Za udržitelné řešení dopravy v Praze
V Praze je dnes nejvyšší poměr počtu automobilů na osobu v celé Evropě (!) a podle analýzy magistrátu i nejhorší vzduch v zemi, způsobený právě přebujelým automobilismem. Přesto se magistrát nesnaží tento zhoubný trend omezit a jako řešení problému automobily přeplněného města nabízí koncepci připomínající 60. a 70. léta minulého století. Tedy stavbu nových kapacitních komunikací, které ovšem jen opět způsobí nárůst automobilismu, přesně podle zákona nabídky a poptávky (více o tomto jevu tzv. dopravní indukce v publikaci Řízení poptávky po dopravě).
Místo podpory automobilismu stavěním nových silnic je třeba ekonomicky stimulovat motoristy k používání jiných způsobů dopravy. Dnes hradí automobilisté pouze nepatrný zlomek nákladů, které svým nezodpovědným počínáním způsobují. Je tedy nutné zavést placené parkování, neboť se jedná o zábor veřejné plochy (funkční příklad managementu parkování nám dává např. Vídeň). Zároveň by měl být zaveden poplatek (mýtné) za vjezd do centra, které by snížilo počet do centra vjíždějících automobilů a navíc by byly získány značné prostředky do městské pokladny na rozvoj veřejné (hromadné) dopravy a budování cyklistické infrastruktury (systém mýtného se osvědčil např. v Londýně, dokonce předčil očekávání). Není možné nadále podporovat stav, kdy pohodlná a sobecká menšina omezuje a ohrožuje většinu, která autem po Praze nejezdí.
|
|
[foto Děti Země] | [foto Ekolist] |
Podle radních se prý zlepšení kritické situace dočkáme až po vybudování tzv. městského okruhu, tedy v podstatě dalších "magistrál" svírajících historické centrum Prahy. Kromě toho, že se situace vlivem dopravní indukce (viz výše) může zlepšit jen krátkodobě, město na takové obrovsky nákladné stavby nemá prostředky, zadlužuje se a omezuje rozvoj veřejné hromadné dopravy. |