Rada Jihomoravského kraje letos v únoru rozhodla, že při schvalování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje (ZÚR) budou posouzeny všechny varianty klíčových dopravních staveb. 1)
Ovšem na jednání s občanskými sdruženími dne 11. března 2010 úředníci krajského úřadu sdělili, že nové železniční nádraží v Brně bude posouzeno jen v odsunutí variantě a nikoliv v centru, které podle analýz je levnější a dopravně výhodnější. Pokud se tak stane, krajský úřad zvyšuje riziko zrušení ZÚR soudem.
„Jedním z cílů schvalování Zásad územního rozvoje je vyhodnotit všechny existující varianty různých záměrů a pokud se tak nestane, tak jde o závažnou procesní chybu, na základě které může Nejvyšší správní soud tento krajský územní plán zrušit,“ varuje Miroslav Patrik z Dětí Země a upozorňuje na zrušení ÚP VÚC Břeclavsko.
Posouzení variant nového železničního nádraží bylo přitom žádáno iniciativou Brněnská výzva s podporou pěti obcí Jihomoravského kraje a 25 občanských sdružení 2) a rovněž Ministerstvem životního prostředí, které to u dopravních staveb přímo požaduje 3). Krajský úřad však vyjádření ministerstva odmítá akceptovat.
„Z řady studií i ze srovnávací analýzy z roku 2007 je zřejmé, že odsun nádraží výrazně prodlouží dobu cestování pro většinu občanů kraje a že jeho dopravní řešení je kapacitně nedostačující, protože souběhem kolejí vzniká neřešitelný provozní uzel,“ připomíná dále Matěj Hollan z občanské koalice Nádraží v centru.
Podle dalšího člena této koalice Svatopluka Bártíka je téměř vyloučené, že by Evropská komise mohla finančně přispět na projekt, který je z dopravních, ekonomických, urbanistických a zejména pro cestující horší než jiná varianta, což je pro obyvatele České republiky velmi špatná zpráva. Koalice se ale bude nadále snažit, aby se občané dočkali skutečně kvalitnějšího nádraží, které by bylo v centru nedaleko toho stávajícího.