Každé město by mělo mít nějaký reálný výhled, jak budovat silniční infrastrukturu, co by obyvatelům města ulevila od škodlivých vlivů automobilové dopravy. I Brno takový samozřejmě má, neboť se musí promítnout do územního plánu města. Z hlavních silničních staveb lze jmenovat velký městský okruh a rychlostní silnici R43.
Základním systémovým nedostatkem těchto dopravních plánů většinou ale je, že až za pár desetiletí skutečně dojde k jejich dokončení, tak automobily budou stejně občany obtěžovat. Jejich provoz se totiž může nasměrovat do jiných míst. Třeba s vysoce koncentrovanou výstavbou supermarketů. A emise z výfukových plynů budou zdraví lidí nadále poškozovat. Takže co se nám to v Brně vlastně naplánovalo? Pro jednoduchost stačí nahlédnout do materiálu Stav investiční výstavby na síti silnic v městě Brně z roku 1999. A hned je zřejmé, že sliby nelze splnit.
Tak například silnice R43 Troubsko-Kuřim za tři miliardy korun měla být postavená v letech 2003-7. Že to není pravda? No není. Ředitelství silnic a dálnic ČR si totiž postavilo hlavu a v procesu hodnocení vlivů na životní prostředí za více než deset let nezajistilo předložení kvalitních podkladů. A tak čekáme, kdy bude hotová dokumentace s posouzením varianty přes Bystrc a Boskovickou brázdu.
Ovšem daleko důležitější a potřebnější brněnskou stavbou je velký městský okruh. Jeho výstavba byla před jedenácti lety naplánována v letech 1998 až 2010. Můžeme se tedy jistě těšit, že na konci tohoto roku si Brňané konečně oddechnou, protože obtěžující automobilová doprava se přesune na nové široké a nikomu neškodící silnice... Bohužel opět vedle!
Sice máme už hotovou křižovatku na Hlinkách, ale stále ještě budujeme nejsložitější stavbu - tunely Dobrovského v délce asi 1,5 km. Ty sice měly být asi za osm miliard korun hotové v roce 2004, ale zřejmě ani rok 2012 nemusí být tím splněným termínem. Je to i logické, protože stavební řízení probíhalo dva roky a navíc se rozhodlo nezákonně. Zřejmě pod politickým tlakem. Proto nepřekvapí, kolik nezákonností udělali úředníci krajského úřadu v Brně a na ministerstvu dopravy, když Městský soud v Praze musel na základě žalob Dětí Země, sdružení VMO Brno a majitelů nemovitostí toto povolení v březnu 2007 zrušit. Důvodem byly nejasnosti s komínovým výduchem, nadměrný hluk při výjezdu z tunelu v Žabovřeskách a vysoké riziko poškození domů nad tunely a v okolí.
Ještě že se na rozdíl od Prahy při ražbě tunelu Blanka v Brně zatím nikde nic nad tunelem Dobrovského nepropadlo. Negativní je jen to, že dostavba okruhu bude asi o deset let delší, neboť stát nemá tolik peněz. Už loni v létě totiž Brnu hrozilo, že nedostane dvě miliardy korun. Zatím se naštěstí staví. Ale i zde prostě platí, že sliby nikoho nic nestojí! Autor je ekolog.