-
- - Hlavní stránka Pro novináře Pro příznivce Kontakt Rozšířěné vyhledávání -
-
logo Děti Země -
Programy Dětí Země
PROGRAM - Doprava
PROGRAM - Příroda
PROGRAM - Věc veřejná
- Pobočky Dětí Země
- Publikace Dětí Země
- O organizaci Děti Země
Kalendář akcí
www.detizeme.cz > Basic Information in EnglishDeutsch
OK

Dálnice přes České středohoří: Pitomost, nebo nutnost?

16. listopadu 2007
[Ústecký kraj]

Dálnice přes České středohoří: Pitomost, nebo nutnost?
16.11.2007 MF plus Souboj argumentů

Výstavba dálnice přes chráněné území České středohoří konečně začala. Podle většiny místních obyvatel je to vítězství rozumu, protože se obce zbaví nekončícího proudu vozidel. Uleví se například lidem žijícím v Lovosicích, ve Velemíně a v Bořislavi. Dokončení posledního úseku na českém území z Lovosic do Řehlovic přivítají nadšeně i obyvatelé severočeské metropole.

Nová dálnice totiž konečně odvede kamionovou dopravu mimo přetížené Ústí nad Labem. Ekologičtí aktivisté naopak hovoří o bezpráví. Stavba sporného úseku dálnice byla totiž zahájena navzdory tomu, že řadu dílčích povolení dosud blokují stížnosti ekologů. Jaká je pravda? Skutečně ekologické organizace způsobily miliardové ztráty státnímu rozpočtu a přispěly ke zvýšení počtu obětí na silnicích?

1) Miroslav Patrik představitel Dětí Země
2) Jiří Šulc hejtman Ústeckého kraje

* Kdo je viníkem zpoždění stavby posledního úseku dálnice D8?

1) Žádné až tak dramatické zpoždění nevidím, obdobné problémy jsou i jinde. Jde přitom o jedinou dálnici, která prochází chráněnou oblastí, takže dobu na její přípravu nešlo naplánovat tak krátkou jako u ostatních. Navíc bylo nutné povolit čtyři výjimky ze zákona o ochraně přírody, což nebylo tak snadné, jak si betonáři a politici mysleli. Bylo proto nezodpovědné vyhlašovat nereálné termíny.

2) Miroslav Patrik z Dětí Země sice tvrdí, že ekologičtí aktivisté za nic nemohou, ale desítky jejich žalob a odvolání a z toho vyplývající průtahy jasně ukazují, kdo se o zpoždění stavby významně zasloužil.

* Jak jste spokojeni s řešením, které bylo nakonec zvoleno pro průchod chráněnou krajinnou oblastí?

1) Jako Děti Země nejsme spokojeni vůbec, protože zničení výjimečné „sopečné“ krajiny Českého středohoří bylo zbytečné. Mohli jsme toto území obejít trasou z Prahy na Mostecko, anebo, když už dálnici vést na Ústí nad Labem, ji aspoň ponořit do dlouhého tunelu. Vyhrála pýcha několika úředníků a politiků prosadit cokoli bez kompromisů, demokratické diskuse a navzdory právu.

2) Kvůli opatřením – jako jsou přechody pro živočichy, mosty a podobně – která si vynutili ekologičtí aktivisté, bude tento úsek nejdražší dálnicí v Evropě. Zatímco ŘSD chtělo dálnici vést přes území poničené těžbou kamene, aktivisté prosadili variantu vedoucí přes stále funkční lom. To by zvýšilo cenu o další miliardy a vynutilo si stavbu dlouhého tunelu.

* Co soudíte o tvrzení, že do místních záležitostí nemají zasahovat ekologičtí aktivisté z jiných míst?

1) Je to stejně absurdní, jako tvrdit, že třeba Evropané by se neměli vměšovat do kácení brazilských pralesů. Občan demokratického režimu by se ale v mezích zákona měl svobodně vyjadřovat k čemukoli! Politici a investoři si tedy musejí zvyknout na to, že na kontrolu jejich moci a peněz tu budou vždy nějací nevládní profesionálové. A ti mohou být klidně odkudkoli!

2) To, že se do záležitostí našeho kraje vměšují lidé, kteří tu nebydlí, se mi pochopitelně nelíbí. Za měsíc se staneme součástí Schengenského prostoru a já doufám, že nebude docházet k tomu, že někdo dejme tomu z portugalského Porta bude mluvit do toho, kudy u nás povede třeba obchvat Teplic.

* Co očekáváte, že dokončení tohoto úseku přinese?

1) Zřejmě jen potvrzení faktu, že chamtivost a zpupnost několika osob vyhrály nad finanční velkorysostí a ohleduplností vůči krajině a lidem, kteří ji mají rádi a dovedou si představit, že stát by unesl postavit ten úsek dálnice, aniž by se musel zabetonovat další chráněný kus cenné přírody.

2) Čekám, že přinese klid a čistý vzduch do obcí, kterými nyní projíždí kamionová doprava. Dále že ubude nehod kamionů, které nyní jezdí po nevyhovujících silnicích. Největším kladem je plnohodnotné spojení Ústeckého kraje s vnitrozemím i se zahraničím.

* Je spor o tuto dálnici definitivně ukončen?

1) V hlavách politiků, kteří mohli její trasu ovlivnit ve prospěch dlouhého tunelu, to zřejmě vše skončilo v roce 2001, případně o čtyři roky později. Úředníci se budou snažit vydat zbývající stavební povolení bez porušení zákonů, stavebníci se už těší na tučné zisky. Zůstávají tu ještě soudy, jejichž rozsudky mohou překvapit.

2) Obávám se, že není. Ekologičtí aktivisté určitě ještě neřekli poslední slovo.





Vydala pobočka: 

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Cejl 866/50a
Brno; 602 00


Související kampaň: 


Tunel pro České středohoří (dálnice D8)

Související odkazy: 

Tunel Kubačka na D8 v CHKO

[zpět] [tisk...]


-
Děti Země deti.zeme@ecn.cz      
  Tyto stránky vznikly díky finanční podpoře Nadace Open Society Fund Praha
 RSS čtečka | Ropák a Zelená perla | Den bez aut | Tunel Kubačka (dálnice D8) | silnice R 35
-