Primátor Onderka si termín vydání vymyslel
Děti Země na základě zákona o právu na informace zjistily, že tvrzení brněnského primátora Romana Onderky z května 2011, že odsunové nádraží by letos mělo získat pravomocné územní rozhodnutí, nemá oporu v žádném posudku či analýze. Jde tak jen o jedno z mnoha jeho laických odhadů, které kolem sebe již několik let šíří.
Územní rozhodnutí bylo vydáno 2. července 2010 a stále probíhá odvolací řízení.
„Z rozhodnutí brněnského magistrátu o odmítnutí naší žádosti o informace vyplývá, že neexistují žádné dokumenty, které by potvrdily tento názor primátora. Jde tak jen o další matení veřejnosti, neboť termín vydání jakéhokoliv správního rozhodnutí nelze nikdy dopředu odhadnout,“ říká Miroslav Patrik z Dětí Země, které loni v srpnu podaly proti územnímu rozhodnutí odvolání.
Podle něho je také typické, že si mnozí politici u velkých staveb často vymýšlejí krátké lhůty pro výstavbu a nízké náklady. Přitom nakonec téměř vždy to dopadne opačně, neboť žadatelé překládají nekompletní podklady nebo úředníci způsobují velké časové průtahy.
Nejinak je tomu i v tomto případě, kdy ani po roce od vydání územního rozhodnutí brněnský magistrát o více než třiceti odvoláních nerozhodl.
„Stále je ještě ve hře varianta s nádražím v centru, kterou předložila občanská koalice Nádraží v centru, neboť je asi o sedm miliard korun levnější. Požadavek na její posouzení s odsunovanou variantou také na jaře vznesl zástupce veřejnosti při schvalování městského a krajského územního plánu,“ připomíná dále Patrik.
Podle srovnávací analýzy z roku 2007 odsunované nádraží výrazně prodlouží dobu cestování pro většinu občanů kraje a jeho dopravní řešení je kapacitně nedostačující, protože souběhem kolejí vzniká neřešitelný provozní uzel.
Projekt má také minimální šanci podpory Evropské komise v letech 2013-20, neboť má horší dopravní, ekonomické a urbanistické parametry, a Česká republika ho sama financovat nezvládne.
Podle původního harmonogramu brněnské radnice z dubna 2004 se odsunované nádraží mělo začít stavět v červnu 2008. Chybí ale územní rozhodnutí a stavební povolení. Hlavně ale nejsou peníze.
Průběh získávání územního rozhodnutí pro odsun nádraží v Brně:
a) 09. 12. 2005 = podání žádosti SŽDC, s. o., a SM Brno
b) 27. 11. 2006 = vydání prvního územního rozhodnutí stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed
c) 30. 05. 2007 = potvrzení územního rozhodnutí Magistrátem města Brna
d) 12. 12. 2008 = zrušení obou rozhodnutí Krajským soudem v Brně
e) 02. 07. 2010 = vydání druhého územního rozhodnutí stavebním úřadem ÚMČ Brno-střed