Smysl Dne bez aut
Děti Země na čtvrtek 22. září vyhlásily již 13. ročník celostátní akce DEN BEZ AUT. Hlavním cílem Dne bez aut je aspoň jednou v roce systematicky, masově a mediálně upozornit na trvalé poškozování našeho zdraví a života automobilovou dopravou ve městech. K tomuto cíli pak směřuje řada veřejných akcí občanských sdružení, městských úřadů a státních institucí. Zejména zajištění jízdy v prostředcích MHD jednou v roce zdarma s nabídkou doprovodného programu je nutné zvláště ocenit.
Ke Dni bez aut se může přihlásit kdokoliv, komu není lhostejný negativní vliv dopravy na životní prostředí a např. uspořádá nějakou akci pro veřejnost.
Každým rokem dochází ke vzrůstu počtu spoluorganizátorů, k počtu aktivit , k počtu článků ve sdělovacích prostředcích i signatářů výzvy „Nechte auto doma!“. Smysl a význam akce dokládá i to, že v Evropě s ní začali o sedm let později.
Zkusme aspoň jednou za rok si naplánovat celý den tak, abychom ke své jízdě nepotřebovali automobil. Naplňme tak letošní motto "Budoucnost patří šetrné dopravě!" a nechme své auto doma.
Smutná statistika
Kdo z nás vlastně ví, kolik emisí vyfukují automobily na ulici, kde bydlí, jaká je intenzita hluku, kolik nehod automobily zavinily a jaké jsou příčiny? Zde jsou některé neradostné údaje o nehodovosti v ČR za rok 2003: V průměru každé necelé 3 minuty byla nahlášena nehoda, každých 17 minut byl při nehodě lehce zraněn člověk a každých 100 minut těžce, téměř každou 6,6 hodinu zemřel při nehodě člověk, každou 1 hodinu byla způsobena hmotná škoda přesahující 1 milión korun. Z dnů v týdnu je nejvíce nehod v pátek.
A jaká jsou konkrétní čísla za rok 2003: Celkem bylo nahlášeno 195.851 nehod (190.718 nehod v roce 2002), při kterých bylo 1.319 osob usmrceno (1.314 osob v roce 2002), z toho 36 dětí (44 dětí v roce 2002), 5.253 osob bylo těžce zraněno (5.492 osob v roce 2002) a 30.312 osob zraněno lehce (29.013 osob v roce 2002). Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,33 miliard korun (8,9 miliard korun v roce 2002).
V roce 2003 tedy připadalo na 1 milion obyvatel v ČR 140 usmrcených osob, přičemž toto číslo je 2-2,5x vyšší než hodnota v zemích západní Evropy. Na silnicích v ČR tedy umírá ročně o 600-700 lidí více, než je stávající průměr nejlepších zemí západní Evropy.
Řidiči by tak měli skutečně zvážit, zda jejich jízda autem je po městě nezbytná. Určitě ne tolik, aby Den bez aut museli opět "prožít" se svým automobilem. V omezení jízd automobilů ve městě jsou zatím asi nejdál v Londýně, kde se starostovi Kenu Livingstonovi podařilo od 17. února 2003 zavést elektronické mýtné při vjíždění do centra města (bližší informace jsou na stránce www.doprava21.ecn.cz/londyn.html).
Historie Dne bez aut v Evropě
Vůbec první Den bez aut v ČR (DBA) proběhl 15. 11. 1991 na základě výzvy nizozemské Evropské mládežnické organizace pro les (EYFA). Akce zorganizovalo pět ekologických sdružení v Praze a v Brně. EYFA Den bez aut vyhlásila ještě roku 1993. V letech 1992 a 1994 byly přestávky. Od roku 1995 mají v ČR hlavní iniciativu Děti Země a v roce 2005 tedy probíhá již 13. ročník.
Letos na základě výzvy Evropské komise proběhne 22. září také 6. ročník Evropského dne bez aut (EDBA), motto je "Bezpečné ulice pro děti". K loňské výzvě se připojilo 1.146 měst (podepsaly Chartu s řadou opatření proti autům, přičemž někteří vrcholní politici jeli do zaměstnání na bicyklu nebo veřejnou dopravou). Další velké množství měst uspořádalo své akce bez podpisu Charty k EDBA.