-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Příprava odsunu nádraží v Brně se finančně zastavila

8. prosince 2011
[Jihomoravský kraj]

Šance pro nové brněnské nádraží v centru města se zvyšuje

Zrušením druhého územního rozhodnutí brněnským magistrátem dne 29. listopadu 2011, které bylo vydáno stavebním úřadem před šestnácti měsíci, jde podle Dětí Země o další potvrzení jasného trendu, že na tak obrovskou stavbu v celkové výši 30,4 mld. Kč český stát peníze nemá a jen stěží je bude mít do roku 2020.

A mlhavých 7 mld. Kč od Evropské unie jsou jen fikcí. Proto podle nich je nutné tvrzení brněnských politiků z ČSSD a ODS, že se na projektu bude pokračovat, už jen za další populismus. 1)

„Na zajištění plné funkčnosti první etapy modernizace tratí a výstavby nového odsunutého nádraží potřebuje stát více než 20 miliard korun a Brno s Jihomoravským krajem další 4 miliardy korun, což se za pomoci Evropské unie nepodaří sehnat ani za deseti let, takže je logické začít stavět něco za více než poloviční cenu,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, podle kterého se příprava odsunu nádraží od vydání usnesení české vlády v květnu 2002 po devíti letech dostala tam, kam se dalo čekat – do slepé uličky.

Podle rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) z roku 2009 měly výdaje pro nádraží růst, takže stát měl v roce 2011 utratit 395 mil. Kč, Evropská unie měla dát z OP Doprava 2,4 mld. Kč a Evropská investiční banka kolem 1 mld. Kč.

Realita v roce 2011 je ale zcela jiná: z celkových 20,4 mld. Kč poskytne stát místo 93 mil. Kč asi jen 1,5 mil. Kč. Rozpočet SFDI do roku 2014 pak nepočítá s žádnými penězi. 2)

„Správa železniční dopravní cesty měla v půlce října získat studii proveditelnosti i s vyhodnocením různých úsporných variant odsunovaného nádraží z hlediska ekonomické efektivnosti. Lze ale předpokládat, že se tato efektivnost nepodaří prokázat, takže státu nezbude, než zkusit ještě úspornější variantu, která se pochopitelně bude blížit variantě s nádražím v centru,“ upřesňuje dále Patrik finanční problémy odsunu nádraží.

Přitom varianta s modernizací tratí v Brně a s novým osobním nádražím vedle stávajícího podle odborníků z občanské koalice Nádraží v centru vyšla v roce 2007 z multikriteriální analýzy jako nejlepší.

A to za vládnutí koalice čtyř stran v čele s Onderkovou ČSSD, která před volbami slibovala dokonce rekonstrukci stávajícího nádraží. Onderka naopak podpořil odsun nádraží, stejně jako před tím ODS. Důvody nejsou známé. 3)

„Šlo o jasné politické selhání Onderky, který se tak stává hrobařem nového nádraží v Brně pro nejbližší období, přestože měl v ruce odbornou analýzu a podporu vedení města, takže naopak mohl začít s přípravou asi o 7 mld. Kč levnější a dopravně efektivnější nádraží v centru, včetně změny územního plánu Brna,“ myslí si Patrik, podle kterého se ale Onderka populisticky vydal cestou absurdních slibů, že územní rozhodnutí z roku 2010 bude magistrátem potvrzeno nejprve do konce roku 2011, anebo prý v únoru 2012. Opět se ale mýlil.

Poznámky k textu (viz internetové stránky):




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00

Související odkazy: 

1) Stavíme nové město (prosinec 2011, s odsunem nádraží)

2) Financování 1. etapy Železničního uzlu Brno podle rozpočtu SFDI na rok 2011

3) Nádražní noviny 2011 občanská koalice Nádraží v centru (duben 2011, s nádražím v centru)
[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-