-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Tisková zpráva Dětí Země
Silnice R11 do Polska bude ekologicky posouzena

11. dubna 2008
[Královehradecký kraj]

Chystá se předražená a dopravně neodůvodněná dálnice, tvrdí Děti Země

Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivů na životní prostředí rychlostní silnice R11 z Jaroměře přes Trutnov do Polska rozhodlo, že se budou detailně posuzovat její vlivy na životní prostředí.

Nicméně ve svých závěrech zjišťovacího řízení nijak nezohlednilo námitky sedmi občanských sdružení, obce Kocbeře a téměř čtyři sta občanů, že trasa zničí okolí této obce a neuložilo výstavbu tunelu nebo najít jinou trasu. Rozpaky také vzbuzuje i to, že R11 má zbytečně drahé dálniční parametry.

„Jsme z přístupu ministerstva zklamáni, neboť překvapivě rezignovalo na to, aby ŘSD ČR povinně uložilo najít takovou variantu R11, která jednoznačně ochrání jak obec Kocbeře, tak i okolní zachovalou přírodu,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které podaly rozsáhlé námitky i s návrhy variantních řešení silnice R11.

MŽP ve svém stanovisku k úseku R1108 Jaroměř – Trutnov například opatrnicky doporučuje „prověření další možné varianty trasy rychlostní silnice R11 u obce Kocbeře a Památkové rezervace Kuks s cílem maximálního oddálení zamýšlené trasy“. Nikdo ale nezaručí, že ŘSD ČR se bude touto „krásnou radou“ skutečně řídit.

Dětem Země se také nelíbí, že se v rozporu s usnesením vlády č. 741 ze dne 21. 7. 1999 plánuje vybudovat silnice R11, která maximálně nevyužívá úseky stávajících silnic a zbytečně likviduje přírodu.

Navíc má silnice R11 bezdůvodně dálniční parametry. První úsek do Trutnova se staví pro rychlost 120 km/h a šířky 27,5 metrů, hraniční úsek pro rychlost 100 km/h a šířky 26,5 metrů. Přitom dle ČSN 73 6101 by R11 měla mít šířku spíše 25,5 metrů, rychlost by měla být 100 km/h a u hranic s Polskem už jen 80 km/h.

„Poněkud se zde klame veřejnost, neboť se mluví o silnici R11 a přitom vlastně ke státní hranici stavíme dálnici D11, takže stát opět vyhodí velké peníze za zbytečně komfortní stavbu. Navíc dopraní intenzity odpovídají spíše výstavbě dvoupruhové silnici a ne čtyřpruhové dálnice,“ kritizuje Patrik odbor EIA/IPPC na MŽP.

Podle dopravních intenzit z roku 2005 projelo z ČR do Polska po silnici I/33 přes Náchod a po I/16 přes Královec jen kolem 6.300 vozidel za den, takže stavět silnici R11 od Trutnova jako čtyřpruhovou kapacitní silnici v rozporu s ČSN v kategorii R 26,5/100 může být ekonomicky neúčelné.

MŽP také ignorovalo požadavek sdružení, aby se pro úseky R1108 a R1109 délky 41 km vypracovala jen jedna podrobná ekologická dokumentace, takže by se všechny vlivy posoudily naráz a v širších souvislostech.

Seznam občanských sdružení, které poslaly námitky vůči silnici R11 (R1108 a R1109):

- ZO ČSOP JARO Jaroměř
- ZO ČSOP ORLICE Hradec Králové
- Občanské sdružení GALACIE Hradec Králové
- Občanské sdružení Brontosaurus Praha 7
- Občanské sdružení Zelený Trutnov
- Občanské sdružení R11 – Kocbeře
- Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu z Brna




Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Ekoporadna

Související odkazy: 

Rychlostní silnice R1108 Jaroměř – Trutnov

Rychlostní silnice R1109 Trutnov – státní hranice

Vizualizace D11+R11
[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-