( ! ) Warning: Use of undefined constant LOCALHOST - assumed 'LOCALHOST' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/www/htdocs/detizeme.cz/denbezaut/rocnik2003/opendb.php on line 2
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0002353040{main}( ).../ukaz.php:0
20.0003353632require( '/data/www/htdocs/detizeme.cz/denbezaut/rocnik2003/opendb.php ).../ukaz.php:23

Na hlavní stránku
        Domů


AKTUALITA
[ 20. 09. 2003 ]
Evropský den bez aut na Václavském náměstí v režii Auto-Matu
všechny aktuality


JAK SE PŘIPOJIT

PŘEHLED AKCÍ

SMYSL DNE BEZ AUT

AUTEM NEPOJEDOU...

TISKOVÉ ZPRÁVY

MINULÉ ROČNÍKY

ODKAZY



Děti Země
Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 48/50, 602 00 Brno
tel/fax: 545 210 393
mobil: 603 574 289
e-mail: dz.brno@ecn.cz

Den bez aut v ČR - 19. září 2003

Jedenáctý ročník vyhlašují Děti Země,
partnery jsou České dráhy a Český rozhlas 1 - Radiožurnál


Má smysl podpořit Den bez aut a nepoužít ke své přepravě automobil?

Úvod

Děti Země na pátek 19. září vyhlásily 11. ročník celostátní akce DEN BEZ AUT. Letošní motto je stejné jako loni - „Budoucnost patří šetrné dopravě!“. Hlavním cílem Dne bez aut je aspoň jednou v roce systematicky, masově a mediálně upozornit na trvalé poškozování našeho zdraví a života automobilovou dopravou ve městech. K tomuto cíli pak směřuje řada veřejných akcí občanských sdružení, městských úřadů a státních institucí. Zejména zajištění jízdy v prostředcích MHD jednou v roce zdarma s nabídkou doprovodného programu je nutné zvláště ocenit.

Přehled výsledků deseti ročníků Dne bez aut v České republice

Historie Dne bez aut v Evropě

Vůbec první Den bez aut v ČR (DBA) proběhl 15. 11. 1991 na základě výzvy nizozemské Evropské mládežnické organizace pro les (EYFA). Akce zorganizovalo pět ekologických sdružení v Praze a v Brně. EYFA Den bez aut vyhlásila ještě roku 1993. V letech 1992 a 1994 byly přestávky. Od roku 1995 mají v ČR hlavní iniciativu Děti Země, přičemž od roku 2002 evropské akce ke DBA u nás koordinačně zajišťuje MŽP. Letos v ČR tedy probíhá 11. ročník, přičemž loni se český DBA uskutečnil v 73 městech.

Letos politikové Evropské komise na 22. září vyhlásili již 4. ročník evropského Dne bez aut (EDBA), opět pod názvem „Ve městě bez mého automobilu“ - motto je „Dostupnost pro všechny“. K loňské výzvě se připojilo 1.448 měst v 18 státech (podepsaly Chartu s řadou opatření proti autům, přičemž někteří vrcholní politici jeli do zaměstnání na bicyklu nebo veřejnou dopravou). Další velké množství měst uspořádalo své akce bez podpisu Charty k EDBA.

Vzorem EDBA byla stejná akce ve 35 francouzských městech v roce 1998 a následně v roce 1999 v 66 francouzských a 92 italských městech (dále se připojila také města v Nizozemí a v Belgii). V Itálii šli až tak daleko, že od 6. února 1999 začaly probíhat v desítkách městech každé čtyři týdny „Neděle bez aut“. Bohužel s kolísavým úspěchem, neboť některá města k této akci přistoupila pouze formálně bez nějakého zajímavého programu. Akci si však oblíbili turisté. V ČR se EDBA v roce 2002 za koordinace Ministerstva životního prostředí zúčastnilo šest měst a obcí - Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hradec Králové, Krásná Lípa, Letovice a Třebíč.

Evropská komise v roce 2002 jako novinku podpořila iniciativu evropských nevládních i vládních organizací a na týden od 16. září do 22. září vyhlásila 1. ročník „Evropského týdne mobility“ (ETM). V rámci těchto dní se města musela pod Chartou ETM písemně zavázat, že uspořádají celkem čtyři akce - 16. září Den veřejné dopravy, 18. září Den cyklistů, 20. září Den dětí a pěší chůze a 22. září Den bez aut. Akce se zúčastnilo 320 měst v 21 státech. V České republice se ETM v roce 2002 za koordinace Ministerstva životního prostředí zúčastnilo šest měst - České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Kroměříž, Olomouc a Vsetín. Akcí v Českých Budějovicích se také oficiálně zúčastnil ministr životního prostředí Libor Ambrozek a zástupce Evropské komise v ČR Ramiro Cibrián.

Krátký přehled Dnů bez aut v Evropě
15. 11. 1991První Den bez aut v České republice ve dvou městech
červen 1996První Den bez aut v hlavním městě Islandu Reykjavíku
11. 06. 1996První Den bez aut ve Velké Británii
09. 08. 1997Den bez aut ve francouzském La Rochelle
21. 06. 1998První Den bez aut v celém Německu (v NDR byl již v roce 1981)
22. 09. 1998První Den bez aut ve Francii v 35 městech
19. 09. 1999První Den bez aut v Nizozemí
22. 09. 1999První Den bez aut v Itálii v 92 městech
26. 09. 1999První Den bez aut v Belgii
05. 11. 1999Sedmý Den bez aut v České republice ve 23 městech
21. 09. 2000První celosvětový Den bez aut ve 20 státech (v ČR v Praze a v Českých Budějovicích)
22. 09. 2000První Den bez aut na Slovensku v 8 městech
22. 09. 2000První evropský Den bez aut v 760 městech (v ČR v Třebíči, Kroměříži a v Olomouci)
03. 11. 2000Osmý Den bez aut v České republice ve 45 městech
20. 09. 2001Druhý světový Den bez aut
21. 09. 2001Devátý Den bez aut v České republice v 72 městech
21. 09. 2001Druhý slovenský Den bez aut v 9 městech
22. 09. 2001Druhý evropský Den bez aut v 1005 městech
13.-27. 09. 2002Třetí světový Den bez aut
16.-22. 09. 2002První Evropský týden mobility v 320 městech (v ČR v 6 městech)
20. 09. 2002Desátý Den bez aut v ČR v 73 městech
22. 09. 2002Třetí evropský Den bez aut v 1.448 městech (v ČR v 6 městech, v SR ve 2
16.-22. 09. 2002Druhý Evropský týden mobility
19. 09. 2002Jedenáctý Den bez aut v ČR
22. 09. 2002Čtvrtý evropský Den bez aut


Příkladný Den bez aut proběhl i na jižní polokouli

Na čtvrtek 24. února 2000 vyhlásil a doslova musel Den bez aut v hlavním městě Kolumbie Bogotě (6,4 milionů obyvatel) protlačit zdejší starosta Enrique Penalosa. Bogota je mj. zvláštní tím, že zde ještě není vybudováno metro, autobusovou dopravu zajišťuje mnoho soukromých firem a ne jeden dopravní podnik, přičemž v autobusech je velké množství kapesních krádeží. Proti Dnu bez aut se zvedla silná vlna odporu. Dokonce proběhla soudní pře s cílem akci zakázat, neboť prý porušuje základní vlastnická práva, svobodu pohybu a právo na práci obyvatel města a okolních oblastí. Naštěstí se to nepodařilo. Akci také silně kritizovali obchodníci, kteří se obávali velké ekonomické ztráty. To se však nepotvrdilo. Přesto starosta musel částečně ustoupit a vydat několik výjimek: vjezd do města byl umožněn motocyklům, kamiónům a opancéřovaným osobním autům, které používá politická a podnikatelská elita. Jak to vše dopadlo? V době od 6.30 do 19.30 hodin mělo 832.000 osobních aut zakázaný vjezd na území města, 85 % lidí použilo veřejnou dopravu, 1,5 milionů lidí jelo na kole, několik na koních či na bruslích. Přestože ten den hustě pršelo, řidiči autobusů byli podráždění a autobusy leckde nestačily zájmu lidí, většina Bogoťanů si ale den pochvalovala. A jaké jsou konkrétní výsledky? Nemocnice ohlásily snížení počtu ošetřených lidí o 20 - 30%, počet dopravních nehod poklesl ze 100 za den na 27, došlo pouze ke 24 zraněním ve srovnání s 70 až 80 a nikdo nebyl poprvé po třech letech usmrcen (obvykle to jsou dva až tři lidé za den). Dále došlo ke snížení obsahu oxidů dusíku v ovzduší o 8 %, oxidu uhelnatého o 22% a množství prachových částic o 21%.

Závěr

Letošní Den bez aut v ČR bude pravděpodobně obdobně úspěšný jako ten minulý. Bude to zásluhou nejen občanských sdružení, jejichž devizou je vysoká motivace a efektivita práce, ale také pracovníků řady městských úřadů a státních institucí, kteří zřetelně vnímají, že doprava je jedním z hlavních problémů jejich měst. Ty však lze účinně řešit zejména účastí veřejnosti a Den bez aut je tak velkou příležitostí, jak vytvořit a udržovat komunikační a informační platformu.

Kdo z nás vlastně ví, kolik emisí vyfukují automobily na ulici, kde bydlí, jaká je intenzita hluku, kolik nehod automobily zavinily a jaké jsou příčiny? Zde jsou některé neradostné údaje o nehodovosti v ČR za rok 2002: V průměru každé necelé 3 minuty byla nahlášena nehoda, každých 18 minut byl při nehodě lehce zraněn člověk a každých 96 minut těžce, téměř každou 7 hodinu zemřel při nehodě člověk, každou jednu hodinu byla způsobena hmotná škoda přesahující jeden milión korun. Z dnů v týdnu je nejvíce nehod v pátek, z měsíců pak v říjnu.

A jaká jsou konkrétní čísla za rok 2002: Celkem bylo nahlášeno 190.718 nehod, při kterých bylo 1.314 osob usmrceno, 5.492 osob bylo těžce zraněno a 29.013 osob zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 8,9 miliard korun.

V roce 2002 tedy připadalo na jeden milion obyvatel v ČR 140 usmrcených osob, přičemž toto číslo je 2-2,5x vyšší než hodnota v zemích západní Evropy. Na silnicích v ČR tedy umírá ročně o 600-700 lidí více, než je stávající průměr nejlepších zemí západní Evropy.

Řidiči by tak měli skutečně zvážit, zda jejich jízda autem je po městě nezbytná. Určitě ale ne zase tolik, aby Den bez aut museli opět „prožít“ se svým automobilem. V omezení jízd automobilů ve městě jsou zatím asi nejdál v Londýně, kde se starostovi Kenu Livingstonovi podařilo od 17. února 2003 zavést elektronické mýtné při vjíždění do centra města (bližší informace jsou na stránce www.doprava21.ecn.cz/londyn.html).

Zkusme proto aspoň jednou za rok si programově naplánovat celý den tak, abychom ke své jízdě nepotřebovali automobil. Naplňme tak letošní motto „Budoucnost patří šetrné dopravě!“ a nechme své auto doma.

1. srpna 2003
RNDr. Miroslav Patrik, vyhlašovatel Dne bez aut



Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 48/50, 602 00 Brno, tel/fax: 545 210 393
mobil: 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz


3fingers 2003