partnery jsou České dráhy, a. s. a Správa železniční dopravní cesty, s. o.
Realita pražské cyklistiky: značení chybí, stezek málo, křižovatky jsou nebezpečné
[ 18. 09. 2007 ]
„Zkušený cyklista si s obrubníky, schody i špatným značením většinou nějak poradí. Tato situace je ale naprosto nevyhovující a neumožňuje větší rozšíření cyklistiky v Praze,“ říká autor nové dopravní studie Auto*Matu Tomáš Cach. „Podle průzkumů veřejného mínění by až 30% Pražanů rádo používalo k dopravě jízdní kolo. Nebezpečné ulice, absence oddělených jízdních pruhů pro cyklisty a další chybějící infrastruktura tyto lidi ale zatím odrazují,“ konstatuje Cach. Podle něho musí magistrát i jednotlivé městské části především zakomponovat opatření na podporu cyklistiky do každé rekonstrukce ulic, mostů i křižovatek, což se dnes neděje.
Studie Auto*Matu ukazuje na příkladu Prahy 7 překážky, jež pražští cyklisté denně překonávají. „Přímo před radnicí není kde správně zaparkovat kolo. Pokud chcete dojet od úřadu k Holešovické tržnici, musíte porušit předpisy,“ vysvětluje autor studie Tomáš Cach. K nejhorším místům podle něho patří předpolí Hlávkova mostu. „Chodcům i cyklistům je určen zanedbaný podchod plný špíny a výkalů. Není pak divu, že lidé přebíhají nábřežní komunikaci i severojižní magistrálu mezi auty.“
Na nábřeží Kapitána Jaroše musí cyklista sesednout, aby překonal křižovatku do ulice Dukelských hrdinů. Pro kola zcela nedostupná je stanice metra Vltavská, k níž je ze všech směrů zákaz vjezdu. Nebezpečná je jízda po Bubenském nábřeží, které bylo sice před dvěma lety nákladně rekonstruováno, ale na cyklisty se zapomnělo. Na nábřeží zůstaly po opravě i nebezpečně úzké tramvajové refýže, ačkoliv místa pro úpravu ulice bylo dost. Řada dalších míst má nevhodně dlážděný povrch, na křižovatkách někdy značky cyklistům neumožňují odbočit. Například z Argentinské ulice není nijak zajištěn příjezd na most Barikádníků směrem do Tróje.
Studii, odhalující desítky typických dopravních problémů, nazval Auto*Mat příznačně Porodní bolesti pražské cyklodopravy. Stejný název měla i moderovaná cyklistická vyjížďka po Praze 7. Organizátoři na ni pozvali všechny zastupitele magistrátu i Prahy 7, aby mohli potíže vidět přímo v terénu. Právě politikové mohou rozhodnout o úpravách ulic a zabránit opakování stejných chyb při budoucích investičních akcích. Pozvání k vyjížďce přijal necelý tucet zastupitelů.
„Nefunkční infrastruktura ohrožuje bezpečnost cyklistů. Zejména rušné křižovatky s pohybem lidí na kolech vůbec nepočítají a stejně tak řidiči aut,“ říká mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek. Nebezpečný provoz v Praze byl za posledních šest let příčinou úmrtí čtyř cyklistů, přes tři sta padesát dalších se zranilo. „Pokud si chtějí cyklisté chránit zdraví a život, jezdí raději po tramvajových pásech nebo chodnících, což je zakázáno a mohou za to padat pokuty. Ještě horší ale je, že kola kvůli špatné infrastruktuře ohrožují pěší. Chodci pak pociťují určitou averzi vůči cyklistům, kteří ale za problémy nemohou. Nekoncepční přístup vedení města ve výsledku vede k celkové nervozitě v ulicích. Jak ovšem ukazují příklady zemí západní Evropy, těchto nepříjemností se lze poměrně snadno ušetřit,“ dodává Křivohlávek.
Analýza problémů na Praze 7 je dalším podkladem Auto*Matu, který tato platforma zveřejnila a předala pražskému magistrátu v rámci Evropského týdne mobility 2007. Auto*Mat tvrdí, že Praha již roky slibuje zlepšování podmínek pro chodce a cyklisty, skutečná opatření ale v ulicích nejsou vidět. Výzvu 5 bodů Auto*Matu pro Prahu (2), která požaduje konkrétní kroky k přívětivějšímu městu, dodnes podepsalo více než tisíc lidí. Shromažďování podpisů probíhá v rámci všech akcí programu Zažít město jinak a na internetu. Ještě během podzimu předají členové Auto*Matu výzvu vedení města a budou prosazovat zahájení skutečných proměn ulic Prahy.
******
Přílohy:
(1) Podrobný text Porodní bolesti pražské cyklodopravy s popisem dílčích problémů na Praze 7 můžete najít na internetu: www.cyklojizdy.cz v sekci „pro média“ (12 stran)
(2) Pět bodů Auto*Matu Pro Prahu: www.auto-mat.cz/vyzva
[ 19. 09. 2007 ]
Vlaky a autobusy budou v Libereckém kraji jezdit zadarmo
[ 18. 09. 2007 ]
Realita pražské cyklistiky: značení chybí, stezek málo, křižovatky jsou nebezpečné
[ 14. 09. 2007 ]
Praha zapomíná na pěší. Auto*Mat pořádá v ulicích hru Chodče, nezlob se!
[ 13. 09. 2007 ]
Seznam 106 měst, kde proběhl Den bez aut v roce 2006 v ČR (111 v roce 2005)
[ 13. 09. 2007 ]
Zastupitelé a pracovníci samosprávy podpořili výzvu „Nechte auto doma!“ na Den bez aut 22. září 2006
[ 13. 09. 2007 ]
Významní signatáři výzvy „Nechte auto doma!“ v rámci Dne bez aut 22. září 2006
[ 13. 09. 2007 ]
Cyklojízdy byly patrně nejčastější veřejnou akcí na Dni bez aut 2006
[ 13. 09. 2007 ]
Jízdné v MHD zdarma ve 26 městech jako nejvděčnější akce Dne bez aut 2006
[ 13. 09. 2007 ]
Přehled hlavních výsledků Dne bez aut za rok 2006
[ 12. 09. 2007 ]
Opatření magistrátu ke zklidňování pražské dopravy jsou neúčinná
[ 01. 09. 2007 ]
Den bez aut 2007 zahajuje