-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Ministerstvo dopravy bojkotuje posouzení variant R55

27. listopadu 2007
[Jihomoravský kraj]

Ani po více než dvou měsících od usnesení vlády č. 1064 ze dne 19. září, které ministru dopravy Aleši Řebíčkovi ve spolupráci s ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem uložilo jmenovat skupinu odborníků pro vyhodnocení variant rychlostní silnice R55 v úseku Otrokovice – Rohatec, se Ministerstvo dopravy nerozhoupalo tuto komisi ustanovit.

Přitom Operační program Doprava podle požadavků Evropské komise takové posouzení rovněž požaduje, neboť bez něho nelze získat žádné evropské peníze.

„My to chápeme jako bojkot ze strany ministra Řebíčka urychleně řešit dopravu na stávající silnici I/55, neboť odborná komise mohla být dávno sestavena a mohla už pracovat, protože jinak se těžko stihne termín zahájení její výstavby v roce 2012, jak ještě v říjnu předseda vlády Mirek Topolánek osobně horlivě sliboval místním starostům obcí a měst,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, o. s.

Přestože MŽP do této komise navrhlo jedenáct zástupců, ta dosud ale díky otálení náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače nevznikla. Spor o trasování silnice R55 na Slovácku přitom probíhá již několik let, neboť uvažovaná trasa má procházet přes Ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví, aniž by došlo k vyhodnocení, zda ji nelze vést mimo tuto evropsky chráněnou oblast soustavy Natura 2000.

„Letos v dubnu byla vypracována alternativní trasa R55 mimo ptačí oblast, v květnu jsme společně s Dětmi Země poslali Evropské komisi stížnost proti porušení evropských směrnic a již v říjnu Komise vyzvala MŽP, aby se k ní do konce roku vyjádřila,“ vyjmenovává Tomáš Brinke z České společnosti ornitologické poslední důležité aktivity kolem sporu o vedení R55 a doufá, že Komise brzy rozhodne.

Pokud Komise a následně pak Evropský soudní dvůr uznají porušení evropských směrnic o ochraně ptáků a stanovišť, nemusí Česká republika získat slíbené evropské dotace, třeba právě pro dopravní infrastrukturu.

„Tomuto riziku je možné se samozřejmě vyhnout, ale to by musel ministr Řebíček chtít tyto problémy s R55 skutečně řešit a ne je vytvářet neplněním usnesení české vlády a požadavku Komise zahrnutým v OP Doprava,“ konstatuje na závěr Patrik a připomíná, že odborníci měli také posuzovat varianty R1 u Prahy a D3.

Poznámka:

Část Preambule Operačního programu Doprava z 11. října 2007: „Schválení spolufinancování kteréhokoli projektu uvedeného v OP Doprava a v přílohách podléhá posouzení projektové žádosti Řídícím orgánem OP Doprava, včetně posouzení dopadu na životní prostředí (EIA) a ekonomické analýzy (analýzy nákladu a přínosu - CBA), která by měla zahrnovat mimo jiné porovnání alternativních možností na základě jejich nákladových a environmentálních aspektů ve shodě s literou i smyslem příslušné legislativy Společenství. Závěry srovnávacích studií posuzovaných alternativ projektu, jak z ekonomického, tak z environmentálního hlediska, budou součástí oficiální žádosti o spolufinancování projektu.“

Příloha:

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. září 2007 č. 1064 o Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013

Vláda

I. schvaluje Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013, obsažený v části III materiálu č.j. 1337/07 (dále jen „Harmonogram“), a to jako indikativní finanční výhled financování dopravní infrastruktury z veřejných zdrojů;

II. souhlasí, aby byl Harmonogram průběžně ministrem dopravy aktualizován podle aktuálních potřeb financování dopravní infrastruktury;

III. ukládá
1. ministru dopravy
a) předkládat vládě každoročně společně s návrhem rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury návrh aktualizace Harmonogramu,
b) zapracovat do Harmonogramu přípravu a realizaci staveb obchvatu obcí tak, jak je uvedeno v příloze tohoto usnesení, a to s ohledem na možnost realizace v uvedeném období,
c) prověřit u příslušných představitelů Rakouské republiky možnost realizace variantního řešení silničního spojení přeshraniční komunikace Brno - Vídeň,

2. ministru dopravy zpracovat ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem životního prostředí, 1. místopředsedou vlády a ministrem pro místní rozvoj a ministry průmyslu a obchodu a financí a vládě do 30. dubna 2008 předložit srovnávací analýzu jízdních dob a kvalitativních parametrů existující a plánované silniční a železniční infrastruktury na spojeních krajů a aglomerací a na prioritních osách rozvoje a analýzu naléhavosti odstraňování průtahů silnic I. třídy obcemi,

3. ministru dopravy ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem životního prostředí
a) jmenovat skupinu odborníků, která vyhodnotí variantní řešení výstavby silničního okruhu kolem hlavního města Prahy,
b) jmenovat skupinu odborníků, která vyhodnotí variantní řešení výstavby dálnice D3 ve Středočeském kraji,
c) jmenovat skupinu odborníků, která vyhodnotí variantní řešení výstavby rychlostní silnice R55 v úseku Otrokovice - Rohatec.

Provedou: 1. místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj, místopředseda vlády a ministr životního prostředí, ministři dopravy, průmyslu a obchodu, financí

Předseda vlády, Ing. Mirek Topolánek v. r.




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Körnerova 219/2
Brno (adresa pro doručování pošty); 602 00


Související kampaň: 


Ekoporadna

 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz   
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-