Ve čtvrtek 1. 11. pod železničním mostem na Výtoni proběhl oficiální kontrolní den předlažby části náplavek. Po několikaleté rekonstrukci náplavek za několikset milionů korun se totiž ukázalo, že vydláždění "kočičími hlavami" je velmi obtížně sjízdné pro cyklisty, po náplavkách přitom vedou cyklotrasy a s cyklisty měli tedy od počátku stavitelé počítat. Na tento problém jsme upozorňovali již v roce 2004 po otevření zrekonstruované náplavky na Rašínově nábřeží. Následně probíhaly zcela neúspěšné pokusy dlažbu alespoň dodatečně zbrousit.
Loni byla dokončena rekonstrukce náplavky na Dvořákově nábřeží. Opět se zcela nevyhovujícím povrchem. Po opakované kritice město nakonec přistoupilo na požadavek předláždit na náplavkách alespoň úzký pás, tak aby cyklisté nemuseli drncat po nekvalitně provedené dlažbě.
Pruh pro cyklisty sestává ze dvou pásů hladké dlažby šíře 350 mm, mezi nimi je dlažba provedena kostkami 80 mm, celková šíře pásu je 170 cm (viz foto). Na kontrolním dni bylo rozhodnuto, že místo diagonálního uspořádání kostek má být použito uspořádání příčné, což je pro jízdu příjemnější.
Závěrem nutno konstatovat, že uvedené řešení považujeme za dočasné, tak aby se náplavky staly alespoň o něco příjemněji sjízdné. Protože i pro chodce je chůze po nekvalitní dlažbě poměrně nepříjemná, lze očekávat, že po pásu se budou běžně pohybovat chodci, zvláště pokud pojedou například s kočárkem. Cyklisté se tedy s chodci budou muset vyhýbat a nějak se na ten úzký pás vejít. Aby byla náplavka použitelná pro všechny, musela by být předlážděna v celé šíři.
Cyklisté i chodci také musejí uhýbat projíždějícím automobilům, protože na jaře byly náplavky pronajaty firmě Parking Praha, který na nich zřídila placená parkoviště, další vozy zde běžně jezdí a parkují nelegálně, bohužel za tolerance magistrátu a městské policie. Jen mezi Mánesem a Výtoní jsme v onen kontrolní den napočítali 21 nelegálně zaparkovaných automobilů.
[text a foto Vojtěch Toman, Děti Země]