-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Hlavně nezdržovat pochybnostmi

14. února 2009
[Jihomoravský kraj]

Úvaha předsedy Dětí Země Miroslava Patrika o výstavbě komerčního komplexu na odsunovaným nádražím v Brně, která vyšla v Brněnském deníku dne 14. února 2009.

Necelé dva měsíce trvalo zjišťovací řízení krajského úřadu, v němž státní instituce a veřejnost mohly vznášet své pochybnosti ke stavbě komerčního zastřešení odsunovaného nádraží v Brně za pětadvacet miliard korun, přes které se mají údajně za šest let prohánět osobní a nákladní vlaky.

Cílem takového procesu je transparentně a za účasti občanů zjistit, zda předložená stavba může mít nějaké závažné vlivy na životní prostředí, a případně upozornit, na jaké z nich je nutné se více zaměřit. Pokud takové negativní vlivy existují, pak se zpracovává podrobná dokumentace, která všechny problémy řeší. Občané tak nakonec dostanou ujištění, že příslušná stavba nemá žádné škodlivé vlivy na jejich zdraví. Dále pak probíhají povolovací řízení, neboť ekologické nejistoty byly odstraněny.

Pokud ovšem někdo na žádná závažná negativa neupozorní a ani je nelze očekávat, pak zjišťovací řízení končí a investor může ihned začít pracovat na dokumentaci pro územní řízení. A v tomto stadiu také úředníci krajského úřadu ukončili celý proces. Hlavními problémy této stavby jsou podle nich jen to, jako že se neví, kolik nových aut stavba přitáhne, a tedy kolik emisí a hluku vyprodukuje, jak bude přesně vypadat a že v ní nelze mít hotel. Dalších deset námitek, včetně kritiky kvality samotného podkladu, kterou předložila veřejnost, upadlo jaksi v zapomnění. Ale nechť, vše se použije prostě později...

Takže vše, co jsme chtěli vědět, víme, a co jsme nevěděli, to autor stavby úředníkům stačil dovyprávět na dvou interních sezeních. Transparentnosti se jistě meze nekladou, ale veřejnost by jen překážela. Stále ale nevíme, který odvážlivý a schopný smrtelník se zřejmě z lásky k vláčkům rozhodl vylepšit pochybnou stavbu odsouvaného železničního nádraží a postavit nad nástupišti architektonicky jistě originální stavbu.

Jeho zájem o cestující a rozvoj této části Brna je zřejmě tak vysoce bohulibý, že se raději před námi skrývá. A je to tak správné, důležité je přece dílo a ne kdo ho platí a jeho motivace. Ovšem zajímavá je snaha dokazovat, že celý tento komerční podnik je nezávislým na výstavbě samotného nádraží za veřejné peníze. Lze však bez přesunu nádraží počítat s nějakým komerčním ziskem? Asi ne!

Přitom situace je jasná. Nádraží je bez územního rozhodnutí a nové může získat nejdříve na konci tohoto roku, legálně později. Pokud v něm budou zase chyby stavebního úřadu a magistrátu, tak lze očekávat, že soud ho opět za několik měsíců zruší. A komplikace budou pokračovat. Navíc je zřejmé, že Evropská komise jen těžko poskytne peníze na stavbu, která nemá podporu veřejnosti, schvaluje se nezákonně, a dokonce existuje lepší alternativa s novým nádražím vedle toho současného.

Jakýpak tedy byl vlastně důvod krajského úřadu, když mimo jiné odmítnul návrh Dětí Země posoudit zastřešení nádraží podrobně v dokumentaci a ještě ve variantách? Doufejme, že jen čistě odborný.

Autor je předsedou organizace Děti Země. Článek vyšel dne 14. února 2009 v Brněnském deníku.




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Ekoporadna

 



[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-