stěžovaly tajemníkovi v dopise již z konce května, v němž navrhovaly doškolení příslušných úředníků obsahu stavebního zákona a správního řádu nebo časově omezené snížení jejich mzdy.
Tajemník úřadu Martin Burian jim však v dopise ze 17. června 2008 sdělil, že on a ani pracovníci krajského úřadu při inspekci neshledali hrubé porušení pracovní kázně či úmyslné porušení zákonů. Nicméně přislíbil, že s krajským úřadem začnou provádět pravidelné konzultace o výkladu zákonů.
Vláda v roce 1993 populisticky slibovala dokončení dálnice D8 v roce 2000, Ředitelství silnic a dálnic ČR před jednáním zastupitelů Ústeckého kraje v březnu 2005 zase laicky odhadlo konec roku 2009. Ale ani podle nejnovějšího harmonogramu z ledna 2008 nemusí být termín dostavby v prosinci 2010 díky chaotismu a nezákonnostem splněn.
Například výstavba mostu Vchynice měla začít v květnu 2008, ale stavební povolení lze očekávat nejdříve v září 2008 či až na konci roku. Výstavba tunelu Radejčín a celé povrchové trasy má začíst letos v září, ale obě stavební řízení ještě nezačala, neboť nejsou zřejmě vykoupené pozemky.