-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Sliby jsou vždycky zadarmo

26. března 2010
[Jihomoravský kraj]

Každé město by mělo mít nějaký reálný výhled, jak budovat silniční infrastrukturu, co by obyvatelům města ulevila od škodlivých vlivů automobilové dopravy. I Brno takový samozřejmě má, neboť se musí promítnout do územního plánu města. Z hlavních silničních staveb lze jmenovat velký městský okruh a rychlostní silnici R43.

Základním systémovým nedostatkem těchto dopravních plánů většinou ale je, že až za pár desetiletí skutečně dojde k jejich dokončení, tak automobily budou stejně občany obtěžovat. Jejich provoz se totiž může nasměrovat do jiných míst. Třeba s vysoce koncentrovanou výstavbou supermarketů. A emise z výfukových plynů budou zdraví lidí nadále poškozovat. Takže co se nám to v Brně vlastně naplánovalo? Pro jednoduchost stačí nahlédnout do materiálu Stav investiční výstavby na síti silnic v městě Brně z roku 1999. A hned je zřejmé, že sliby nelze splnit.

Tak například silnice R43 Troubsko-Kuřim za tři miliardy korun měla být postavená v letech 2003-7. Že to není pravda? No není. Ředitelství silnic a dálnic ČR si totiž postavilo hlavu a v procesu hodnocení vlivů na životní prostředí za více než deset let nezajistilo předložení kvalitních podkladů. A tak čekáme, kdy bude hotová dokumentace s posouzením varianty přes Bystrc a Boskovickou brázdu.

Ovšem daleko důležitější a potřebnější brněnskou stavbou je velký městský okruh. Jeho výstavba byla před jedenácti lety naplánována v letech 1998 až 2010. Můžeme se tedy jistě těšit, že na konci tohoto roku si Brňané konečně oddechnou, protože obtěžující automobilová doprava se přesune na nové široké a nikomu neškodící silnice... Bohužel opět vedle!

Sice máme už hotovou křižovatku na Hlinkách, ale stále ještě budujeme nejsložitější stavbu - tunely Dobrovského v délce asi 1,5 km. Ty sice měly být asi za osm miliard korun hotové v roce 2004, ale zřejmě ani rok 2012 nemusí být tím splněným termínem. Je to i logické, protože stavební řízení probíhalo dva roky a navíc se rozhodlo nezákonně. Zřejmě pod politickým tlakem. Proto nepřekvapí, kolik nezákonností udělali úředníci krajského úřadu v Brně a na ministerstvu dopravy, když Městský soud v Praze musel na základě žalob Dětí Země, sdružení VMO Brno a majitelů nemovitostí toto povolení v březnu 2007 zrušit. Důvodem byly nejasnosti s komínovým výduchem, nadměrný hluk při výjezdu z tunelu v Žabovřeskách a vysoké riziko poškození domů nad tunely a v okolí.

Ještě že se na rozdíl od Prahy při ražbě tunelu Blanka v Brně zatím nikde nic nad tunelem Dobrovského nepropadlo. Negativní je jen to, že dostavba okruhu bude asi o deset let delší, neboť stát nemá tolik peněz. Už loni v létě totiž Brnu hrozilo, že nedostane dvě miliardy korun. Zatím se naštěstí staví. Ale i zde prostě platí, že sliby nikoho nic nestojí! Autor je ekolog.




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Ekoporadna

 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-