Tisková zpráva Dětí Země Tunely Dobrovského v Brně čekají soudní žaloby
24. května 2006
[Jihomoravský kraj - Brno]
Opravdové zahájení ražby tunelů Dobrovského v Brně čeká nejen asi roční zpoždění, ale i žaloby proti stavebnímu povolení, které minulý týden nabylo právní moci. Chystají se je z procesních i věcných důvodů podat Děti Země a Občanské sdružení VMO Brno a také řada majitelů domů v blízkosti tunelů, kteří se obávají jejich devastace. Jelikož Ředitelství silnic a dálnic ČR musí před zahájením ražby tunelů splnit řadu náročných podmínek, lze očekávat ještě další komplikace.
„Bohužel se naplnily naše avizované obavy, že Ministerstvo dopravy pod vedením Milana Šimonovského, který v Jihomoravském kraji kandiduje za poslance, potvrdí toto stavební povolení ještě před volbami, přestože trpí řadou nezákonností,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Například nebylo před jeho vydáním definitivně rozhodnuto o architektonickém řešení dvou výduchových komínů výšky dvaceti pěti metrů, některým lidem u výjezdů z tunelů hrozí v jejich bytech nadměrný hluk, jiní mají zase strach z toho, že jejich domy budou devastovány vibracemi a poklesy.
„Nelíbí se nám, že ministerstvo podceňuje v některých bytech zvýšení hlukové zátěže, přitom by šlo toto riziko snížit aspoň výměnou dalších asi čtyři sta oken za kvalitnější protihluková,“ domnívá se Karel Štěpaník z Občanského sdružení VMO Brno.
„Je také směšné, že politici ihned po nabytí pravomocnosti stavebního povolení klepou základní kámen tunelů, když k samotné jejich ražbě dojde nejdříve za rok, možná i později,“ myslí si Patrik.
Navíc ze dvou odborných posudků vyplývá, že při ražbě tunelů dojde k vážnému poškození řady nemovitostí a tím k narušení pokojného stavu bydlení. Jejich majitelé proto samozřejmě nedali k těmto poškozením souhlas, takže stavební povolení nemělo být v tomto znění vůbec vydáno.
Původní stavební povolení krajského úřadu mělo 35 podmínek. Avšak bylo tak nekvalitní, že Ministerstvo dopravy, namísto jeho zrušení, muselo jednu podmínku vypustit, tři změnit a doplnit dalších 21 podmínek.
Tunely Dobrovského mají délku 1,25 km a jejich výstavba měla být podle vyjádření ŘSD ČR z léta 2005 zahájena na letos na jaře. Nyní je zřejmé, že k tomu dojde spíše až o rok později. Hotovy mají být do konce roku 2013. Náklady jsou odhadnuty na 8 miliard korun.
Časový průběh dvouletého stavebního řízení na tunely Dobrovského:
1) 07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
2) 28. 02. 2005 = vydání stavebního povolení odborem dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje
3) duben 2005 = podání odvolání více než dvaceti osob, dvou sdružení a Státního zdravotního ústavu
4) 02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení Ministerstvem dopravy
Další informace:
Občanské sdružení VMO Brno: Ing. Karel Štěpaník – tel. domů 549 249 641, stepanik4@seznam.cz
|